Nieuwe regels in het regelement ONK

Gestart door orangeloo, 07-07-2019 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Een ieder had het van te voren kunnen lezen, maar de gevorderde ONK deelnemer heeft dit mogelijk niet gedaan.
Er heeft een belangrijke wijziging plaats gevonden in het regelement dit jaar.
13. Als een bier door meerdere mensen is gebrouwen, dient men de namen van de brouwers te vermelden met een maximum van drie.
14. Alle ter keuring ingezonden bieren dienen door de inzender(s) zelf te zijn vervaardigd.
15. Alle flessen dienen vrij te zijn van persoonlijke kenmerken.
16. Om herkenbaarheid vanwege uiterlijke kenmerken te voorkomen, dient het bier te worden ingezonden in de 30 cl standaard "eurofles" (BNR), afgesloten met een zilver- of goudkleurige kroonkurk.
17. Wanneer een inzending niet voldoet aan het bepaalde in artikel 5 + 13 t/m 16 is de inzending automatisch uitgesloten van deelname aan de wedstrijd.


Voorheen werd er 1 punt aftrek gerekend voor deze "fout" maar nu dus niet meer en wordt je automatisch uitgesloten van deelname aan de wedstrijd. En wordt het bier dus NIET gekeurd en wordt er dus ook geen keuringsrapport opgesteld.

Met regel 13 is coulant omgegaan. Er zijn bieren gekeurd die wel door 5 mensen zijn gebrouwen.
Met regel 16 helaas niet. Alle bieren die zijn ingezonden en niet in een BNR fles zaten zijn vooraf verwijderd uit de keuring. Deze zijn dus NIET gekeurd en er is dus ook geen keuringsrapport van gemaakt.
Er is mij reeds verteld dat er coulant is om gegaan tov kroonkurk doppen kleur en sommige bieren in de V klasse.

Nu had ik een bier type "Brut" (Méthode Champagnoise) ingezonden.
Een bier dat NIET gebotteld KAN worden in een BNR fles.
Ik vind het dan ook erg jammer dat mijn bier niet is gekeurd.
Maar ook vind ik het erg jammer dat er door deze regel geen type "Brut" (Méthode Champagnoise) bieren meer kunnen deelnemen aan de wedstrijd.

Ik begrijp dat het voor een organisatie erg prettig is dat er allemaal dezelfde flessen zijn. Tijdens het inleveren, vervoer, keuring etc. etc. maar mijns inzien is hier niet echt goed over nagedacht. En is dit een beperking voor een heel mooi biertype.

Jacques

Het al vaker door mij opgemerkt. Het is jammer dat elke vereniging die het ONK organiseert zijn eigen regels stelt. Dit soort zaken zouden in een landelijk overleg van verenigingen besproken moeten worden. Voor zover ik weet functioneert dit overleg niet meer.

Hank

Citaat van: Orangeloo op 07-07-2019  20:44 uEen ieder had het van te voren kunnen lezen, maar de gevorderde ONK deelnemer heeft dit mogelijk niet gedaan.
Er heeft een belangrijke wijziging plaats gevonden in het regelement dit jaar.
13. Als een bier door meerdere mensen is gebrouwen, dient men de namen van de brouwers te vermelden met een maximum van drie.
14. Alle ter keuring ingezonden bieren dienen door de inzender(s) zelf te zijn vervaardigd.
15. Alle flessen dienen vrij te zijn van persoonlijke kenmerken.
16. Om herkenbaarheid vanwege uiterlijke kenmerken te voorkomen, dient het bier te worden ingezonden in de 30 cl standaard "eurofles" (BNR), afgesloten met een zilver- of goudkleurige kroonkurk.
17. Wanneer een inzending niet voldoet aan het bepaalde in artikel 5 + 13 t/m 16 is de inzending automatisch uitgesloten van deelname aan de wedstrijd.


Voorheen werd er 1 punt aftrek gerekend voor deze "fout" maar nu dus niet meer en wordt je automatisch uitgesloten van deelname aan de wedstrijd. En wordt het bier dus NIET gekeurd en wordt er dus ook geen keuringsrapport opgesteld.

Met regel 13 is coulant omgegaan. Er zijn bieren gekeurd die wel door 5 mensen zijn gebrouwen.
Met regel 16 helaas niet. Alle bieren die zijn ingezonden en niet in een BNR fles zaten zijn vooraf verwijderd uit de keuring. Deze zijn dus NIET gekeurd en er is dus ook geen keuringsrapport van gemaakt.
Er is mij reeds verteld dat er coulant is om gegaan tov kroonkurk doppen kleur en sommige bieren in de V klasse.

Nu had ik een bier type "Brut" (Méthode Champagnoise) ingezonden.
Een bier dat NIET gebotteld KAN worden in een BNR fles.
Ik vind het dan ook erg jammer dat mijn bier niet is gekeurd.
Maar ook vind ik het erg jammer dat er door deze regel geen type "Brut" (Méthode Champagnoise) bieren meer kunnen deelnemen aan de wedstrijd.

Ik begrijp dat het voor een organisatie erg prettig is dat er allemaal dezelfde flessen zijn. Tijdens het inleveren, vervoer, keuring etc. etc. maar mijns inzien is hier niet echt goed over nagedacht. En is dit een beperking voor een heel mooi biertype.
We hebben zo goed mogelijk nagedacht over het reglement voor 2019. Als leidraad hebben we de afgelopen 3 jaar genomen qua 'regels'.

De voornaamste regel waar we op gehandhaafd hebben, hij was er al, is de BNR fles geweest. We hebben daar praktische argumenten bij gehad: we wilden andersoortige flessen niet 'vergeten' op te halen c.q. met het uitsorteren van 2000 flessen hoeven uitleggen waarom er 'breuk' ontstaan is in een aantal opgestapelde kratten waar een longneck onderin zat. Dat is niet uit te leggen aan de deelnrmers die nerves hebben ingestuurd.

We willen ook voorkomen dat een klein percentage afwijkende flessen om wat voor reden dan ook herkend kunnen worden door de keurmeesters.

Voor volgend jaar moeten we kijken welke bieren in een chanpagnoise achtige fles ingeleverd kunnen worden EVENTUEEL!
Denk aan brett gisten. Dat gezegd hebbende: ik koop genoeg lambics in een normale fles...

Als suggestie : ik vind dit een positieve notitie. Laten we kijken welke suggesties we hebben voor ONK2020? (En niet klagen  over wat had moeten kunnen etc zijn?)

Hank


Jacques

De discussie is al eerder gevoerd. Het is niet nodig om deze over te doen...

orangeloo

Citaat van: Hank op 07-07-2019  22:47 uVoor volgend jaar moeten we kijken welke bieren in een chanpagnoise achtige fles ingeleverd kunnen worden EVENTUEEL!
Denk aan brett gisten. Dat gezegd hebbende: ik koop genoeg lambics in een normale fles...

Als suggestie : ik vind dit een positieve notitie. Laten we kijken welke suggesties we hebben voor ONK2020? (En niet klagen  over wat had moeten kunnen etc zijn?)

Ik denk niet dat ik moet uitleggen dat er een groot verschil zit in koolzuur tussen lambiek bieren en champagnebieren.

Het is ook mijn bedoeling geweest om er een positieve notitie van te maken, met als doel vooruit kijken.
Klagen heeft trouwens weinig zin, de wedstrijd is reeds gespeeld.

orangeloo

Citaat van: Hank op 07-07-2019  22:52 uJscques: labo is dood inderdaad. Wij hebben voor 2019 de regels MINIMAAL aangepast en eigenlijk gehandhaafd op 2 dingen: BNR fles en winnaars en prijzen.

Kijk het reglement 2018 nog maar eens na. 98% zelfde.

BNR fles hebben we gehandhaafd zoals in meerdere communicaties, FAQ, etc uitgelegd.

Wat mij betreft: als je jezelf serieus neemt als brouwer dan ben je bij de prijsuitreiking. Niet aanwezig betekent dan GEEN prijs. Punt.
Dat hebben we ZEER coulant bekeken lijkt me.

Inderdaad jammer dat er geen overkoepelend orgaan is of opnieuw wordt ingericht. Een paar jaar geleden is er hier op het forum wel is gesproken over een orgaan wat digitaal met elkaar zou gaan communiceren omdat live vergaderen het probleem was. Ik heb mij toen ook aangemeld om voor ons gilde aanspreekpunt te zijn.
Helaas is dit niet van de grond gekomen.

Uiteindelijk is er alleen op de BNR flessen gehandhaafd en (gelukkig) niet op de prijzen en winnaars.

Hank


Hank

Citaat van: Orangeloo op 07-07-2019  23:05 uIk denk niet dat ik moet uitleggen dat er een groot verschil zit in koolzuur tussen lambiek bieren en champagnebieren.

Het is ook mijn bedoeling geweest om er een positieve notitie van te maken, met als doel vooruit kijken.
Klagen heeft trouwens weinig zin, de wedstrijd is reeds gespeeld.
Snap het. Goed dat je positief denkt. Voor volgend jaar kunnen we wellicht wat zaken op een goede manier aanscherpen.

mbroek

Citaat van: Orangeloo op 07-07-2019  20:44 uNu had ik een bier type "Brut" (Méthode Champagnoise) ingezonden.
Een bier dat NIET gebotteld KAN worden in een BNR fles.
Ik vind het dan ook erg jammer dat mijn bier niet is gekeurd.
Maar ook vind ik het erg jammer dat er door deze regel geen type "Brut" (Méthode Champagnoise) bieren meer kunnen deelnemen aan de wedstrijd.

Ik begrijp dat het voor een organisatie erg prettig is dat er allemaal dezelfde flessen zijn. Tijdens het inleveren, vervoer, keuring etc. etc. maar mijns inzien is hier niet echt goed over nagedacht. En is dit een beperking voor een heel mooi biertype.

Het OBBK heeft deze regeling niet, wel een puntje aftrek. De inschrijving is net geopend dus grijp je kans.

EBC

Citaat van: Orangeloo op 07-07-2019  20:44 uNu had ik een bier type "Brut" (Méthode Champagnoise) ingezonden.
Een bier dat NIET gebotteld KAN worden in een BNR fles.

Waarom kan dat niet?

hansHalberstadt

Citaat van: Hank op 07-07-2019  22:52 uWat mij betreft: als je jezelf serieus neemt als brouwer dan ben je bij de prijsuitreiking. Niet aanwezig betekent dan GEEN prijs. Punt.

Er kunnen altijd omstandigheden zijn waarom iemand niet aanwezig kan zijn, bv ziekte of erger. Dan lijkt het me niet gepast als je ook nog je prijs aan je neus voorbij ziet gaan. Laten we dus goed nadenken over dit soort regels en te kort door de bocht redenaties.

orangeloo

Citaat van: EBC op 08-07-2019  14:37 uWaarom kan dat niet?

Deze vraag had ik van jou niet verwacht...  :weetniet:
Meer bottelsuiker, meer koolzuur, meer druk in de fles.
Ken jij Champagnebieren in BNR flesjes???

EBC

Citaat van: Orangeloo op 08-07-2019  16:32 uDeze vraag had ik van jou niet verwacht...  :weetniet:
Meer bottelsuiker, meer koolzuur, meer druk in de fles.
Ken jij Champagnebieren in BNR flesjes???

Zo veel meer druk zit er naar mijn ervaring niet in hoor, anders gusht het eruit. Het is bier, geen wijn.

Ik zou het gewoon eens doen.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 08-07-2019  16:32 uKen jij Champagnebieren in BNR flesjes???

BNR flesjes kunnen 12 bar aan... Bij die druk spuit het bier al de flesjes uit, ook in een champagnefles. ;)

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 08-07-2019  16:32 uKen jij Champagnebieren in BNR flesjes???

Citaat van: Oscar op 08-07-2019  17:16 uBNR flesjes kunnen 12 bar aan... Bij die druk spuit het bier al de flesjes uit, ook in een champagnefles. ;)

Niet echt een antwoord op de vraag lijkt mij.

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 08-07-2019  18:16 uNiet echt een antwoord op de vraag lijkt mij.
De vraag was toch waarom je niet in BNR flesjes dit bier kunt bottelen? Het antwoord was vanwege de te hoge druk, maar als die 12 BAR is dan zou het alsnog geen probleem zijn. Ik vraag me echter af of dat klopt van die 12 BAR. Misschien is dat de nominale druk die flesjes bij een pasteurisatie stap te verwerken krijgen of testdruk, maar dan klappen er wel flesjes tussenuit lijkt mij.  Bij iets van 7 of 8 BAR klappen sommige flesjes toch wel stuk, vooral als er kleine beschadigingen inzitten. Dat risico wil je niet hebben op wedstrijden. die champagneflessen zijn toch een behoorlijk stuk dikker dus zouden hogere druk moeten kunnen hebben dan BNR flesjes.

Overigens @Orangelo: met hoeveel bottelsuiker is dat bier gebotteld? 

Hank

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2019  14:54 uEr kunnen altijd omstandigheden zijn waarom iemand niet aanwezig kan zijn, bv ziekte of erger. Dan lijkt het me niet gepast als je ook nog je prijs aan je neus voorbij ziet gaan. Laten we dus goed nadenken over dit soort regels en te kort door de bocht redenaties.
Mocht je ziek zijn: ok. Uiteraard. Prijswinnaars waren er dit jaar niet om geheel andere redenen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hank op 08-07-2019  20:47 uMocht je ziek zijn: ok. Uiteraard. Prijswinnaars waren er dit jaar niet om geheel andere redenen.
Ja dat is wel iets om bij te sturen en niet leuk voor de organisatie en de aanwezigen. Maar dan kun je dus niet zomaar zeggen, niet op komen dagen is geen prijs. Dus toch even vragen wat de reden was dan lijkt mij.

Scorpionrose

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2019  19:37 uDe vraag was toch waarom je niet in BNR flesjes dit bier kunt bottelen? Het antwoord was vanwege de te hoge druk, maar als die 12 BAR is dan zou het alsnog geen probleem zijn. Ik vraag me echter af of dat klopt van die 12 BAR. Misschien is dat de nominale druk die flesjes bij een pasteurisatie stap te verwerken krijgen of testdruk, maar dan klappen er wel flesjes tussenuit lijkt mij.  Bij iets van 7 of 8 BAR klappen sommige flesjes toch wel stuk, vooral als er kleine beschadigingen inzitten. Dat risico wil je niet hebben op wedstrijden. die champagneflessen zijn toch een behoorlijk stuk dikker dus zouden hogere druk moeten kunnen hebben dan BNR flesjes.

Overigens @Orangelo: met hoeveel bottelsuiker is dat bier gebotteld? 

Volgens een stukje op dit forum is de combinatie bierfles met kroonkurk bestand tegen een druk van 12 bar. Bij een hogere druk zal de kroonkurk gaan lekken. De fles zelf is zelfs bestand tegen een hogere druk dan 12 bar

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=4676.0

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2019  19:37 uDe vraag was toch waarom je niet in BNR flesjes dit bier kunt bottelen? Het antwoord was vanwege de te hoge druk, maar als die 12 BAR is dan zou het alsnog geen probleem zijn. Ik vraag me echter af of dat klopt van die 12 BAR. Misschien is dat de nominale druk die flesjes bij een pasteurisatie stap te verwerken krijgen of testdruk, maar dan klappen er wel flesjes tussenuit lijkt mij.  Bij iets van 7 of 8 BAR klappen sommige flesjes toch wel stuk, vooral als er kleine beschadigingen inzitten. Dat risico wil je niet hebben op wedstrijden. die champagneflessen zijn toch een behoorlijk stuk dikker dus zouden hogere druk moeten kunnen hebben dan BNR flesjes.

Overigens @Orangelo: met hoeveel bottelsuiker is dat bier gebotteld?

De vraag die Oscar citeerde was ken je champagnebieren in BNR flessen. Maar gaf antwoord dat een BNR fles 12 BAR aan kan. Maar het is inderdaad niet zo belangrijk wat nu de vraag is. De  discussie of een champagne bier in een BNR fles gebotteld kan worden is veel interessanter.

Ik heb zelf ook mijn twijfels of een BNR fles 12 BAR aan kan. Ik lees hier op het forum enkel uitspraken van forumleden, ik zou dit graag in een artikel lezen waar dit uit een onderzoek is gebleken.

Verder gebruik ik geen nieuwe flessen, dus een kleine beschadiging zou mogelijk zijn, wat weer een extra risico is.
Zoals je al zegt, dat wil je niet op een ONK.

Temperatuur is overigens ook nog een belangrijk gegeven. De druk stijgt namelijk met 1 BAR per temperatuurstijging van 5 ºC. Ik bewaar mijn bieren in een kelder, maar als deze op "reis gaan" voor een wedstrijd kan de temperatuur dus zomaar 10 ºC oplopen, wat een verhoging van 2 BAR betekend.

Ik heb het bier gebotteld met 12,5 gram suiker per liter. Dat zou 3 BAR absoluut druk zijn en 2 BAR overdruk bij 10  ºC
De afgelopen periode is het toch geregeld 25 ºC geweest, dan komt er dus zomaar 3 BAR bij....  :(

Dat risico ga ik niet lopen in een BNR flesje wat mogelijk beschadigd is. En al helemaal niet opsturen voor een wedstrijd.
Je moet er niet aan denken dat een fles voor de neus van een keurmeester met 6 BAR uit elkaar klapt.  :brouwen:

 

mbroek

Er zijn verschillende kwaliteiten kroonkurk die dus ook bij verschillende druk gaan lekken. Die wij doorgaans geleverd krijgen van de brouwwinkels zijn de zwakkere versies. Prima voor bijna alle bieren maar om daar nu een brut in BNR fles mee te sluiten?

TymonK

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2019  21:01 uJa dat is wel iets om bij te sturen en niet leuk voor de organisatie en de aanwezigen. Maar dan kun je dus niet zomaar zeggen, niet op komen dagen is geen prijs. Dus toch even vragen wat de reden was dan lijkt mij.
Geen prijswinnaar (4e... arghhh ) maar ik was er niet omdat ná de inschrijving de datum veranderd is....
Zo simpel kan het soms zijn. En zo zijn er meer reden te benoemen...

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 09-07-2019  09:17 uIk heb het bier gebotteld met 12,5 gram suiker per liter.
Dan kom je volgens mij rond de 0.83% koolzuur uit inclusief de 0.2% die al opgelost zit bij het bottelen.  Stel dat het 35 graden wordt bij het vervoer dan zit je op 6.1 BAR. Bij mij zijn ooit flesjes ontploft tijdens een warme periode met soortgelijke hoeveelheden koolzuur bij temperaturen minder dan 30 graden in huis. Ik zou dus ten sterkste afraden om zulke bieren in BNR flesjes naar een wedstrijd in te sturen.

Dus wat mij betreft een serieuze discussie of je voor dat soort bieren het reglement moet aanpassen. Herkenbaarheid zal toch wel een probleem zijn want misschien heb je 1 of 2 zulke bieren op een wedstrijd , dus al snel bekend van wie ze dan komen. 

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 09-07-2019  09:50 uDan kom je volgens mij rond de 0.83% koolzuur uit inclusief de 0.2% die al opgelost zit bij het bottelen.  Stel dat het 35 graden wordt bij het vervoer dan zit je op 6.1 BAR. Bij mij zijn ooit flesjes ontploft tijdens een warme periode met soortgelijke hoeveelheden koolzuur bij temperaturen minder dan 30 graden in huis. Ik zou dus ten sterkste afraden om zulke bieren in BNR flesjes naar een wedstrijd in te sturen.

Dus wat mij betreft een serieuze discussie of je voor dat soort bieren het reglement moet aanpassen. Herkenbaarheid zal toch wel een probleem zijn want misschien heb je 1 of 2 zulke bieren op een wedstrijd , dus al snel bekend van wie ze dan komen. 

 :groots:

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2019  21:01 uJa dat is wel iets om bij te sturen en niet leuk voor de organisatie en de aanwezigen. Maar dan kun je dus niet zomaar zeggen, niet op komen dagen is geen prijs. Dus toch even vragen wat de reden was dan lijkt mij.

Het is een lastige. Het ONK is populair zat.
Ik wou dit jaar graag meedoen, maar het zat al vol vóór de einddatum van de inschrijving. Ik zat een tijd niet in Nederland en had niet echt de tijd voor dit soort dingen tot terugkomst.
Dan vraag je je toch af, ik wou graag meedoen én kon komen bij de dag zelf ;).

Maar een goede reden moet natuurlijk altijd meegenomen worden. Maar hoe bepaal je die? Eventueel een week van te voren afmeldingen voor de dag zelf openstellen? Geeft wat extra speling, maar als je echt heel serieus bent dan meld je je gewoon af natuurlijk.

Martijn0172

Mijn afwezigheid als algemeen winnaar bij het laatste ONK is denk ik één van de redenen van een gedeelte van deze discussie en ik voel me dus ook een beetje genoodzaakt om te reageren  8). Allereerst ben ik super blij en dankbaar met de coulantie van de organisatie om de prijs door een vriend van mij in ontvangst te laten nemen. Ik snap dit reglement vanuit het perspectief van de organisatie ook goed. Er is natuurlijk niets zo frustrerend om zo veel moeite te doen voor het organiseren van het ONK en dan de prijs niet direct uit kunnen reiken aan een finalist.

Ik lees de opmerking "als je je zelf serieus neemt als brouwer ben je aanwezig". En ook die begrijp ik. En deze opmerking dekt in mijn geval ook de reden dat ik een andere keuze heb gemaakt om met mijn gezin naar de Efteling te gaan. Ik heb nog nooit een bier (kunnen) laten proeven aan een kenner of BKG-jurylid en moet het doen met vrienden die mijn bier de hemel in prijzen, maar hier wel enorm in gekleurd zijn. Ikzelf ben enorm kritisch naar mijn eigen bieren. Ik had dus geen flauw benul dat ik dus eigenlijk best goed op weg was en schatte mijn kans om in de finale te komen als onmogelijk in. In die zin nam ik mijzelf dus ook niet serieus als brouwer. Wellicht naief/onzeker, maar wel de waarheid.

Ik zie dat er wel meer (beginnende) brouwers in de prijzen zijn gevallen, geen idee of zij wel aanwezig waren. Wellicht is de optie mogelijk om een soort halvefinale in te bouwen, of de mensen een bericht te sturen die 70 of meer punten hebben en dat ze dus behoren tot de kanshebbers? Wellicht dat dit weer zorgt dat mensen die lager scoren afwezig zijn, maar dan is er wel een grotere kans dat je de finalisten allemaal op het podium krijgt.

Dit zeggende laat ik vanaf nu natuurlijk nooit meer een finaledag aan mijn neus voorbij gaan  ::)

Haagse Wouter

Citaat van: Martijn0172 op 10-07-2019  09:11 uIk zie dat er wel meer (beginnende) brouwers in de prijzen zijn gevallen, geen idee of zij wel aanwezig waren. Wellicht is de optie mogelijk om een soort halvefinale in te bouwen, of de mensen een bericht te sturen die 70 of meer punten hebben en dat ze dus behoren tot de kanshebbers? Wellicht dat dit weer zorgt dat mensen die lager scoren afwezig zijn, maar dan is er wel een grotere kans dat je de finalisten allemaal op het podium krijgt.

Mooie optie.

Lastige is denk ik ook de positie van het ONK op dit moment.
Als het een bloedserieuze competitie is, dan maakt het natuurlijk niet uit of je er wel of niet bij bent. Beste bier = beste bier.
Als het vooral gaat om de gezelligheid en het promoten van het hobbybrouwen, dan is het natuurlijk het belangrijkste dat mensen daadwerkelijk bij het evenement zelf zijn!
En het ONK zit er een beetje tussenin ;).

tdp

Ben nu bij 2 van de 3 ONK's aanwezig geweest, waarbij ik me ingeschreven had. Neem ik mijzelf als brouwer 'serieus'? Nee, vind het gewoon een leuke dag om aanwezig te zijn! Lekker slap lullen met medebrouwers, biertjes ruilen, etc. Dat staat m.i. echter los van de prijsuitreiking: Wanneer jou bier als beste beoordeeld is, dan heb jij recht op de eerste prijs, los van of je aanwezig bent of niet. Zou toch gek zijn dat je de 1e prijs krijgt, omdat de top 3 niet aanwezig is, en jij als nummer 4 wel? Of je moet dan een knip maken in de eerste prijs als prestatie, en de daartoe behorende prijzen. Dat de cadeaubonnen wel doorschuiven op basis van aanwezigheid, maar de uitslag niet.

En ik begrijp heel goed dat het lastig is, voor zowel de organisatie, als de deelnemers. Ik wens de Bierkaai dan ook veel wijsheid, als het maar niet 'vechten tegen de bierkaai' wordt :D

hansHalberstadt

Als je mee doet dan lijkt me dat je uitgangspunt ook zou moeten zijn om aanwezig te zijn. Voorstel zou kunnen zijn: mocht er dan iets onvoorziens tussenkomen dan kun je je afmelden bij de organisatie. als je dan een prijs hebt gewonnen dan kan de organisatie je evt alsnog benaderen om een vervanger te sturen en discreet om te gaan met deze info. Daarmee wordt wel voortijdig bekend (als het goed is alleen voor jou en die vervanger) dat je een prijs hebt, maar nog steeds niet welke.   

EBC

Al wel 20 jaar is ervoor gepleit dat een winnaar aanwezig moet zijn. Niets is minder leuk dan bij een prijsuitreiking te zijn waar de winnaar niet op het podium verschijnt. Goede wijziging wat mij betreft.

En mocht je zo je prijs mislopen, een ONK is toch een loterij. De hele opzet van keuren maakt het onmogelijk dat het werkelijk beste bier wint. Dus nummer twee is minstens net zo goed of zelfs beter.

orangeloo

Citaat van: EBC op 10-07-2019  18:29 uDus nummer twee is minstens net zo goed of zelfs beter.

Kijk dat maakt mijn dag weer goed.  :dansen: :elifant: :hoera:
Ik heb een hoop 4e prijzen, 2 keer een 3e prijs en 2 keer en 2e prijs gewonnen op een ONK.
Maar nog nooit een 1e, ik had een beetje gehoopt op mijn Champagnebier dit jaar  >:D
Maar ik begrijp nu dat ik minstens zo goed ben of zelfs nog beter  :) :D ;D ^-^ :biersmile: :proost: :nut:

EBC

Citaat van: Orangeloo op 10-07-2019  18:58 uKijk dat maakt mijn dag weer goed.  :dansen: :elifant: :hoera:
Ik heb een hoop 4e prijzen, 2 keer een 3e prijs en 2 keer en 2e prijs gewonnen op een ONK.
Maar nog nooit een 1e, ik had een beetje gehoopt op mijn Champagnebier dit jaar  >:D
Maar ik begrijp nu dat ik minstens zo goed ben of zelfs nog beter  :) :D ;D ^-^ :biersmile: :proost: :nut:

Zeker weten.

Zet een beetje minder druk op dat champagnebier, en dan maak je volgend jaar goede kans!

Maar, de beste prijzen win je thuis met je vrienden  ;) Die keurmeesters zijn ook maar een hobbyclub.

orangeloo

Citaat van: EBC op 10-07-2019  19:03 uZeker weten.

Zet een beetje minder druk op dat champagnebier, en dan maak je volgend jaar goede kans!

Maar, de beste prijzen win je thuis met je vrienden  ;) Die keurmeesters zijn ook maar een hobbyclub.


Thuis heb ik geen klagen :) en dat champagnebier was een beetje een steek onder water.
Ook al heeft klagen geen zin meer, ik baal er wel van dat ik geen keuringsrapport heb.
Ik had niet verwacht daar kampioen mee te worden, maar was toch oprecht nieuwsgierig naar de keuring.
Daar betaal ik tenslotte voor. En dus baal ik dat het is uitgesloten van deelname.

En ja een beetje minder druk zetten op een prijswinnende bier is een goede tip.
Helaas lig mijn lat erg hoog, en ben ik nog al perfectionistisch aangelegd.
Niet voor niks zit ik nu voor de tweede keer thuis met een burn-out.  8)

Maar inderdaad volgend jaar eer een kans.
Ik hoop dat dan de aanpassingen aan het reglement gewoon openlijk worden gedeeld.
Want laten we eerlijk wezen, een ervaren brouwer kijkt dat reglement toch niet meer in.

EBC

Stuur een flesje op naar Gellik, en ik bezorg je een keuringsrapport.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-07-2019  18:29 uAl wel 20 jaar is ervoor gepleit dat een winnaar aanwezig moet zijn. Niets is minder leuk dan bij een prijsuitreiking te zijn waar de winnaar niet op het podium verschijnt. Goede wijziging wat mij betreft.

En mocht je zo je prijs mislopen, een ONK is toch een loterij. De hele opzet van keuren maakt het onmogelijk dat het werkelijk beste bier wint. Dus nummer twee is minstens net zo goed of zelfs beter.

Dit is een miskenning over de wijze waarop het BKG te werk gaat.

De bieren van de prijswinnaars worden onderling met elkaar vergeleken. Voor de keurmeesters die de klasse gekeurd hebben is nummer 1 daadwerkelijk de beste.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 10-07-2019  21:48 uDit is een miskenning over de wijze waarop het BKG te werk gaat.

De wijze is mij duidelijk. Nu nog afstemmen met de organiserende vereniging van een wedstrijd.
Want daar zit het probleem. Keurmeesters hebben een andere doelstelling/belang dan de organiserende vereniging.
Bij wijn en likeurkeuringen stellen de keurmeesters veel meer eisen.
Op zich best wel raar dat de organiserende vereniging een reglement aanpassen en bieren uitsluit van een wedstrijd terwijl de keurmeesters de bieren moet keuren. Dat zou toch aan de keurmeesters moeten zijn.
Als de keurmeesters volgens een reglement keuren, is er geen ruimte voor discussie.

EBC

Citaat van: Jacques op 10-07-2019  21:48 uDit is een miskenning over de wijze waarop het BKG te werk gaat.

De bieren van de prijswinnaars worden onderling met elkaar vergeleken. Voor de keurmeesters die de klasse gekeurd hebben is nummer 1 daadwerkelijk de beste.

Neen, indien een klasse door meerdere keurmeesters gekeurd wordt is dit niet zo. Statistiek bewijst dat dit niet mogelijk is. Ook de vergelijk tussen klasses is niet evident. Kom toch Jacques, jij weet hoe het gaat. Nog los van de norm van de keurmeesters onderling. 300+ bieren kan je niet langs een eenduidige meetlat leggen.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 10-07-2019  23:37 uNeen, indien een klasse door meerdere keurmeesters gekeurd wordt is dit niet zo. Statistiek bewijst dat dit niet mogelijk is. Ook de vergelijk tussen klasses is niet evident. Kom toch Jacques, jij weet hoe het gaat. Nog los van de norm van de keurmeesters onderling. 300+ bieren kan je niet langs een eenduidige meetlat leggen.
Zie ook mijn opmerking in het andere topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39490.msg597931.html#msg597931
Vooral in de 1e ronde ben je afhankelijk of je bier toevallig opvalt of niet. Als het eenmaal de aandacht heeft getrokken zal het wel goed gaan. Worden er wel eens goede commerciele bieren tussen gezet om te zien of de keurmeesters die er uit kunnen halen tijdens het ONK zonder het zelf te weten. Dat zijn de checks die je als BKG zou kunnen doen om te zien of je objectief keurt.

Jacques

Citaat van: EBC op 10-07-2019  23:37 uNeen, indien een klasse door meerdere keurmeesters gekeurd wordt is dit niet zo. Statistiek bewijst dat dit niet mogelijk is. Ook de vergelijk tussen klasses is niet evident. Kom toch Jacques, jij weet hoe het gaat. Nog los van de norm van de keurmeesters onderling. 300+ bieren kan je niet langs een eenduidige meetlat leggen.

Hoe lang geleden is het dat jij bij een keuring of een een bijeenkomst van het BKG aanwezig bent geweest?

Natuurlijk is niet zo dat alle bieren onderling vergeleken worden. Het gaat om de beste bieren.
Daarnaast doet het BKG er veel aan om onderlinge verschillen tussen keurmeesters zo klein mogelijk te maken. Tijdens studiedagen wordt daar veel tijd aan besteed.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-07-2019  21:06 uHoe lang geleden is het dat jij bij een keuring of een een bijeenkomst van het BKG aanwezig bent geweest?

Natuurlijk is niet zo dat alle bieren onderling vergeleken worden. Het gaat om de beste bieren.
Daarnaast doet het BKG er veel aan om onderlinge verschillen tussen keurmeesters zo klein mogelijk te maken. Tijdens studiedagen wordt daar veel tijd aan besteed.

Ik wil de discussie van vele jaren niet weer over doen.

Maar als er 40 tripels worden ingezonden, dan worden die verdeeld over 4 keurmeesters.
Het is mogelijk dat de werkelijk beste 3 toevallig bij 1 keurmeester terecht komen.
Vervolgens gaan de beste van de 4 groepen door. Wat betekent dat de werkelijk beste bieren 2 en 3 afvallen.

Een ONK is een loterij. Daar is niks aan te doen. En dat is ok. Als inzender neem je daar genoegen mee.

Jacques

Citaat van: EBC op 11-07-2019  23:09 uIk wil de discussie van vele jaren niet weer over doen.

Maar als er 40 tripels worden ingezonden, dan worden die verdeeld over 4 keurmeesters.
Het is mogelijk dat de werkelijk beste 3 toevallig bij 1 keurmeester terecht komen.
Vervolgens gaan de beste van de 4 groepen door. Wat betekent dat de werkelijk beste bieren 2 en 3 afvallen.

Een ONK is een loterij. Daar is niks aan te doen. En dat is ok. Als inzender neem je daar genoegen mee.

Dit is inherent aan elke grote wedstrijd waarbij in groepen gejureerd wordt. Dat is zo bij keuringen van wijn, kaas, worst en wat dan ook...

In het geval dat een keurmeester vindt dat de bieren in de vergelijkende eindronde minder van kwaliteit zijn dan de bieren die hij geproefd heeft kan dat aanleiding zijn om het bier dat niet de eindronde gehaald heeft met een paar man te proeven. Meestal is dit ter lering en de vermaeck.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.