ONK 2019 C1 + Algemeen Kampioen - Martijn de Zeeuw - Indian Pale Ale USA

Gestart door Martijn0172, 08-07-2019 09:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ingestuurd om met de feedback van de keurmeester het recept te verbeteren en gelijk de 1e prijs en algemeen kampioen. Dit had ik niet verwacht  :biersmile:

De moutstort is mijn basis stort voor een IPA. Ik ben erg fan van de El Dorado hop en heb goed op internet gezocht naar de verhoudingen om deze er goed uit te laten komen, dit is blijkbaar goed gelukt. Verder heb ik zo zuurstofvrij gebrouwen en gebotteld en heb ik gezocht naar verse hop, gevonden bij crossmyloof. Ik had een kratje gebotteld en de rest gekegged, zelf vond ik de keg versie vele malen lekkerder.

Ik heb het keuringsrapport toegevoegd in de bijlage.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDorado/Mosaic IPA
Brouwdatum03-04-2019
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume50,0 l
Begin SG1,060 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,0%
Alcoholgehalte6,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)60,1 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
55,00 lWater uit eigen woonplaats
12,00 gCaSO4
22,10 mlMelkzuur
13,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
84 mg/l11 mg/l48 mg/l133 mg/l61 mg/l154 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
13,43 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC96,5 %
0,28 kgGoldSwaen HellDe Swaen25 EBC2,0 %
0,21 kgCara 120Dingemans120 EBC1,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
52,7 gTopazpellets17,0%60 min.43,2 IBU
180,0 gEl doradopellets12,9%koudhop @ 5 dagen 0,0 IBU
130,0 gEl doradopellets12,9%whirlpool @ 45 minuten bij 75c10,9 IBU
120,0 gMosaicpellets12,0%koudhop @ 5 dagen 0,0 IBU
80,0 gMosaicpellets12,0%whirlpool @ 45 minuten bij 756,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,0%
Temp. nagisting21,0 °C
Temp. lagering8,0 °C


tdp

Proficiat Martijn, mooi resultaat en bedankt voor het delen!

Robert1968

Hartelijk gefelicteerd (en weer met de US-05 een winnend bier).

Opmerkelijk dat jouw brouwsoftware rekent met een toename van IBU bij 75C whirlpool.

Keuringsrapport: "mag iets complexer".
Ja die opmerking vind ik ook regelmatig op mijn formulier. Alleen kan ik er weinig mee, het is voor mij niet concreet genoeg. Nog meer hoppen, nog meer moutsoorten, andere gist etc.??

Martijn0172

Citaat van: Robert1968 op 08-07-2019  17:12 uHartelijk gefelicteerd (en weer met de US-05 een winnend bier).

Opmerkelijk dat jouw brouwsoftware rekent met een toename van IBU bij 75C whirlpool.


Dank je! Brewfather berekent wel IBU, afhankelijk van de temperatuur en duur.

Sjaak_Deventer

Gefeliciteerd! Mooi recept en mooie combi van de hoppen. Niet extreem gehopt, mooi in balans.

Jacques

Martijn,

Bedankt voor het plaatsen van het recept. Dit wordt door heel veel leden gewaardeerd weet ik.

Martijn0172

Citaat van: Robert1968 op 08-07-2019  17:12 uKeuringsrapport: "mag iets complexer".
Ja die opmerking vind ik ook regelmatig op mijn formulier. Alleen kan ik er weinig mee, het is voor mij niet concreet genoeg. Nog meer hoppen, nog meer moutsoorten, andere gist etc.??

Het roept bij mij ook meer vragen op dan de gehoopte antwoorden  ;) Mijn eerste ingeving is om de complexiteit te zoeken in de moutstort, wellicht het paar procent verhogen van de cara mouten of het toevoegen van wat munichmout. Ik heb wel besloten om met een dergelijke uitslag voorlopig niets aan dit recept te veranderen.

MO

Gaaf recept! Hoe heb je de US05 zo kunnen temperen? Die vergist altijd zo ver uit dat een IPA al snel een Brut IPA wordt. Was je eind SG nu 1012 (onderaan) of 1015 (in het begin)?

Martijn0172

Het was na ruim een week gezakt naar 1.015, toen de koudhop toegevoegd en de temp verhoogd naar 21c, na paar dagen stond het al stabiel op 1.012 en toe na ongeveer 5 dgn gebotteld en gekegd.

Deze gist eindigt bij mij eigenlijk altijd ergens tussen de 1.010-1.015, waar het niet dat ik nu een Amber Ale heb die na 5 dagen al op 1.007 staat ... Deze keer wel 75 minuten op 65c gemaischt :weetniet:

 Ik haal de zakjes gist een uur voor het enten de koelkast uit en giet het dan zonder te hydrateren mijn cct in.

Wolter


snowmansion

Citaat van: Martijn0172 op 09-07-2019  07:48 uIk heb wel besloten om met een dergelijke uitslag voorlopig niets aan dit recept te veranderen.

Haha dat kan ik begrijpen! Gefeliciteerd met deze uitslag!

Henielma

Gefeliciteerd! Mooi gedetailleerd recept en bedankt voor het delen.

Oxhead

Gefeliciteerd Martijn. Recept ziet er goed uit , niks aan veranderen dit is een 1e prijs winnend recept. :biersmile:

brouwerij de Stier

Hallo Martijn,

ik wil je recept morgen gaan brouwen. Heb ik een vraag. De whirlpool. Wat is dat precies? En dat doe je dus als het wort is afgekoeld naar 75 graden.

Martijn0172

Ik koel met mijn Braumeister tot ongeveer 75 ºC en voeg de hop toe, ik houd dan de Braumeister op 75 ºC en zet de pomp aan. Na 45 minuten koel ik verder en daarna gaat het de CCT in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.