Beste brouwers,
Ik heb een 2 kg CO2 fles gekocht in Xanten. Klein formaat, want hij gaat in de koelkast bij het fustje. Ik dacht deze fles bij mij in de buurt wel te kunnen laten vullen, dat gaat dus niet. Naar Xanten is te ver voor een beetje CO2. Bovendien denk ik dat met het carbonseren van telkens 2x 18 liter bier de CO2 snel op zal zijn. Dus een 2e fles is misschien een goede optie hiervoor.
Bij mij om de hoek kan ik voor 40 euro statie geld een 10 kilo fles krijgen, welke ik voor 30 euro kan ruilen voor een volle. Nu wil ik die kleine CO2 fles vullen met de grote. Ik heb dan een uiteraard een hogedruk slang nodig. Kan ik simpel weg de grote fles op de kop houden en het vloeibare gas in de kleine fles laten stromen? De werk druk in beide flessen is ongeveer 50 bar.
Stel dat de kleine fles geheel leeg is, en ik hem geheel vul op bovenstaande wijze, totdat de drukken gelijk zijn en er niks meer loopt. Heb ik dan kans op over vullen? Moet de kleine fles in de vriezer voor het vullen? Als ik hem dan vol heb, en de fles word warm (in de schuur) is er dan kans op te veel druk? Ik kan me zo niet voorstellen of ik kans heb op te veel vloeibaar gas, welke uitzet bij temperatuur toename waarbij het gas nergens heen kan omdat de fles geheel vol zit?
Wie heeft er daadwerkelijk ervaring met deze materie en kan hier in adviseren?