Bier op druk laten komen in CCT i.p.v. hergisting op fles

Gestart door berdus, 28-04-2016 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berdus

Waarde biergoeroe's

Van de week was ik met wat collega brouwers aan het proeven, en toen ging het over het op druk laten komen van het bier in een CCT, en vervolgens koud bottelen zonder bottelsuiker. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een Brewtech 7Gal CCT, en het lijkt me geweldig om het op bovengenoemde manier te bottelen. Ik stel me zo voor dat ik in plaats van een waterslot een soort drukventiel moet aansluiten? Ik vraag me ook af of de eerste paar liter niet tegen het plafond omhoogspuit? :denken:

Kortom? Iemand tips?

Paard

Ik denk dat het moet kunnen, net zoals je in een soda keg kan carboniseren en dan dan kan bottelen. Wel even kijken of jouw cct drukbestendig is en niet bij een bar al uit elkaar vliegt. ;)

korneel

Citaat van: berdus op 28-04-2016  13:58 uWaarde biergoeroe's

Van de week was ik met wat collega brouwers aan het proeven, en toen ging het over het op druk laten komen van het bier in een CCT, en vervolgens koud bottelen zonder bottelsuiker. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een Brewtech 7Gal CCT, en het lijkt me geweldig om het op bovengenoemde manier te bottelen. Ik stel me zo voor dat ik in plaats van een waterslot een soort drukventiel moet aansluiten? Ik vraag me ook af of de eerste paar liter niet tegen het plafond omhoogspuit? :denken:

Kortom? Iemand tips?

Nee dat kan niet.

Na het fermenteren zul je eerst het bier moeten laten carboniseren.

Dit kan ofwel in een drukvat, waarbij je er tussen de 10 en 20 PSI erop zet, ofwel in de fles door het toevoegen van suiker en dan het fermenteren weer op gang brengen (en dus CO2 in de fles krijgen wat niet meer weg kan door de dop.)

Helaas kan je CCT niet meer dan 5 PSI aan... dus dat gaat hem niet worden.
Wat je beter kan doen is een pressurized transfer vanuit je CCT naar een 10 liter fust doen, daar een weekje of 2 druk op zetten in een koelkast, dan eventueel bottelen vanuit daar, dan heb je ook geen suiker nodig.

berdus

Citaat van: korneel op 28-04-2016  16:13 uNa het fermenteren zul je eerst het bier moeten laten carboniseren.

Ik wilde eigenlijk niet eens carboniseren met "extra" druk. Ik dacht te vergisten onder een regelbaar overdrukventiel zodat de hoofd/nagisting al prik op het bier zet. Is die hoge druk echt nodig?

Oscar

Citaat van: berdus op 28-04-2016  13:58 uVan de week was ik met wat collega brouwers aan het proeven, en toen ging het over het op druk laten komen van het bier in een CCT, en vervolgens koud bottelen zonder bottelsuiker. Heeft iemand hier ervaring mee?

Heb je een tegendruk vulsysteem? Anders wordt het 1 schuimfeest... Of duurt het enorm lang  :)

Oscar

Citaat van: berdus op 28-04-2016  19:35 uIs die hoge druk echt nodig?

Nee, als je je bier goed kunt koelen heb je slecht een overdruk van 0,8 - 1,5 bar nodig (afhankelijk van de temperatuur). Maar een tegendruk afvulsysteem is wel handig dan... ;)

Jacques

Ik heb een Chinese CCT die zeer degelijk is uitgevoerd en waarbij onder druk kan worden vergist. Toch heb ik dat nog nooit gedaan omdat ik geen tegendrukvuller heb. Daarnaast geeft het onder druk vergisten bieren met een lager gehalte aan esters. Dat hoeft van mij niet.

korneel

Citaat van: Oscar op 28-04-2016  20:09 uNee, als je je bier goed kunt koelen heb je slecht een overdruk van 0,8 - 1,5 bar nodig (afhankelijk van de temperatuur). Maar een tegendruk afvulsysteem is wel handig dan... ;)
Jawel :)

Zoals ik al aangaf zit je met een druk tussen de 10 en 20 PSI.. en raad eens hoeveel bar dat is ;) 1 bar = +-15 PSI.. zie ook mijn stukje over koelen van de fusten :)

Dus die overdruk is 2 tot 4 maal hoger dan je CCT aankan...

seed7

Voor een bovengister zul je op een geven moment geforceerd moeten carboniseren tenzij je tank met hoge drukken overweg kan, meer als 3 bar.

Bij een ondergister kan het wel en is het de truuk om tijdens het staartje van de gisting de temperatuur heel langzaam te laten dalen, de gisting gaat gewoon door, het CO2 lost in het jongbier op en de druk loopt miet wezenlijk op. Wel een "Spundvenil" of "Kellerfee" gebruiken, dat zijn zeer nauwkeurig instelbare overdrukventielen. Dit is de methode die door alle Duitse brouwerijen gebruikt wordt die geen CO2 terugwininstallatie hebben. De meest gebruikte gist daar W34/70 werkt gewoon door bij 0°C.

Afvullen zonder tegendruk kan, maar dan wel je flesjes voordien in de vriezer.

@Korneel, s.v.p. metrisch.

Ingo

korneel

Citaat van: seed7 op 29-04-2016  08:24 uVoor een bovengister zul je op een geven moment geforceerd moeten carboniseren tenzij je tank met hoge drukken overweg kan, meer als 3 bar.

Bij een ondergister kan het wel en is het de truuk om tijdens het staartje van de gisting de temperatuur heel langzaam te laten dalen, de gisting gaat gewoon door, het CO2 lost in het jongbier op en de druk loopt miet wezenlijk op. Wel een "Spundvenil" of "Kellerfee" gebruiken, dat zijn zeer nauwkeurig instelbare overdrukventielen. Dit is de methode die door alle Duitse brouwerijen gebruikt wordt die geen CO2 terugwininstallatie hebben. De meest gebruikte gist daar W34/70 werkt gewoon door bij 0°C.

Afvullen zonder tegendruk kan, maar dan wel je flesjes voordien in de vriezer.

@Korneel, s.v.p. metrisch.

Ingo

Klein puntje over het metrisch, we hebben het hier over Amerikaanse brouwapparatuur met maxima opgegeven in Amerikaanse waardes. Dan wil ik met liefde zeggen dat zijn vergistinsvat geen hogere druk aan kan dan 0.3 bar, omdat hij anders letterlijk uit elkaar klapt, maar als dan iemand zegt dat je carboniseerd met 0.8 bar dan lijkt dat verschil zo klein dat je het kansje wel wil nemen.. verder is 0.3 bar ook nergens te vinden op de ss brewtech site..
vandaar dat ik de Amerikaanse PSI gebruikte om het verschil tussen max 5 en 15 a 20 duidelijker aan te geven, dit zijn ook waardern die in zijn handleiding en de site zijn terug te vinden.

Rinus

Ik heb sinds kort een drukmeter op een van mijn flesjes uit een gebottelde batch.
De druk is in twee weken opgelopen tot 2.1 Bar (@22 C) ging in het begin heel erg langzaam, maar het gaat nu een stuk sneller...

Tot welke druk en moet ik dit laten oplopen en hoelang moet ik dat op dat druk niveau houden?
Daarna terug koelen voor minimaal een week neem ik aan om het CO2 op te laten nemen door het bier?!

 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.