Giststarter problemen

Gestart door Poesj, 01-03-2006 12:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Poesj

Ahoi,

Ik als laten we zeggen leek in het brouwen (heb wel al eens bier uit blik liggen brouwen maar zou graag verder willen gaan) ben begonnen met het opkweken van een gist. Ik ben namelijk wetenschapper en heb alle materiaal om bacteriën e.d. op te kweken, reincultuur maken,... Maar ik ben gisteren dus even begonnen om wat wort te maken als voeding in mijn agar platen en buizen. Nu heb ik 350g wort Pale ale 7 EBC (geschroten of hoe ze het mogen noemen) in een liter water gebracht dat 67°C was dan heb ik dit gedurende 90 minuten op 67°C gehouden om dan hierna te filteren. En op te vangen in 2 fracties. Fractie 1 ± 800ml dat binnenkort kan dienen als giststarter. En fractie 2 ± 200ml met de nodige agar. Nu bleek dat na het autoclaveren er een vaste fractie was ontstaan in de het wort. Is dit normaal (als het eiwitten zijn is het wellicht vrij normaal dat deze uitvlokken) of dient dit niet te gebeuren?

Verder is het dus de bedoeling een soort Duvel te brouwen dit met volgend schema
ingrediënten   Hoeveelheid
Pale ale mout   6380 gram
Kristal suiker   870 gram
Goldings hop   35 gram
Saaz hop                   15 gram
Ierse mos                   10 gram

Maischschema

90 minuten op 67°C

Laat de Goldings hop 90 minuten meekoken en voeg de Saaz hop na 45 minuten toe en laatste 10 minuten de ierse mos mee laten koken.    
Voeg de suiker halverwege het koken toe, dit komt niet zo heel nauw.    
Dit sterke bier is in ongepasteuriseerde vorm verkrijgbaar, dus de gist is uit het flesje op te kweken. Gist temperatuur : 16 - 22°C   
Kooktijd : 90 minuten   
Begin SG : 1070   
Eind SG : 1010   
Alcohol Percentage : 8.0 %   
Bitterheid : 30 EBU   
Kleur : 10 EBC
   
Is dit mogelijk of zitten er fouten in dit protocol?
Graag jullie mening, alvast bedankt voor de hulp

Adrie

Duvel is een heel licht bier, dus je kunt beter pilsmout gebruiken. Trouwens, er is een onderwerp over het klonen van de Duvel, wellicht kun je die eerst eens raadplegen. Edwin heeft een nieuwe poging gewaagd op basis van wat spioneerwerk bij de brouwerij.

Wat betreft het bezinksel: dat is inderdaad normaal en dat zijn inderdaad eiwitten. Je kunt ze beter achterlaten en niet meenemen in je giststarter, alhoewel het ook niet veel kwaad kan.

Laat alsjeblieft het Iers Mos achterwege. Het is nergens voor nodig (zeker bij een bier met zo'n grote suikerstort heb je weinig last van eiwittroebelingen in je bier) en heeft bij meerdere brouwers geleid tot vieze bijsmaakjes.

MO

Ben je in de mogelijkheid om met een dompelaar het soortelijke gewicht (SG) te meten? Ik vermoed dat je eerste fractie een SG van ca 1060 heeft, dit kun je beter verdunnen tot 1040 om een giststarter te maken.

Oscar

Citaat van: Poesj op 01-03-2006  12:39 uIk ben namelijk wetenschapper en heb alle materiaal om bacterien e.d. op te kweken, reincultuur maken,... Maar ik ben gisteren dus even begonnen om wat wort te maken als voeding in mijn agar platen en buizen.

Poesj, ik wil dit ook thuis gaan doen. Heb je hiervoor nog enkele tips waarmee ik rekening moet houden..o.i.d. (bijv verhouding wort/agar...Hoe steriel werk je..?).

groeten en gezondheid
Oscar

Poesj

De agar verhoudingen die ik gekozen heb zijn deze van de standaard platen die we hier gebruiken (1.5% a 3 %.)  Voor de rest ben ik zelf ook maar amateur brouwer die er nog niet veel vanaf weet. Qua steriel werken is dit volgens bepaalde protocols. Die onze firma zelf heeft uitgewerkt maar die ook in andere gesofistikeerde laboratoria worden gebruikt. Dit ivm air flow, uv-licht, filters, ontsmetting, temp,... Alles gebeurt in een geconditioneerde kamer. Maar werk gewoon altijd in de buurt van een bunzenbrander en reinig het werkblad altijd eerst met wat alcohol. Voor de rest is het moeilijk zulke handelingen uit te leggen via een forum.

Maar zal eens kijken of het mogelijk is een Dna extractie in kaart te brengen van de duvel gist.

PS Oscar ent je gist eerst uit op een gietplaat en daarna kan je één cultuur aanstippen en een reincultuur vormen.

Oscar

Citaat van: Poesj op 01-03-2006  14:25 uPS Oscar ent je gist eerst uit op een gietplaat en daarna kan je één cultuur aanstippen en een reincultuur vormen.

Thanks voor je uitleg.....'k ga het binnenkort thuis proberen.... Ik werk dan wel op en schoon keukenblad naast het (bunsen-)gasfornuis  ;)
Enten wou ik doen via de drie-vlak methode op een agar plaat en daarna proberen een reinkweek op 10% suikerwater te bewaren (dus niet op schuine buis).

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Hoi Oscar,

Onze vriend Hans Hans (weer eens wat anders dan Anders) heeft een mooi verhaaltje op z'n site.

http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/bacteriologiehandboek.htm

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Poesj op 01-03-2006  14:25 uMaar zal eens kijken of het mogelijk is een Dna extractie in kaart te brengen van de duvel gist.

Wat houdt dat precies in? Kun je hiermee verschillende giststammen uit elkaar houden?

Als dat zo is, kunnen we voor eens en voor altijd de discussie over de vraag of de bottelgist van Duvel de hoofdgist is oplossen door de bottelgist te vergelijken met de Wyeast 1388 (Belgian Strong Ale, naar verluid de oorspronkelijke Duvel gist).

Edgar

Ik weet daar nog wel een paar leuke toepassingen voor!

Oscar

Citaat van: Hoppie op 01-03-2006  14:39 uhttp://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/bacteriologiehandboek.htm

Kijk eens...dat is handig..met plaatjes en tekeningen..... :hoera: Ga ik wel ff goed doorlezen...

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Het in kaart brengen van de base-paar sequentie van het DNA van de Duvel gist zal inderdaad de enige volledige karakterisatie geven. Maar volgens mij is dat niet te doen voor een eenvoudige werknemer. Ik zal nooit veel snappen van biochemie.

Poesj

Het probleem zit hem dat we volledige analyses moeten uitgeven aan een ander bedrijf en dat kost geld en tijd (3 weken). Misschien dat ik een deel van mijn doctoraat kan wijden aan de duvel-kloon.  :) 

Poesj

Maar even  verder gaan met mijn brouwsel.

Ik heb nu dus als recept

Ingredienten   Hoeveelheid
Pale ale mout   6380 gram
Kristal suiker   870 gram
Goldings hop   35 gram
Saaz hop       15 gram
GEEN iersmos
Dan de 1.   Wyeast 1388 gist
(En dan kan ik eventueel vlak voor bottelen de opgekweekte duvel gist toevoegen)

Maischschema

90 minuten op 67°C
daarna filteren, koken en hop  erbij
dan afkoelen tot een 20°C
overbrengen in gistingsvat en gist toevoegen (hoeveel gist)
dan 15 min beluchten 45 min rust en dit 4 keer
daarna een weekje gisten, overhevelen en weekje lageren en dan bottelen met een 8g suiker per liter
dan week nagisten op fles 20°C en dan 2 weekjes rijpen 12°C en dan rusten of zo op -3°C
Wanneer kan ik die dan drinken?

Ps kloppen deze tijden en temperaturen?

iemand enige raad?

alvast bedankt en tot de volgende


Laat de Goldings hop 90 minuten meekoken en voeg de Saaz hop na 45 minuten toe en laatste 10 minuten de ierse mos mee laten koken.   
Voeg de suiker halverwege het koken toe, dit komt niet zo heel nauw.   

MO

Nogmaals: als je toch de Duvel wilt nabrouwen, waarom help je ons dan niet met onze poging in de link die A3 aangaf? Meer suiker, geen pale maar pilsmout etc

Poesj

ik wil gerust meehelpen maar ben er nog steeds niet uit welk recept jullie nu aanhouden? Want iedereen heeft zowat z'n eigen ding gezegd  :shelp:

Als je even een update geeft van het recept dan zal ik dat brouwsel even eens brouwen. Maar liefst vrij gedetailleerd want ik snap het aantal dagen gisten, nagisten, rijpen, rusten  :nut: niet helemaal.


MO

Ik zou dit recept gebruiken, hier wordt nog wel aan gesleuteld, maar dat houd je met klonen. Zullen we dan verder praten in het Duvel onderwerp?
De gisttijden zijn een beetje facultatief. In 2-3 dagen dient de hoofdvergisting klaar te zijn, persoonlijk zou ik dan een weekje lageren bij 20 grC tot het SG rond de 1005 of zo zit, bottelen, 1-2 weken laten staan bij 20 grC, en dan de koude lagering in  de fles doen. Het is er het jaargetijde voor.
Maar inderdaad, daar hebben velen al hun zegje over gedaan en eenieder heeft hierover een eigen intepretatie en werkwijze. Dat is inherent verbonden aan het neerschalen (?downscalen?) van commerciele brouwsels.

Poesj

Heui, alvast bedankt voor het recept ik zal het dit weekend eens uit proberen.

Thx

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.