Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waar is mijn hop gebleven?  (gelezen 558 keer)

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Land: nl
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik bierbrouwen.
Waar is mijn hop gebleven?
« Gepost op: 08-07-2019 18:56 u »
In maart heb ik een IPA gebrouwen welke ik op 10 april gebotteld heb. De IPA heb ik uiteindelijk koud gehopt met 3,6 g/L. Al snel was de IPA op dronk en hij was heerlijk, de aroma's kwamen je tegemoet. Nu 3 maanden later is het aroma grotendeels verdwenen, hoe kan zo snel? Omdat de IPA zo lekker was is hij gelukkig toch al bijna op, maar ik vind het wel raar en bovendien heel zonde van alle aroma's.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
Re: Waar is mijn hop gebleven ?
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2019 21:46 u »
Heb je het bier gekoeld bewaard? Hoparoma vervliegt buiten de koelkast snel, zeker met die extreme temperaturen van afgelopen weken. En daarnaast heb je vrij weinig koudhop gebruikt, dus dan is het niet heel vreemd dat er na 3 maanden weinig meer over is. Dus voortaan zou ik óf meer hop gebruiken en gekoeld bewaren, óf gewoon nog sneller opdrinken ;)

Online middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Waar is mijn hop gebleven ?
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2019 22:16 u »
Ik houd me niet zo bezig met het IPA gebeuren, maar volgens mij zijn IPA's tamelijk vers het lekkerst.
Juist omdat het aroma van het koudhoppen vrij snel achteruit gaat.

En zoals hierboven eigenlijk ook gezegd: sowieso koud en donker bewaren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Waar is mijn hop gebleven?
« Reactie #3 Gepost op: 08-07-2019 23:18 u »
In maart heb ik een IPA gebrouwen welke ik op 10 april gebotteld heb. De IPA heb ik uiteindelijk koud gehopt met 3,6 g/L. Al snel was de IPA op dronk en hij was heerlijk, de aroma's kwamen je tegemoet. Nu 3 maanden later is het aroma grotendeels verdwenen, hoe kan zo snel? Omdat de IPA zo lekker was is hij gelukkig toch al bijna op, maar ik vind het wel raar en bovendien heel zonde van alle aroma's.

Bekend verschijnsel.
Meer hop, zowel late hopgift, vlamuit en koudhoppen toepassen.
Verder oppassen voor oxidatie gedurende het gehele brouwproces.

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik bierbrouwen.
Re: Waar is mijn hop gebleven?
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2019 10:13 u »
Als ik al mijn bier wat ik brouw ook nog koud moet zetten dan mag ik wel een koelcel aanschaffen. Het meeste bier staat wel in de kelder trouwens. De belangrijkste les is gewoon dat ik het sneller moet opdrinken  :biersmile:, dat doe ik dus maar de volgende keer.

Tags: