Zwaveligheid in pils

Gestart door DLB, 08-07-2019 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2019  08:03 uDe bieren die de 1e ronde doorkomen hebben denk ik een betere kans om objectief beoordeeld te worden in de 2e ronde van de keuring. Ik vrees alleen dat al in de 1e ronde al veel bieren onterecht afvallen omdat verschillende keurmeesters verschillende ideen hebben over smaken en geuren. Heeft iemand wel eens 2 x hetzelfde bier ingestuurd en gekeken naar de uitkomst?

Ja dat is eens een paar keer gedaan. Je hoeft niet te raden wat de uitkomst was.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-07-2019  23:47 uWeet dat het BKG een club is van hobbyproevers. Hun oordeel is zeer zeker geen wetenschappelijke analyse.
Ik denk dat het oordeel van jouw vrienden veel meer waard is.

Weet ook dat veel keurmeesters van het BKG jarenlange ervaring hebben in het keuren van bieren, dat ze zich zelf regelmatig trainen met bijzondere bieren en het herkennen van toegevoegde smaakstoffen. Regelmatig worden studiedagen houden. En realiseer je ook dat om de 2 jaar een licentietoets moet worden uitgevoerd om te bewijzen dat je nog steeds goed kunt keuren.

Het klopt dat de leden van het BKG niet professioneel hun geld verdienen met het keuren van bieren, maar om te stellen dat het oordeel van een willekeurige bierproever meer waard is, slaat echt nergens op.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-07-2019  21:17 uWeet ook dat veel keurmeesters van het BKG jarenlange ervaring hebben in het keuren van bieren, dat ze zich zelf regelmatig trainen met bijzondere bieren en het herkennen van toegevoegde smaakstoffen. Regelmatig worden studiedagen houden. En realiseer je ook dat om de 2 jaar een licentietoets moet worden uitgevoerd om te bewijzen dat je nog steeds goed kunt keuren.

Het klopt dat de leden van het BKG niet professioneel hun geld verdienen met het keuren van bieren, maar om te stellen dat het oordeel van een willekeurige bierproever meer waard is, slaat echt nergens op.

Oei, duidelijk foute been. Excuus, begrijp me niet verkeerd. Ik waardeer alle intenties van het BKG, maar ik blijf erbij dat het een amateurvereniging is. Hoe mooi je het ook doet klinken.

Jacques

Citaat van: EBC op 11-07-2019  23:02 uOei, duidelijk foute been. Excuus, begrijp me niet verkeerd. Ik waardeer alle intenties van het BKG, maar ik blijf erbij dat het een amateurvereniging is. Hoe mooi je het ook doet klinken.

De leden van het BKG verdienen hun inkomen niet door te keuren, maar nemen hun vrijwillige werkzaamheden heel serieus. Afhankelijk van hun ervaring zijn ze heel bekwaam in het herkennen van smaakafwijkingen en het waarderen van bieren.

In de loop der jaren heeft het BKG veel geïnvesteerd in de verbetering van de kwaliteiten van haar leden en de wijze van keuren.

Het BKG afdoen als een amateurclubje doet geen recht aan de huidige kwaliteiten van het BKG...

DLB

Citaat van: Jacques op 11-07-2019  23:28 uDe leden van het BKG verdienen hun inkomen niet door te keuren, maar nemen hun vrijwillige werkzaamheden heel serieus. Afhankelijk van hun ervaring zijn ze heel bekwaam in het herkennen van smaakafwijkingen en het waarderen van bieren.

In de loop der jaren heeft het BKG veel geïnvesteerd in de verbetering van de kwaliteiten van haar leden en de wijze van keuren.

Het BKG afdoen als een amateurclubje doet geen recht aan de huidige kwaliteiten van het BKG...

Jacques er wordt hier ook niet bedoeld dat het maar een stelletje amateurs zijn die maar wat doen.
Het zijn allemaal wel degelijk bekwame mensen die met de beste bedoelingen bieren keuren.
Wat alleen wordt gesteld is dat de uitslagen altijd arbitrair blijven. Daar ontkom je hier niet aan.

Jacques

Citaat van: DLB op 12-07-2019  10:36 uJacques er wordt hier ook niet bedoeld dat het maar een stelletje amateurs zijn die maar wat doen.
Het zijn allemaal wel degelijk bekwame mensen die met de beste bedoelingen bieren keuren.
Wat alleen wordt gesteld is dat de uitslagen altijd arbitrair blijven. Daar ontkom je hier niet aan.

Dat de uitkomsten van elke wedstrijd waarbij gejureerd wordt arbitrair is, is een andere discussie die vrijwel parallel met deze discussie gevoerd wordt. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39487.msg597977.html#msg597977

Oscar

Citaat van: EBC op 11-07-2019  23:02 umaar ik blijf erbij dat het een amateurvereniging is.

Ach... Er zijn amateurbrouwers die beter bier brouwen dan sommige 'professionele/commerciële' brouwerijen... Dus het amateur slaat puur op het feit dat er geen geld meer wordt verdiend, niet op de kwaliteit van keuren.... ;)

En er zijn professionele keurmeesters die net zo goed/slecht keuren als een BKG keurmeester... ^-^ :biersmile:

nico.derks

Als je bier op Jever lijkt/smaakt, heb je naar mijn idee al gewonnen [emoji6][emoji106]

tdp

Citaat van: nico.derks op 12-07-2019  19:51 uAls je bier op Jever lijkt/smaakt, heb je naar mijn idee al gewonnen [emoji6][emoji106]

Kwam aardig in de buurt, moet alleen nog sleutelen aan de hopsoorten, maar komt goed!

middelaersch

De discussie is aardig off-topic geraakt. Misschien handig om dit af te splitsen. :weetniet:

De vraag was:

Citaat van: DLB op 08-07-2019  10:48 uHet grootste bezwaar werd genoemd de sterke zwaveligheid en licht zurigheid op de achtergrond.
Waar kan deze zwaveligheid vandaan komen? En ook vooral: hoe voorkom ik dat een volgende keer?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 12-07-2019  20:38 uDe discussie is aardig off-topic geraakt. Misschien handig om dit af te splitsen. :weetniet:

De discussie of BKG-leden goed kunnen keuren is off-topic, maar de vraag of de aanwezigheid van zwavelachtige smaken in een pils afgestraft moet worden of niet is raakt natuurlijk wel de vraag van DLB. De vraag is: moet je wel de moeite doen om zwavelachtige smaken kwijt te raken terwijl deze niet ongebruikelijk zijn in commerciële bieren.

Al een paar keer heb geprobeerd duidelijk te maken dat een bepaalde smaak pas als een smaakafwijking gezien wordt wanneer deze smaak ver boven de smaakdrempel van de proever aanwezig is.
Het is goed je te realiseren dat de smaakdrempel voor een bepaalde stof niet voor iedereen gelijk is. Een getrainde keurmeester herkent veel voorkomende smaken in bier veel eerder dan een gemiddelde bierproever, juist omdat hij goed getraind is. Vandaar dat een zwavelsmaakje voor een keurmeester eerder storend is.

nico.derks

Citaat van: tdp op 12-07-2019  20:25 uKwam aardig in de buurt, moet alleen nog sleutelen aan de hopsoorten, maar komt goed!
Hallertau mittelfruh

tdp

Citaat van: nico.derks op 12-07-2019  21:44 uHallertau mittelfruh

Hallertauer hoppen en Tettnanger was wat de brouwerij aangaf, heb in eerste instantie voor Tradition gekozen

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-07-2019  21:27 uEen getrainde keurmeester herkent veel voorkomende smaken in bier veel eerder dan een gemiddelde bierproever, juist omdat hij goed getraind is. Vandaar dat een zwavelsmaakje voor een keurmeester eerder storend is.
Maar misschien is dat smaakje voor die keurmeester in een commercieel bier ook wel storend. Moet het criterium dan niet zijn dat de smaak opvallend meer de boventoon voert dan in een vergelijkbaar commercieel bier? En heeft de gemiddelde keurmeester die ondergisters proeft dan ook een goed overzicht van pilseners uit verschillende landen? Daar zal vast behoorlijk onderling verschil inzitten.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-07-2019  23:30 uMaar misschien is dat smaakje voor die keurmeester in een commercieel bier ook wel storend. Moet het criterium dan niet zijn dat de smaak opvallend meer de boventoon voert dan in een vergelijkbaar commercieel bier? En heeft de gemiddelde keurmeester die ondergisters proeft dan ook een goed overzicht van pilseners uit verschillende landen? Daar zal vast behoorlijk onderling verschil inzitten.

Het zou best kunnen dat het zwavelachtige smaakje van een zuid Duitse pils storend is voor goed geoefende proevers. Zoals ik al schreef zijn veel Tsjechische pilseners niet om te pruimen omdat ze een hoog gehalte aan diacetyl hebben. 

Overigens is mijn ervaring dat de zwavelachtige smaak minder wordt met de tijd. Het is vaak een kwestie van wat langer lageren.
Verder is het rotte eieren aroma (H2S) heel vluchtig. Er is een groot verschil in beleving tussen een net ingeschonken bier en een bier dat al 10 minuten staat na het uitschenken... Als keurmeester hoor je daar rekening mee te houden. Pas als de geur na een tijdje nog aan het bier zit is het voor mij een afwijkende smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.