Moutpijp maken/kopen

Gestart door HCZeubring, 08-07-2019 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HCZeubring

Hallo,

Ik heb een "Brewferm elektrische brouwketel Pro 27 l". Na het maischen gooi ik de inhoud in een filterkuip waarna het wort weer terug de ketel in gaat voor het koken. Ik vind dat te veel gedoe, het makkelijkst is natuurlijk gewoon zo'n brouwmeister kopen, echter ik heb een probleem. Dat is te makkelijk, ik mag graag knutselen en wil uiteindelijk graag mijn eigen brouwsysteem bouwen.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik zelf een moutpijp kan bouwen, of waar ik de onderdelen (filtergaas etc) kan kopen?

Gr Harmen

tdp

Met een 21l 'Mennopan' heb ik het destijds geknutseld! Smal slijpschijfje, gleuven slijpen, eventueel nog RVS filtergaas erbovenop en klaar is je moutkorf!

michielr

Je kan ook een pompje regelen en door je filterkuip circuleren. Dus maischen in je filterkuip, wort door je brouwketel circuleren om te verwarmen.

Alternatief is om een goedkope RVS pan te kopen die in je brouwketel past met een beetje ruimte rondom, misschien iets als dit: http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan21liter In de bodem kun je sleuven/gaten maken, eventueel in combinatie met een filterplaat.

emiel1

Ik heb een paar jaar geleden zelf van een soortgelijke pan een brouwautomaat gebouwd (zie hier ). Inmiddels gebruik ik hem niet meer, want de installatie was voornamelijk gebouwd uit ruimtegebrek en nu ik meer ruimte heb vind ik brouwen met pannen op t vuur toch leuker.

Als moutpijp heb ik een RVS rookkanaal gebruikt, de filterplaten heb ik met de hand uitgezaagd uit een aluminium plaat (je kunt ze ook uit RVS laten laseren, maar dat is vele malen duurder)

Ik kan niet lassen en ik wilde alles zelf maken, als je wel kunt lassen zijn er een hoop dingen die je beter en mooier kunt doen, maar voor mij werkte het. Het enige wat ik niet aan kan raden is alles in de bodem inbouwen, zoals ik heb gedaan. Het ziet er wel mooier uit, maar die Chinese magneetpompjes gingen steeds kapot en (en dan kun je er dus niks aan doen tijdens het brouwen) en schoonmaken gaat lastig als je niet goed ziet wat je doet.











beermenke

Citaat van: HCZeubring op 08-07-2019  14:30 uHallo,

Ik heb een "Brewferm elektrische brouwketel Pro 27 l". Na het maischen gooi ik de inhoud in een filterkuip waarna het wort weer terug de ketel in gaat voor het koken. Ik vind dat te veel gedoe, het makkelijkst is natuurlijk gewoon zo'n brouwmeister kopen, echter ik heb een probleem. Dat is te makkelijk, ik mag graag knutselen en wil uiteindelijk graag mijn eigen brouwsysteem bouwen.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik zelf een moutpijp kan bouwen, of waar ik de onderdelen (filtergaas etc) kan kopen?

Gr Harmen
Ik heb een 25 liter elektrische koffieketel
Als binnenpan een koperen boiler met voldoende 1mm sleufjes in de bodem. In de zijkant van binnenpan boutjes en die rusten op rand van de buitenketel.
Geen filtergaas maar voldoende sleufjes met dunne slijpschijfjes van Conrad
Iwaki pomp om rond te pompen
Werkt prima
22 liter max wort

HCZeubring

Hey bedankt voor de reactie, daar kan ik wel wat mee. En Emiel, jij bent een echte knutselaar, petje af.

Ik ga eerst even lekker verder experimenteren en beter worden in brouwen, daarna wil ik ook zoiets als Emiel bouwen.

Allen bedankt

mbroek

Als je het forum doorzoekt op RIMS vind je nog veel meer soortgelijke projecten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.