Nieuwe regels in het regelement ONK

Gestart door orangeloo, 07-07-2019 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2019  21:01 uJa dat is wel iets om bij te sturen en niet leuk voor de organisatie en de aanwezigen. Maar dan kun je dus niet zomaar zeggen, niet op komen dagen is geen prijs. Dus toch even vragen wat de reden was dan lijkt mij.

Het is een lastige. Het ONK is populair zat.
Ik wou dit jaar graag meedoen, maar het zat al vol vóór de einddatum van de inschrijving. Ik zat een tijd niet in Nederland en had niet echt de tijd voor dit soort dingen tot terugkomst.
Dan vraag je je toch af, ik wou graag meedoen én kon komen bij de dag zelf ;).

Maar een goede reden moet natuurlijk altijd meegenomen worden. Maar hoe bepaal je die? Eventueel een week van te voren afmeldingen voor de dag zelf openstellen? Geeft wat extra speling, maar als je echt heel serieus bent dan meld je je gewoon af natuurlijk.

Martijn0172

Mijn afwezigheid als algemeen winnaar bij het laatste ONK is denk ik één van de redenen van een gedeelte van deze discussie en ik voel me dus ook een beetje genoodzaakt om te reageren  8). Allereerst ben ik super blij en dankbaar met de coulantie van de organisatie om de prijs door een vriend van mij in ontvangst te laten nemen. Ik snap dit reglement vanuit het perspectief van de organisatie ook goed. Er is natuurlijk niets zo frustrerend om zo veel moeite te doen voor het organiseren van het ONK en dan de prijs niet direct uit kunnen reiken aan een finalist.

Ik lees de opmerking "als je je zelf serieus neemt als brouwer ben je aanwezig". En ook die begrijp ik. En deze opmerking dekt in mijn geval ook de reden dat ik een andere keuze heb gemaakt om met mijn gezin naar de Efteling te gaan. Ik heb nog nooit een bier (kunnen) laten proeven aan een kenner of BKG-jurylid en moet het doen met vrienden die mijn bier de hemel in prijzen, maar hier wel enorm in gekleurd zijn. Ikzelf ben enorm kritisch naar mijn eigen bieren. Ik had dus geen flauw benul dat ik dus eigenlijk best goed op weg was en schatte mijn kans om in de finale te komen als onmogelijk in. In die zin nam ik mijzelf dus ook niet serieus als brouwer. Wellicht naief/onzeker, maar wel de waarheid.

Ik zie dat er wel meer (beginnende) brouwers in de prijzen zijn gevallen, geen idee of zij wel aanwezig waren. Wellicht is de optie mogelijk om een soort halvefinale in te bouwen, of de mensen een bericht te sturen die 70 of meer punten hebben en dat ze dus behoren tot de kanshebbers? Wellicht dat dit weer zorgt dat mensen die lager scoren afwezig zijn, maar dan is er wel een grotere kans dat je de finalisten allemaal op het podium krijgt.

Dit zeggende laat ik vanaf nu natuurlijk nooit meer een finaledag aan mijn neus voorbij gaan  ::)

Haagse Wouter

Citaat van: Martijn0172 op 10-07-2019  09:11 uIk zie dat er wel meer (beginnende) brouwers in de prijzen zijn gevallen, geen idee of zij wel aanwezig waren. Wellicht is de optie mogelijk om een soort halvefinale in te bouwen, of de mensen een bericht te sturen die 70 of meer punten hebben en dat ze dus behoren tot de kanshebbers? Wellicht dat dit weer zorgt dat mensen die lager scoren afwezig zijn, maar dan is er wel een grotere kans dat je de finalisten allemaal op het podium krijgt.

Mooie optie.

Lastige is denk ik ook de positie van het ONK op dit moment.
Als het een bloedserieuze competitie is, dan maakt het natuurlijk niet uit of je er wel of niet bij bent. Beste bier = beste bier.
Als het vooral gaat om de gezelligheid en het promoten van het hobbybrouwen, dan is het natuurlijk het belangrijkste dat mensen daadwerkelijk bij het evenement zelf zijn!
En het ONK zit er een beetje tussenin ;).

tdp

Ben nu bij 2 van de 3 ONK's aanwezig geweest, waarbij ik me ingeschreven had. Neem ik mijzelf als brouwer 'serieus'? Nee, vind het gewoon een leuke dag om aanwezig te zijn! Lekker slap lullen met medebrouwers, biertjes ruilen, etc. Dat staat m.i. echter los van de prijsuitreiking: Wanneer jou bier als beste beoordeeld is, dan heb jij recht op de eerste prijs, los van of je aanwezig bent of niet. Zou toch gek zijn dat je de 1e prijs krijgt, omdat de top 3 niet aanwezig is, en jij als nummer 4 wel? Of je moet dan een knip maken in de eerste prijs als prestatie, en de daartoe behorende prijzen. Dat de cadeaubonnen wel doorschuiven op basis van aanwezigheid, maar de uitslag niet.

En ik begrijp heel goed dat het lastig is, voor zowel de organisatie, als de deelnemers. Ik wens de Bierkaai dan ook veel wijsheid, als het maar niet 'vechten tegen de bierkaai' wordt :D

hansHalberstadt

Als je mee doet dan lijkt me dat je uitgangspunt ook zou moeten zijn om aanwezig te zijn. Voorstel zou kunnen zijn: mocht er dan iets onvoorziens tussenkomen dan kun je je afmelden bij de organisatie. als je dan een prijs hebt gewonnen dan kan de organisatie je evt alsnog benaderen om een vervanger te sturen en discreet om te gaan met deze info. Daarmee wordt wel voortijdig bekend (als het goed is alleen voor jou en die vervanger) dat je een prijs hebt, maar nog steeds niet welke.   

EBC

Al wel 20 jaar is ervoor gepleit dat een winnaar aanwezig moet zijn. Niets is minder leuk dan bij een prijsuitreiking te zijn waar de winnaar niet op het podium verschijnt. Goede wijziging wat mij betreft.

En mocht je zo je prijs mislopen, een ONK is toch een loterij. De hele opzet van keuren maakt het onmogelijk dat het werkelijk beste bier wint. Dus nummer twee is minstens net zo goed of zelfs beter.

orangeloo

Citaat van: EBC op 10-07-2019  18:29 uDus nummer twee is minstens net zo goed of zelfs beter.

Kijk dat maakt mijn dag weer goed.  :dansen: :elifant: :hoera:
Ik heb een hoop 4e prijzen, 2 keer een 3e prijs en 2 keer en 2e prijs gewonnen op een ONK.
Maar nog nooit een 1e, ik had een beetje gehoopt op mijn Champagnebier dit jaar  >:D
Maar ik begrijp nu dat ik minstens zo goed ben of zelfs nog beter  :) :D ;D ^-^ :biersmile: :proost: :nut:

EBC

Citaat van: Orangeloo op 10-07-2019  18:58 uKijk dat maakt mijn dag weer goed.  :dansen: :elifant: :hoera:
Ik heb een hoop 4e prijzen, 2 keer een 3e prijs en 2 keer en 2e prijs gewonnen op een ONK.
Maar nog nooit een 1e, ik had een beetje gehoopt op mijn Champagnebier dit jaar  >:D
Maar ik begrijp nu dat ik minstens zo goed ben of zelfs nog beter  :) :D ;D ^-^ :biersmile: :proost: :nut:

Zeker weten.

Zet een beetje minder druk op dat champagnebier, en dan maak je volgend jaar goede kans!

Maar, de beste prijzen win je thuis met je vrienden  ;) Die keurmeesters zijn ook maar een hobbyclub.

orangeloo

Citaat van: EBC op 10-07-2019  19:03 uZeker weten.

Zet een beetje minder druk op dat champagnebier, en dan maak je volgend jaar goede kans!

Maar, de beste prijzen win je thuis met je vrienden  ;) Die keurmeesters zijn ook maar een hobbyclub.


Thuis heb ik geen klagen :) en dat champagnebier was een beetje een steek onder water.
Ook al heeft klagen geen zin meer, ik baal er wel van dat ik geen keuringsrapport heb.
Ik had niet verwacht daar kampioen mee te worden, maar was toch oprecht nieuwsgierig naar de keuring.
Daar betaal ik tenslotte voor. En dus baal ik dat het is uitgesloten van deelname.

En ja een beetje minder druk zetten op een prijswinnende bier is een goede tip.
Helaas lig mijn lat erg hoog, en ben ik nog al perfectionistisch aangelegd.
Niet voor niks zit ik nu voor de tweede keer thuis met een burn-out.  8)

Maar inderdaad volgend jaar eer een kans.
Ik hoop dat dan de aanpassingen aan het reglement gewoon openlijk worden gedeeld.
Want laten we eerlijk wezen, een ervaren brouwer kijkt dat reglement toch niet meer in.

EBC

Stuur een flesje op naar Gellik, en ik bezorg je een keuringsrapport.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-07-2019  18:29 uAl wel 20 jaar is ervoor gepleit dat een winnaar aanwezig moet zijn. Niets is minder leuk dan bij een prijsuitreiking te zijn waar de winnaar niet op het podium verschijnt. Goede wijziging wat mij betreft.

En mocht je zo je prijs mislopen, een ONK is toch een loterij. De hele opzet van keuren maakt het onmogelijk dat het werkelijk beste bier wint. Dus nummer twee is minstens net zo goed of zelfs beter.

Dit is een miskenning over de wijze waarop het BKG te werk gaat.

De bieren van de prijswinnaars worden onderling met elkaar vergeleken. Voor de keurmeesters die de klasse gekeurd hebben is nummer 1 daadwerkelijk de beste.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 10-07-2019  21:48 uDit is een miskenning over de wijze waarop het BKG te werk gaat.

De wijze is mij duidelijk. Nu nog afstemmen met de organiserende vereniging van een wedstrijd.
Want daar zit het probleem. Keurmeesters hebben een andere doelstelling/belang dan de organiserende vereniging.
Bij wijn en likeurkeuringen stellen de keurmeesters veel meer eisen.
Op zich best wel raar dat de organiserende vereniging een reglement aanpassen en bieren uitsluit van een wedstrijd terwijl de keurmeesters de bieren moet keuren. Dat zou toch aan de keurmeesters moeten zijn.
Als de keurmeesters volgens een reglement keuren, is er geen ruimte voor discussie.

EBC

Citaat van: Jacques op 10-07-2019  21:48 uDit is een miskenning over de wijze waarop het BKG te werk gaat.

De bieren van de prijswinnaars worden onderling met elkaar vergeleken. Voor de keurmeesters die de klasse gekeurd hebben is nummer 1 daadwerkelijk de beste.

Neen, indien een klasse door meerdere keurmeesters gekeurd wordt is dit niet zo. Statistiek bewijst dat dit niet mogelijk is. Ook de vergelijk tussen klasses is niet evident. Kom toch Jacques, jij weet hoe het gaat. Nog los van de norm van de keurmeesters onderling. 300+ bieren kan je niet langs een eenduidige meetlat leggen.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 10-07-2019  23:37 uNeen, indien een klasse door meerdere keurmeesters gekeurd wordt is dit niet zo. Statistiek bewijst dat dit niet mogelijk is. Ook de vergelijk tussen klasses is niet evident. Kom toch Jacques, jij weet hoe het gaat. Nog los van de norm van de keurmeesters onderling. 300+ bieren kan je niet langs een eenduidige meetlat leggen.
Zie ook mijn opmerking in het andere topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39490.msg597931.html#msg597931
Vooral in de 1e ronde ben je afhankelijk of je bier toevallig opvalt of niet. Als het eenmaal de aandacht heeft getrokken zal het wel goed gaan. Worden er wel eens goede commerciele bieren tussen gezet om te zien of de keurmeesters die er uit kunnen halen tijdens het ONK zonder het zelf te weten. Dat zijn de checks die je als BKG zou kunnen doen om te zien of je objectief keurt.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-07-2019  23:37 uNeen, indien een klasse door meerdere keurmeesters gekeurd wordt is dit niet zo. Statistiek bewijst dat dit niet mogelijk is. Ook de vergelijk tussen klasses is niet evident. Kom toch Jacques, jij weet hoe het gaat. Nog los van de norm van de keurmeesters onderling. 300+ bieren kan je niet langs een eenduidige meetlat leggen.

Hoe lang geleden is het dat jij bij een keuring of een een bijeenkomst van het BKG aanwezig bent geweest?

Natuurlijk is niet zo dat alle bieren onderling vergeleken worden. Het gaat om de beste bieren.
Daarnaast doet het BKG er veel aan om onderlinge verschillen tussen keurmeesters zo klein mogelijk te maken. Tijdens studiedagen wordt daar veel tijd aan besteed.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-07-2019  21:06 uHoe lang geleden is het dat jij bij een keuring of een een bijeenkomst van het BKG aanwezig bent geweest?

Natuurlijk is niet zo dat alle bieren onderling vergeleken worden. Het gaat om de beste bieren.
Daarnaast doet het BKG er veel aan om onderlinge verschillen tussen keurmeesters zo klein mogelijk te maken. Tijdens studiedagen wordt daar veel tijd aan besteed.

Ik wil de discussie van vele jaren niet weer over doen.

Maar als er 40 tripels worden ingezonden, dan worden die verdeeld over 4 keurmeesters.
Het is mogelijk dat de werkelijk beste 3 toevallig bij 1 keurmeester terecht komen.
Vervolgens gaan de beste van de 4 groepen door. Wat betekent dat de werkelijk beste bieren 2 en 3 afvallen.

Een ONK is een loterij. Daar is niks aan te doen. En dat is ok. Als inzender neem je daar genoegen mee.

Jacques

Citaat van: EBC op 11-07-2019  23:09 uIk wil de discussie van vele jaren niet weer over doen.

Maar als er 40 tripels worden ingezonden, dan worden die verdeeld over 4 keurmeesters.
Het is mogelijk dat de werkelijk beste 3 toevallig bij 1 keurmeester terecht komen.
Vervolgens gaan de beste van de 4 groepen door. Wat betekent dat de werkelijk beste bieren 2 en 3 afvallen.

Een ONK is een loterij. Daar is niks aan te doen. En dat is ok. Als inzender neem je daar genoegen mee.

Dit is inherent aan elke grote wedstrijd waarbij in groepen gejureerd wordt. Dat is zo bij keuringen van wijn, kaas, worst en wat dan ook...

In het geval dat een keurmeester vindt dat de bieren in de vergelijkende eindronde minder van kwaliteit zijn dan de bieren die hij geproefd heeft kan dat aanleiding zijn om het bier dat niet de eindronde gehaald heeft met een paar man te proeven. Meestal is dit ter lering en de vermaeck.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.