Maisch-/spoelwater: "Verander water in bier"

Gestart door mkelderm, 07-07-2019 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mkelderm

Hoi, een beginners vraag.

Ik wil wat recepten volgen uit het boek "Verander water in bier", maar er staan wel kooktijden in maar niet hoeveel water je moet gebruiken als je gaat maischen of hoeveel spoelwater. Alleen dat na koelen je 10 liter moet hebben.

brouwerwaldonk

Om 10 liter te bekomen heb je ongeveer 15 L water nodig, die je verdeelt over 8 L brouwwater en 7 L spoelwater. Sommigen gebruiken meer brouwwater en minder spoelwater en soms zelfs meer water totaal. Een vaste waarde staat daar niet op.
Ook is 10 liter wort na het koelen niet hetzelfde als 10 L bier, want bij het gisten kan je nog verlies boeken.

Jeffreybrouwt

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-07-2019  17:14 uOm 10 liter te bekomen heb je ongeveer 15 L water nodig, die je verdeelt over 8 L brouwwater en 7 L spoelwater. Sommigen gebruiken meer brouwwater en minder spoelwater en soms zelfs meer water totaal. Een vaste waarde staat daar niet op.
Ook is 10 liter wort na het koelen niet hetzelfde als 10 L bier, want bij het gisten kan je nog verlies boeken.

Hee zijn alle recepten in het boek voor de zelfde hoeveelheid L?
(Ik heb hem zelf nog niet).
Alvast bedankt :groots:

hansHalberstadt

In Bierpro (http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/) zit een rekenmodule die de juiste hoeveelheid maisch- en spoelwater kan berekenen op basis van optimaal rendement. De verbanden die daarin zitten heb ik vertaald naar een Excel sheet, zie bijlage. Het optimum geeft een bepaalde beslagdikte en daaruit volgt dan de benodigde hoeveelheid maisch- en spoelwater, mede afhankelijk van kooktijd en kookvermogen van je installatie (verdamping per uur).

De groene velden zijn invulvelden, de roze zijn berekende uitkomsten.



brouwerwaldonk

Citaat van: Jeffreybrouwt op 08-07-2019  07:23 uHee zijn alle recepten in het boek voor de zelfde hoeveelheid L?
(Ik heb hem zelf nog niet).
Alvast bedankt :groots:
Neen recepten zijn helemaal niet allemaal hetzelfde.
Door meer of minder mout te gebuiken krijg je sterker of minder sterk bier.
Door verschillende moutsoorten te gebruiken krijg je een heel ander bier.
Met donkere moutsoorten krijg je alle nuances van amber naar bruin en zwart bier.
Ook met hop hoeveelheden en soorten krijg je verschillende smaken.
Met al deze verschillen krijg je 10 liter verschillend bier.

joenedu

Citaat van: Jeffreybrouwt op 08-07-2019  07:23 uHee zijn alle recepten in het boek voor de zelfde hoeveelheid L?


Maar de recepten zijn inderdaad wel voor 10 liter bier.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-07-2019  10:38 uDoor meer of minder mout te gebuiken krijg je sterker of minder sterk bier.

Vooral de hoeveelheid mout is van invloed op de optimale hoeveelheid maisch en spoelwater. Veel mout zal daarom een dikker beslag opleveren omdat je met een dunner beslag anders niet al je suikers uitgespoelt krijgt binnen het te behalen volume, maar meer mout zal ook meer bostel opleveren waarin water achterblijft. De excel sheet die ik hierboven heb geupload bevat de noodzakelijke formules om dat allemaal uit te rekenen met de mogelijkheid om daarin ook jouw installatie in te passen als je niet de defaults wilt gebruiken. (verdamping per uur, kooktijd, spoelrendementscorrectie, spoelwatercorrectie)
bv
10 liter wort van 1039 zou je kunnen nemen: beslagdikte 7 liter per kg mout, 11 liter maichwater, 2 liter spoelwater
10 liter wort van 1090 zou je kunnen nemen: beslagdikte 2.5 liter per kg mout, 9.5 liter maichwater, 5.3 liter spoelwater
in beide gevallen was de aanname
(verdamping per uur=1 liter, kooktijd=1.5 uur, spoelrendementscorrectie=0.95, spoelwatercorrectie=1)




middelaersch

Citaat van: mkelderm op 07-07-2019  15:50 uHoi, een beginners vraag.

Ik wil wat recepten volgen uit het boek "Verander water in bier", maar er staan wel kooktijden in maar niet hoeveel water je moet gebruiken als je gaat maischen of hoeveel spoelwater. Alleen dat na koelen je 10 liter moet hebben.

Ik kan me voorstellen dat het je als beginner een beetje duizelt na bovenstaande antwoorden.

Maar zoals brouwerwaldonk in zijn eerste post al aangeeft:
- ga in eerste instantie voor tien liter bier uit van ongeveer 15 liter water in totaal
- hoe je dat verdeelt over maischwater en spoelwater komt niet zo heel nauw, bijvoorbeeld 10 en 5 liter of 8 en 7 liter maakt in het begin niet zo veel uit. (Het wordt in beide gevallen bier.)

Als je een paar keer gebrouwen hebt, krijg je er een beetje gevoel bij en dan kun je dat gaan 'fine-tunen'.
Het optimale is per installatie verschillend, en ook afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Misschien is het handig om een van de eerste hoofdstukken, waarin Adrie beschrijft hoe je je eerste biertje brouwt, eerst te lezen. Ik dacht dat dit daar wordt uitgelegd.

lier

Ik reken altijd ergens tussen de 0,8 tot 1ltr waterverlies per kg mout waterverlies mout en kookverlies bij mij ca 3,5 ltr per uur

Voorbeeld:
Batch 10 liter, 5 kg mout, 1 uur koken

Water benodigd:
10liter (batch)
5 liter (water blijft achter in de mout)
3,5 liter (kookverlies = 3,5 ltr/h * 1h)

Samen 18,5 liter totaal water te verdelen tussen maischwater en spoelwater.

Naarmate je meer brouwt kan je de getallen dichter naar jou situatie brengen en je zal niet de eerste zijn die een keertje misrekend met zijn hoeveelheid water.

Succes met brouwen.

Oscar

Citaat van: mkelderm op 07-07-2019  15:50 uHoi, een beginners vraag.

Ik wil wat recepten volgen uit het boek "Verander water in bier", maar er staan wel kooktijden in maar niet hoeveel water je moet gebruiken als je gaat maischen of hoeveel spoelwater. Alleen dat na koelen je 10 liter moet hebben.

Heb je het boek gelezen  :weetniet: :weetniet:  daar staat ongetwijfeld iets in over maischen en maisch- en spoelwater... ;) :)

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 08-07-2019  12:50 uIk reken altijd ergens tussen de 0,8 tot 1ltr waterverlies per kg mout waterverlies mout en kookverlies bij mij ca 3,5 ltr per uur

Voorbeeld:
Batch 10 liter, 5 kg mout, 1 uur koken

Water benodigd:
10liter (batch)
5 liter (water blijft achter in de mout)
3,5 liter (kookverlies = 3,5 ltr/h * 1h)

Samen 18,5 liter totaal water te verdelen tussen maischwater en spoelwater.

Naarmate je meer brouwt kan je de getallen dichter naar jou situatie brengen en je zal niet de eerste zijn die een keertje misrekend met zijn hoeveelheid water.

Succes met brouwen.
Dit is inderdaad waar het om draait. Maar er komt ook nog wat volume bij door de suiker die vrijkomt. in dit voorbeeld is dat 5 kg mout x 75% extraheerbaar en dat is dan 3750 g suikers en dat heeft een volume van ca 3750/1.62=2.3 liter.
Dus volume eind koken=maischwater+spoelwater+geextraheerde suiker-kookverlies-water in bostel. 

mkelderm

Dank voor julle opmerkingen! Hier kan ik wat mee.

Marc

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.