Gistemmer zuigt via het waterslot lucht aan

Gestart door De Dordtse Druïde, 08-07-2019 18:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Dordtse Druïde

Help! Na 5 dagen een gistemmer met pakweg 10 liter wort in een gistingskast op 23 graden te hebben laten borrelen, zag ik vanmiddag ineens dat er lucht va het waterslot naar binnen werd gezogen. Ik heb de emmer even geopend en het wort lichtjes doorgeroerd. Daarna is het waterniveau in het waterslot stabiel gebleven. Helaas nog geen nieuwe borrelgeluiden.
Wat is hier aan de hand? En wat zou ik kunnen doen om dit brouwsel toch goed af te ronden?

Ik ben erg benieuwd!

Wat aanvullende info:
Begin SG: 1070
7 gram Safale BE-134 korrelgist toegevoegd
Na 5 dagen is de SG waarde al 1.017, terwijl het softwareprogramma Beer Smith 1.018 als richtlijn aangaf

hansHalberstadt

De luchtdruk is de afgelopen dagen aan het oplopen. Dus ook al houdt je mooi je temperatuur stabiel, dan nog kan een hogere luchtdruk ervoor zorgen dat er lucht terug je vat ingaat.
http://www.weerstation-epe.nl/inc/actueellucht2.php


Eea kun je voorkomen door zelf koolzuur toe te voeren of onder iets verhoogde druk te vergisten. Je kunt de druk bv verhogen met 25 mbar door ipv een waterslot een slang te nemen en die in een emmer water te hangen 25 cm onder het oppervlak. Dan kan de luchtdruk 25 mBar stijgen zonder dat je er last van begint te krijgen. Zorg dan wel dat je vat wart hoger staat en de temperatuur constant blijft, of gebruik een terugslagklepje anders kan er water uit de emmer terugzuigen je vat in als je brouwsel afkoelt.

Jacques

Het meest simpele om te voorkomen dat zuurstof wordt aangezogen is het gebruik van een terugslagklepje. Die hoeft niet duur te zijn. Zoek maar eens op AliExpress naar "one way valve gas"


hans_nwk

Citaat van: Jacques op 08-07-2019  22:46 uHet meest simpele om te voorkomen dat zuurstof wordt aangezogen is het gebruik van een terugslagklepje. Die hoeft niet duur te zijn. Zoek maar eens op AliExpress naar "one way valve gas"
Ik heb er over zitten denken om een vlinderklep tussen waterslot en vat te zetten bij mijn CCT voor cold crash. Ik ben wel een beetje bang voor de onderdruk en schade aan mijn vat. Iemand daar ervaring mee?

Terugslagklep kan natuurlijk ook maar met een vlinderklep kan ik bij langzame vergisting de klep een half minuutje dicht zetten voor ik gist aftap en dan zal er een beetje overdruk komen die lucht via waterslot of onderkant tegenhoudt.

Als ik zie hoe die terugslagklepjes in elkaar zitten moet je ze ook maar één keer gebruiken, schoon krijg je ze niet meer.
Groet,
Hans

hansHalberstadt

Ik denk dat het beter werkt om het gebrek aan koolzuur gewoon van buitenaf aan te vullen met een licht overdruk van bv 1 cm waterkolom.
dat systeem gebruik ik zelf met een CO2 cylinder, balgje met microswitch om de overdruk te detectreren en pneumatisch klepje om de CO2 aanvoer te regelen. Dat werkt perfect. maar je kunt ook een giststarter maken met bv wat wort en extra suiker wat je dan laat gisten in een afgesloten fles met slangetje naar je gistingsvat wat dan voor wat extra koolzuuraanvoer zorgt.

middelaersch

Citaat van: De Dordtse Druïde op 08-07-2019  18:33 uNa 5 dagen een gistemmer met pakweg 10 liter wort in een gistingskast op 23 graden te hebben laten borrelen, zag ik vanmiddag ineens dat er lucht va het waterslot naar binnen werd gezogen.

m.i. gaat het hooguit om een heel klein beetje lucht, dat terecht komt in een ruimte die verder helemaal gevuld is met CO2, wat als ik me niet vergis zwaarder is dan lucht.

Is dit een ernstig probleem, wat zijn de eventuele nadelige gevolgen?

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 09-07-2019  10:21 um.i. gaat het hooguit om een heel klein beetje lucht, dat terecht komt in een ruimte die verder helemaal gevuld is met CO2, wat als ik me niet vergis zwaarder is dan lucht.

Is dit een ernstig probleem, wat zijn de eventuele nadelige gevolgen?
De Lucht en CO2 gaan gewoon mengen omdat de gas moleculen immers niet stilstaan maar continue botsen. levert oxidate van je bier op met als gevolg snellere veroudering van je bier.

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 09-07-2019  11:01 uDe Lucht en CO2 gaan gewoon mengen omdat de gas moleculen immers niet stilstaan maar continue botsen. levert oxidate van je bier op met als gevolg snellere veroudering van je bier.

En dat is maar goed ook, anders had het onderste deel van de dampkring alleen uit CO2 bestaan en hadden we niet zo makkelijk adem kunnen halen...

Ik lees dat de Dordtse Druïde geroerd heeft. Wat was de gedachte daar achter? Ik ben bang dat je bier dan alleen maar harder gaat oxideren.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 09-07-2019  11:01 uDe Lucht en CO2 gaan gewoon mengen omdat de gas moleculen immers niet stilstaan maar continue botsen. levert oxidate van je bier op met als gevolg snellere veroudering van je bier.

Citaat van: BrouwMark op 09-07-2019  11:14 uEn dat is maar goed ook, anders had het onderste deel van de dampkring alleen uit CO2 bestaan en hadden we niet zo makkelijk adem kunnen halen...

Ik lees dat de Dordtse Druïde geroerd heeft. Wat was de gedachte daar achter? Ik ben bang dat je bier dan alleen maar harder gaat oxideren.

Ik was eerlijk gezegd in de veronderstelling dat de lucht bovenin het vat zou komen te hangen en de CO2 onderin. En dan zou een beetje lucht geen kwaad kunnen dacht ik. Maar dat blijkt dus inderdaad niet zo te zijn, zoals Hans en Brouwmark zeggen. In deze post wordt dat nog eens wat uitgebreider in Jip en Janneke taal uitgelegd (voor wie het interesseert): https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/12927

Roeren lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Ik laat het vat altijd zoveel mogelijk dicht. Geen lucht er in, en al helemaal geen bacterien, wilde gisten en andere troep.

TimW

Citaat van: hans_nwk op 09-07-2019  09:02 uIk heb er over zitten denken om een vlinderklep tussen waterslot en vat te zetten bij mijn CCT voor cold crash. Ik ben wel een beetje bang voor de onderdruk en schade aan mijn vat. Iemand daar ervaring mee?

Hier ben ik ook benieuwd naar. Als ik koud water door het koelspiraal van mijn brewtech cct laat lopen dan creëer ik onderdruk en wordt er lucht ingetrokken via het waterslot.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 09-07-2019  09:02 uIk heb er over zitten denken om een vlinderklep tussen waterslot en vat te zetten bij mijn CCT voor cold crash. Ik ben wel een beetje bang voor de onderdruk en schade aan mijn vat. Iemand daar ervaring mee?

Terugslagklep kan natuurlijk ook maar met een vlinderklep kan ik bij langzame vergisting de klep een half minuutje dicht zetten voor ik gist aftap en dan zal er een beetje overdruk komen die lucht via waterslot of onderkant tegenhoudt.

Als ik zie hoe die terugslagklepjes in elkaar zitten moet je ze ook maar één keer gebruiken, schoon krijg je ze niet meer.
Groet,
Hans

Het ligt aan de stevigheid van de CCT. Mijn CCT is van rvs en kan zonder problemen zowel onder- als bovendruk aan.

Een terugslagklepje kun je meerdere keren gebruiken als je die bevestigt aan een siliconen slang van minstens een meter. Maak een S bocht in de slang en je hebt niets te vrezen.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 09-07-2019  13:09 uIk was eerlijk gezegd in de veronderstelling dat de lucht bovenin het vat zou komen te hangen en de CO2 onderin. En dan zou een beetje lucht geen kwaad kunnen dacht ik. Maar dat blijkt dus inderdaad niet zo te zijn, zoals Hans en Brouwmark zeggen. In deze post wordt dat nog eens wat uitgebreider in Jip en Janneke taal uitgelegd (voor wie het interesseert): https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/12927

Dat wordt wel eens meer gedacht, maar dat is een misvatting. Het is zelfs zo dat zuurstof door de binnenlaag van een kroonkurk de fles in kan komen ondanks het feit dat er in de fles de ruimte boven het bier verzadigd is met CO2...

De Dordtse Druïde

Citaat van: middelaersch op 09-07-2019  13:09 uIk lees dat de Dordtse Druïde geroerd heeft. Wat was de gedachte daar achter? Ik ben bang dat je bier dan alleen maar harder gaat oxideren.

Uhm, dat  roeren is nog de onervarenheid. Ik dacht dat de gist extra lucht nodig zou hebben. Maar ik weet nu dat dit het oxideren versnelt. Dank! 

De Dordtse Druïde

Citaat van: Jacques op 08-07-2019  22:46 uHet meest simpele om te voorkomen dat zuurstof wordt aangezogen is het gebruik van een terugslagklepje. Die hoeft niet duur te zijn. Zoek maar eens op AliExpress naar "one way valve gas"

Dank voor de tip Jacques

Arjen1969

Citaat van: middelaersch op 09-07-2019  10:21 um.i. gaat het hooguit om een heel klein beetje lucht, dat terecht komt in een ruimte die verder helemaal gevuld is met CO2, wat als ik me niet vergis zwaarder is dan lucht.

Is dit een ernstig probleem, wat zijn de eventuele nadelige gevolgen?

CO2 is qua molmassa inderdaad zwaarder dan lucht (44 gram voor CO2, molmassa van zuurstof is 32, echter komt de lucht uit het mengsel zuurstof en daar is de gemiddelde molmassa 29 gram voor). Theoretisch zou het inderdaad zo zijn dat de CO2 uitzakt naar beneden, echter hebben gasmoleculen nou eenmaal de neiging om zich zo veel mogelijk te verdelen over een beschikbaar volume. Er zal dus ook zuurstof bij je bier in wording komen, zeker omdat het verschil in molmassa in dit geval niet zo groot is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.