De vraag was toch waarom je niet in BNR flesjes dit bier kunt bottelen? Het antwoord was vanwege de te hoge druk, maar als die 12 BAR is dan zou het alsnog geen probleem zijn. Ik vraag me echter af of dat klopt van die 12 BAR. Misschien is dat de nominale druk die flesjes bij een pasteurisatie stap te verwerken krijgen of testdruk, maar dan klappen er wel flesjes tussenuit lijkt mij. Bij iets van 7 of 8 BAR klappen sommige flesjes toch wel stuk, vooral als er kleine beschadigingen inzitten. Dat risico wil je niet hebben op wedstrijden. die champagneflessen zijn toch een behoorlijk stuk dikker dus zouden hogere druk moeten kunnen hebben dan BNR flesjes.
Overigens @Orangelo: met hoeveel bottelsuiker is dat bier gebotteld?
De vraag die Oscar citeerde was ken je champagnebieren in BNR flessen. Maar gaf antwoord dat een BNR fles 12 BAR aan kan. Maar het is inderdaad niet zo belangrijk wat nu de vraag is. De discussie of een champagne bier in een BNR fles gebotteld kan worden is veel interessanter.
Ik heb zelf ook mijn twijfels of een BNR fles 12 BAR aan kan. Ik lees hier op het forum enkel uitspraken van forumleden, ik zou dit graag in een artikel lezen waar dit uit een onderzoek is gebleken.
Verder gebruik ik geen nieuwe flessen, dus een kleine beschadiging zou mogelijk zijn, wat weer een extra risico is.
Zoals je al zegt, dat wil je niet op een ONK.
Temperatuur is overigens ook nog een belangrijk gegeven. De druk stijgt namelijk met 1 BAR per temperatuurstijging van 5 ºC. Ik bewaar mijn bieren in een kelder, maar als deze op "reis gaan" voor een wedstrijd kan de temperatuur dus zomaar 10 ºC oplopen, wat een verhoging van 2 BAR betekend.
Ik heb het bier gebotteld met 12,5 gram suiker per liter. Dat zou 3 BAR absoluut druk zijn en 2 BAR overdruk bij 10 ºC
De afgelopen periode is het toch geregeld 25 ºC geweest, dan komt er dus zomaar 3 BAR bij....

Dat risico ga ik niet lopen in een BNR flesje wat mogelijk beschadigd is. En al helemaal niet opsturen voor een wedstrijd.
Je moet er niet aan denken dat een fles voor de neus van een keurmeester met 6 BAR uit elkaar klapt.