Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Net begonnen brouwer: Paul  (gelezen 638 keer)

Offline Pauls Pils

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Net begonnen brouwer: Paul
« Gepost op: 08-07-2019 21:26 u »
Hoi,

Ik heb net mijn eerste biertjes gebrouwen en in de fles zitten. Nu wil ik verder gaan met brouwen en vraag me af waar ik dan het beste als eerste ik kan gaan investeren. Ik ben begonnen met een starterspakket voor een ipa van Braumarkt. Hierna zou ik graag een blond biertje of een weizen willen brouwen.

Ik hoor graag jullie tips en suggesties.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
Re: Net begonnen brouwer
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2019 21:52 u »
Welkom Paul! Ik weet natuurlijk niet hoe veel je wil gaan investeren, maar aangezien je al een keer gebrouwen hebt, ga ik ervan uit dat je de belangrijkste basisspullen al hebt. Er zijn 2 dingen die daar meestal niet toe behoren:

1. Een hydrometer - Kost een paar euro en je kunt zien hoeveel alcohol er in je bier zit (leuk), maar bovenal kun je met zekerheid bepalen dat je bier is uitvergist (essentieel)
2. Een vergistingskast. Veel mensen beschouwen dit als de laatste stap, maar de invloed op de kwaliteit is zo groot dat ik er gelijk een zou bouwen. Oude koelkasten zijn vaak gratis te krijgen en als je een beetje handig bent ben je voor onder de 50 euro aan overige onderdelen klaar (en als je minder handig bent zo'n 100). Er zijn op het forum veel bouwhandleidingen te vinden

Veel succes!

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Net begonnen brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2019 22:08 u »
Welkom Paul,

Heb je al een goed boek? Indien niet, dan kan ik je aanraden om een van de volgende boeken te kopen:

- Verander water in bier van Adrie Otte
- Bierbrouwen voor Dummies van Jacques Bertens

Bij brouwen komt best wel wat kijken zowel praktisch als theoretisch, en hier op het forum is heel veel te vinden. Maar het voordeel als je zo'n boek doorleest, is dat je alles vanzelf tegen komt en met een goede basiskennis begint.

Succes!

Offline Pauls Pils

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Re: Net begonnen brouwer: Paul
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2019 10:26 u »
Hoi Emiel, dank je voor je reactie. Adviseer je echt een oude koelkast of is een 2e hands klimaatkast voor wijn ook geschikt?

En zit er in hydrometers nog verschil?

Offline de Machtige Wil

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2019 10:52 u »
Hallo Paul, welkom.

Als je met die tweedehands klimaatkast voor wijn kunt koelen en verwarmen lijkt me dat prima.

Voor wat betreft die hydrometer, ik zou voor een kleine gaan welke in een 100 ml maatglas kan. Zie bijvoorbeeld https://www.braumarkt.com/testen-en-labo/hydrometer-3-schalig-st-kleurverdeling   

Zelf heb ik een grotere en moet daarom steeds monsters van 200 ml nemen.

Groet,

Wilrik

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #5 Gepost op: 09-07-2019 10:58 u »
Hoi Emiel, dank je voor je reactie. Adviseer je echt een oude koelkast of is een 2e hands klimaatkast voor wijn ook geschikt?

En zit er in hydrometers nog verschil?

Dat hangt van de klimaatkast af, de goedkopere werken meestal met een peltierelement, naast dat dat stroom vreet krijgt ie misschien de temperatuur ook niet voldoende omlaag (zeker als je wil gaan cold crashen lijkt het me vrij veel gevraagd). Een duurdere met een compressor zou wel moeten voldoen.

Wat betreft hydrometers, er zijn wel verschillende varianten, maar het verschil zit hem meestal in de verschillende maatverdelingen en het bereik. Een SG-maatverdeling (die je nodig hebt) staat er altijd wel op en zo lang het bereik tussen de 0.9XX en 1.1XX ligt zit je voor bier wel goed. Vergeet de maatbeker niet trouwens. Zonder reclame te willen maken (alle brouwwinkels verkopen ongeveer hetzelfde), als je deze en deze koopt zit je al goed.

Offline Maran van Brakel

• Junior lid
  • **
  • kręk
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2019 11:09 u »
Adviseer je echt een oude koelkast of is een 2e hands klimaatkast voor wijn ook geschikt?

Ik gebruik beide, en de wijnkast krijgt in de zomer de temperatuur niet onder de 10 graden.
Niet geschikt voor pils dus. Zelf gebruik ik hem wel om flesjes te laten rijpen tussen de 14 en 20 graden.
Ook zit bij die dingen vaak het koel-element onderin, waardoor je er geen emmer/gistvat in kan zetten zonder het te verbouwen.

En inderdaad wat Emiel1 zegt, hij vreet stroom omdat de deur niet geďsoleerd is.

Tags: