Tripel aan de hand van prijswinnend recept OBBK 2018

Gestart door Rinus, 07-07-2019 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinus

Citaat van: Oxhead op 17-09-2018  10:16 uHierbij het recept van mijn met 88 punten de eerste plaats in klasse C winnende tripel.

Smash Tripel 20 liter.


Mout:       6100 gram   pilsmout 3 ebc Dingemans
Suiker:     1000  gram   kristalsuiker

Hop:         62 gram Cascade bloemen 6,4 % alfa begin koken
                62 gram Cascade bloemen 6,4% alfa laatste 10 minuten koken

Maischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Maischschema: Storten op 68 graden, temperatuur zakt naar 63 graden. 45 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden.


Kooktijd:    90 minuten


Gist:  2 zakjes T-58 over het afgekoelde wort gestrooid.

Vergisting: 5 dagen op 21 graden dan overgeheveld naar gistfles voor 14 dagen op 18 graden.


Startsg: 1077

eind SG: 1016

Alcohol: 8,6%


Bitterheid: 49.1 Ibu Tinseth

Kleur: 8.5 Ebc

 Gebotteld met 8 gram per liter kristalsuiker


Opmerkingen keurmeester: Alcohol overheerst wat. Moutzoet en hopbitter mooi in balans.


Groeten Marco.
Gisteren dit recept (opgeschaald naar 25 Liter) gebrouwen, staat al goed te vergisten met 2xT-58 nu nog op 19C.
Ipv Cascade heb ik 60 gram Bavaria Marinda bloemen gebruikt omdat ik geen Cascade meer had.
Eindwaarde was 20~21 Brix wel erg hoog maar ik heb het zo gelaten.

Nog wel 10 gram koriander en 10 gram sinaasappelschil (zoet) toegevoegd voor een extra frisheid.
Geen verse gemberwortel deze keer omdat ik verwacht dat het daardoor te scherp wordt.

Voor het eerst met een filterhex uit de Brewmonk gepompt, het wort zag er erg helder uit, Waarschijnlijk ook door het gebruik van bloemen ipv hop korrels. Het overpompen liep voor het eerst sinds tijden echt heel vlot.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.