Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dry-hop advies voor Irish Red of American Amber  (gelezen 731 keer)

Offline Snelbier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Dry-hop advies voor Irish Red of American Amber
« Gepost op: 28-07-2019 07:54 u »
Brouwgenoten, graag advies..
Dd 21-07-2019 heb ik een Irish-Red gebrouwen (of poging daartoe), zie BrouwHulp-uitdraai.
NIET in de gistkast vergist, want ik wil er wel een fruitje in, dus beetje warm vergisten..
Hittegolf onderschat, jongbier schoot (ondanks natte lappen om vat) naar 25'C en gist ging helemaal los..
In 4 dagen tijd (met S04) vergist naar SG~1.010 terwijl 1.014 was voorzien.
Monster op dag-4 smaakte niet verkeerd, maar neigt naar 'bitter' met lichte roast in plaats van moutzoet.
Ik vrees dat er na bottelen en carbonisatie weinig 'Irish' smaak overblijft..
Bier komt in ieder geval wat hoger in alcohol, zal 5,5% worden.
Mijn idee is om wat drooghop te doen om geen 'leeg' bier te krijgen.
Ik ben NIET stijlvast, als het lekker is kan de naam me gestolen worden.
Is het een idee om te drooghoppen met 1,5g per liter EK-Goldings? Mag best een hoppig ding worden.
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2018-12-07c
Naam receptIrishRed vol
Brouwdatum07-06-2019
BierstijlIrish Red Ale
Volume21,0 l
Begin SG1,047 SG
Berekende kleur (Morey)33 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
21,00 lWater uit Almaarsch kraantje
7,26 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,40 kgPale Ale moutDingemans7 EBC87,3 %
0,30 kgCara-aromaWeyermann400 EBC6,0 %
0,14 kgBottelsuikerRvL0 EBC2,8 %
0,20 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta conversie64,0 įC1 min.60 min.4,5 l/kg
A-conversie72,0 įC10 min.20 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gE.K. Goldingpellets5,8%60 min.22,5 IBU
15,0 gE.K. Golding RvL2019bellen5,9%10 min.3,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
Re: Dry-hop advies voor Irish Red of American Amber
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2019 10:17 u »
Mijn American Amber Ale recept hop ik altijd met 2 g/lin de whirlpool en 2 g/l in de drooghop en is best in balans. Ik heb wel een andere moutstort en gist en gebruik altijd fruitige hoppen. Ikzelf denk dat 1,5 g/l te weinig is in jouw geval.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2019 11:19 u »
Voor een moutzoet heb je denk ik de verkeerde moutstort gebruikt. Dan zou je toch meer karamel moeten toevoegen, bijvoorbeeld meer % met cara 20 of 120 totdat je op dezelfde kleur komt.
Dry-hoppen met E.K. goldings kan natuurlijk, maar is niet een super optie. Wordt snel erg grassig, deze kan je beter in de whirlpool wat meer toevoegen voor mooi aroma. Je zou kunnen dry-hoppen met een iets meer alpha zuur variant welke in dezelfde aroma hoek zit, Green Bullet zou een leuke optie zijn.

Maar, uiteindelijk zou ik dit bier gewoon bottelen en afwachten wat er gebeurt, in plaats van iets aanpassen.
Het verschil tussen 1.014 en 1.010 zal je niet kunnen proeven. Als je ťcht bang bent voor een dun mondgevoel kun je proberen wat minder bottelsuiker toe te voegen dan je gewend bent om dit te compenseren zonder al te veel extra toeren uit te halen met je bier.

Offline Snelbier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2019 15:58 u »
Dank voor de tips.
Niets aan doen was ook mijn eerste idee, maar 20L 'lege' Irish vind ik toch wel jammer, vandaar de vraag naar ervaringen.
Grassige smaak van EK-Goldings was me niet bekend, dus daar voorzichtig mee zijn..
Fruitige hop zou voor mij een optie zijn, maar behalve wat 'klassieke' hops heb ik alleen Citra in de koeling.
Citra lijkt me een beetje teveel van het goede in dit bier..  Dilemma.
Ik wil niet te lang wachten met bottelen, dus straks of morgen eventueel drooghoppen @ 2 dagen.
Vorig jaar heb ik 3x de Irish-bierkit (pouch) van Mangrove Jack gemaakt, bevatte ook 1 g/L Goldings-hop en smaakte best goed, vandaar het idee om dat ook in huidige bier te doen.
Nog even over nadenken...  En straks wat 'testflessen' vervroegd bottelen als controle-batch, zonder dryhop.

Offline Snelbier

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 29-07-2019 16:03 u »
Net weer SG gemeten (dag-8 van vergisting) en van monster gesnoept..
SG = 1.010, ongewijzigd.  Smaak minder bitter dan paar dagen terug, gist lijkt dus nog wel wat de doen.
Smaakt gewoon goed (vind ik). Kleur ook mooi, amber-rood.
Niets meer aan doen, bottelen 31-07-2019 met 6 g/L suiker.

Grt,  Snelbier.

Tags: