Wort van brouwautomaat naar gistvat overbrengen

Gestart door Rinus, 06-07-2019 17:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinus

Ben benieuwd hoe dat brouwautomaat gebruikers het wort in het gistvat krijgen.
Ik heb een 50 L automaat en pomp het wort nu over naar een Grainfather. Waar ik niet aan gedacht had als het pompen klaar is dan staat er nog wort in de slangen (3 meter) en pomp. Gevolg een hoop wort over de vloer bij het losmaken van de slang, zonde en een plakkerige bende.
Voorheen deed ik het met kleinere hoeveelheden van 5 L steeds in de Grainfather gieten, maar dat klettert en meer kans op infecties.

De automaat staat toch meestal lager dan het vat waar het wort naartoe moet, hoe doen jullie dat eigenlijk?

CeesM

Je vat wat dichter bij de Grainfather zetten zodat je de slang kan inkorten. Als je na het overpompen de uiteinde van de slang omhoog houdt, stroomt het wort terug in je ketel. Het laatste beetje wort via het aftapkraantje in een maatbeker aftappen of voor wat verlies nemen.

Redbadd

Kraantje aan de ketel kant dichtdoen voor je de slang loskoppelt aan de andere kant voorkomt dat de boel ongecontroleerd de slang uit komt zetten dacht ik.

hobbybob

Nope, pomp uit, kraan openhouden, loopt het zo terug in je ketel.
Eventueel slang omhoog houden.


Redbadd

Na jah het blijft dan in de slang zitten, kun je het ergens in opvangen met de slang omlaag als je de kraan weer open doet.

lier

T-stukje in je slang monteren bij de GF met afsluiter en dan leegblazen met lucht of CO2

Rinus

Citaat van: lier op 06-07-2019  21:22 uT-stukje in je slang monteren bij de GF met afsluiter en dan leegblazen met lucht of CO2
Dat is wel een goede tip, het wort eruit blazen met CO2.
Ik heb nu inderdaad staan hannesen; kraan dicht, slang dubbel vouwen omhoog houden met pomp en al om zo het wort in het vat te laten stromen, maar met 3 meter lengte en een pomp eraan is dat wel een gedoe...
Volgende week ga ik een T-stuk met mijn CO2 fles proberen!
Ook dichterbij zetten en de slang inkorten is een goed idee.

Dirtbag

Ik breng mijn wort in twee 20 liter jerrycans naar boven waar het gistvat staat. De jerrycans passen onder de kraan van de Easybrew 50.

db

brouwerwaldonk

Citaat van: Rinus op 06-07-2019  17:46 uBen benieuwd hoe dat brouwautomaat gebruikers het wort in het gistvat krijgen.

Voorheen deed ik het met kleinere hoeveelheden van 5 L steeds in de Grainfather gieten, maar dat klettert en meer kans op infecties.

De automaat staat toch meestal lager dan het vat waar het wort naartoe moet, hoe doen jullie dat eigenlijk?
Ik zou gewoon overhevelen naar een opvang recipiĆ«nt dat op de grond staat. Na het koken moet sowieso beluchten om zuurtof in te brengen voor de gist, dus laat maar kletteren want dat heb je juist nodig. 
In draagbare hoeveelheden overgieten in je gistvat wat hoger staat.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-07-2019  07:40 uIk zou gewoon overhevelen naar een opvang recipiĆ«nt dat op de grond staat. Na het koken moet sowieso beluchten om zuurtof in te brengen voor de gist, dus laat maar kletteren want dat heb je juist nodig. 
In draagbare hoeveelheden overgieten in je gistvat wat hoger staat.

Helemaal mee eens. Vlak voor de vergisting is het enige moment waarop zuurstof geen probleem is.

Rinus

Citaat van: Jacques op 08-07-2019  21:53 uHelemaal mee eens. Vlak voor de vergisting is het enige moment waarop zuurstof geen probleem is.

Weer iets geleerd, dat wist ik niet, dus zoals ik het eigenlijk altijd deed was zo slecht nog niet.
Ik gebruikte een 5 L glazen vergistingsvat om het wort in de Grainfather te gieten, daarbij komt inderdaad het nodige zuurstof erbij.
Wellicht is dat dan toch beter dan omhoog te pompen, want slangen en pomp e.d. blijven natuurlijk ook een risico op infecties. Moet wel zeggen dat het heel erg vlot verliep (met helix filter op de kraan).

Ik gebruik overigens ook altijd een paar druppels olijfolie tijdens de kook om de wand van de gistcellen te versterken.

Op de Fles

Heb de brouwketel altijd op een (stevig) tafeltje staan, en na het koken gaat het wort gewoon via de kraan het gistvat in.
Ik koel met een koelspiraal die ik 10 minuten voor einde koken in de ketel heb staan tot +/- 20 graden.
In het begin plaatste ik altijd een siliconen slang aan de kraan om het zonder kletteren in het gistvat te laten lopen, maar omdat er voor de vergisting toch zuurstof in moet laat ik het tegenwoordig zo vanuit de kraan het gistvat inlopen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.