Hulp gezocht bij recept/werkwijze

Gestart door Zambezi Special, 10-07-2019 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zambezi Special

Ik heb inmiddels (denk ik) al mijn spullen bij elkaar en dus is het tijd om te brouwen.
Ik ben van plan om de BIAB methode te gebruiken, zonder spoelen (no sparge).
Ik ben bezig geweest met brewtarget, maar heb nog even nodig voor ik het programma echt door heb, en dus wil ik even checken of wat ik wil doen ook kan.
Ik heb ook mout dat niet in de lijst staat, dus een beetje gegokt op wat het er het meest op lijkt.

Het type bier zou Belgisch blond moeten zijn met een iets lager alcohol percentage.
Alle spullen (ketel, vat etc) zijn nieuw voor mij, dus ik moet het een en ander goed in de gaten houden (meten etc) zodat de volgende batch beter voorspeld kan worden

Mijn idee/recept/werkwijze:

Mout:
Walt's lager malt - 0.4 kg  (https://www.beerlab.co.za/collections/grains?page=1)
Walt's pilsner malt - 2.0 kg  (https://www.beerlab.co.za/collections/grains?page=2)

Hop:
Hallertau 9.1% 10 gram - 1 uur
Saaz 2.4% - 5 gram - 10 min
Saaz 2.4% - 5 gram - 1 min

Gist
Mangrove Jack Belgian ale M41 (https://mangrovejacks.com/products/belgian-ale-yeast-10g)

1-staps mash bij 67 oC

Verhit 15-16 liter water tot een paar graden boven 67 oC (grofweg 73-74 oC, mijn graan temperatuur ligt rond de 30 oC)
Voeg de fijn geschrote mout toe en beweeg zak enige tijd heen en weer  (als bij thee trekken)
Isoleer en laat een uur staan

Verhit tot 77 oC en verwijder BIAB zak en granen en probeer zoveel mogelijk vocht uit te drainen

Breng aan de kook en laat een uur koken (rollende kook)
Voeg de hops toe volgens schema

Koel zo snel mogelijk en giet over in fermentatie emmer
Voeg gist toe, zodra het wort temperatuur onder de 28 oC  is
Plaats in fermentatie koelkast en bring temperatuur verder omlaag naar 22 oC

Ik zou op ongeveer 10 liter bier uit moeten komen?

Verwachte OG - 1052
Verwachte FG - 1013
Alcohol % - 5.2 %
IBU - 23.9

Lijkt dit ergens op?
Of ben ik dingen vergeten of maak ik het te moeilijk/te simpel?


brouwerwaldonk

Wat is de reden waarom je niet wil spoelen. Waarom wil je al die suikers uit het bostel niet recupereren. Uw brouwzaalrendement zal heel laag zijn.

Rob.Erto

Ik zou zeggen, ga het eens lekker proberen, kijk wat het resultaat is en pas aan de hand daarvan eventueel dingen aan. Je gaat nu waarschijnlijk weer een heleboel (tegenstrijdige) adviezen krijgen.

middelaersch

Ik brouw ook met de BIAB methode, en spoel ook niet. Rendement wat ik haal is ongeveer 75%, dat vind ik niet slecht.

mbt de software die je gebruikt: ik gebruik BrouwHulp (ook gratis). Dat vind ik praktischer dan Brewtarget, al vind ik dat ook geen slecht programma.
Ik zou wel de gegevens van de grondstoffen die je wilt gebruiken invoeren.
M.b.t. de hoeveelheid water/bier: ik brouw meestal ook tien liter bier, en begin dan met 15 liter water.

Ik denk dat het wel een lekker biertje kan worden.

Succes!

EvdBroek

" Voeg gist toe, zodra het wort temperatuur onder de 28 oC  is "

Dit zou ik aanpassen naar 20 graden (en probeer het daar ook op te houden). Anders krijg je wat minder prettige smaken.

En voor nu zou ik zeggen gewoon doen.

Succes!!

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 10-07-2019  13:19 uIk brouw ook met de BIAB methode, en spoel ook niet. Rendement wat ik haal is ongeveer 75%, dat vind ik niet slecht.
Je zelf bedriegen is heel gemakkelijk. Uw hollands rendement van 75% kan nooit het internationaal gekend brouwzaalrendement zijn. 

Edwin brouwt

Citaat van: Zambezi Special op 10-07-2019  11:48 u1-staps mash bij 67 oC

Verhit 15-16 liter water tot een paar graden boven 67 oC (grofweg 73-74 oC, mijn graan temperatuur ligt rond de 30 oC)


Ik denk dat de starttemperatuur van je water eerder rond de 70°C mag liggen dan 73-74°C. Zo'n klein beetje mout (zeker als het al 30°C is) zal de temperatuur niet naar 67 verlagen :-)


Succes!

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-07-2019  16:34 uJe zelf bedriegen is heel gemakkelijk. Uw hollands rendement van 75% kan nooit het internationaal gekend brouwzaalrendement zijn.

Ik heb het brouwzaalrendement in BrouwHulp ingesteld op 75% en haal tamelijk nauwkeurig het door BrouwHulp berekend sg.
Vergeet niet dat ik het water wat 'normaal' spoelwater is, extra toevoeg. Dus ik heb ongeveer 50% meer maischwater als 'normaal', oftewel ik maisch veel 'dunner'. Verder pers ik de zak na het maischen redelijk uit.

Hier nog wat meer info over BIAB: https://byo.com/article/biab-tips-from-the-pros/

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-07-2019  16:34 uJe zelf bedriegen is heel gemakkelijk. Uw hollands rendement van 75% kan nooit het internationaal gekend brouwzaalrendement zijn.

Die discussie hebben we al heel wat keren gevoerd. Internationaal wordt onder hobybrouwers een andere benadering gevolgd dan de traditionele professionele benadering waarbij geen rekening wordt gehouden met de verschillende opbrengsten van de gebruikte mouten. Dit heeft helemaal niets met jezelf bedriegen.

Als je in plaats van een Excel-rekenblad eens een modern programma gebruikt voor hobbybrouwers met rendementsberekeningen zul je zien dat dit heel gebruikelijk is.
Bijvoorbeeld https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Zambezi Special

Dank jullie allemaal vor de op- en aanmerkingen

Ik ga het inderdaad maar gewoon proberen, met de volgende aanpassingen:
Een iets lagere temperatuur voor de mout-stort, rond de 70-71 ºC.
Gist toevoegen op lagere temperatuur, zo laag als ik 'm kan krijgen zonder toevoeging van ijs en een vergistingstemperatuur van rond de 20-21 ºC.

Veel meten en veel aantekeningen en foto's maken. Maakt het makkelijker voor de volgende keer.

tdp

Citaat van: Zambezi Special op 11-07-2019  10:25 uVeel meten en veel aantekeningen en foto's maken. Maakt het makkelijker voor de volgende keer.

En dat natuurlijk met ons delen :)

EvdBroek

Citaat van: Zambezi Special op 11-07-2019  10:25 uDank jullie allemaal vor de op- en aanmerkingen

Ik ga het inderdaad maar gewoon proberen, met de volgende aanpassingen:
Een iets lagere temperatuur voor de mout-stort, rond de 70-71 ºC.
Gist toevoegen op lagere temperatuur, zo laag als ik 'm kan krijgen zonder toevoeging van ijs en een vergistingstemperatuur van rond de 20-21 ºC.

Veel meten en veel aantekeningen en foto's maken. Maakt het makkelijker voor de volgende keer.

Ik ga er van uit dat je geen klimaatkast hebt, dus misschien een idee om je gistvat in een bad met water te plaatsen om de temperatuur een beetje constant te houden.

Zambezi Special

Citaat van: tdp op 11-07-2019  10:42 uEn dat natuurlijk met ons delen :)

Uiteraard!

Citaat van: EvdBroek op 11-07-2019  11:22 uIk ga er van uit dat je geen klimaatkast hebt, dus misschien een idee om je gistvat in een bad met water te plaatsen om de temperatuur een beetje constant te houden.

Ik heb een koelkast met klimaatregeling (inkbird en warmtebron). Dus temperatuur is redelijk goed te regelen

mbroek

Citaat van: Zambezi Special op 11-07-2019  12:04 uUiteraard!

Ik heb een koelkast met klimaatregeling (inkbird en warmtebron). Dus temperatuur is redelijk goed te regelen

In dat geval, als je met koelen met water niet bij de 20 graden komt, je gistvat vullen en verder koelen in je klimaatkast. Pas bij 20 graden of liefst 18 je gist erbij doen. Veel beter voor de uiteindelijke smaak.

Zambezi Special

Merci, dat was inderdaad een van de andere opties die ik in mijn hoofd had

Koen S

Ik koel altijd tot 25°C met een dompelkoeler, daarna in de koelkast en bij 20°C gaat de gist er meestal bij. Soms lager, hangt van de gist af.

Zambezi Special

Hartelijk dank allemaal!
Ik ben gisteren aan het brouwen geweest en nu staat alles in de vergistingskast.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen.
Er zitten wel wat foutjes in mijn aannames, maar dat is te verwachten met nieuwe apparatuur.
Vooral de verdamping en vochtopname door het mout zijn door mij te hoog ingeschat.
Het gaat daardoor een vrij laag alcoholisch biertje worden, hopelijk wel lekker
We weten het over een maand of wat :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.