Bier verpest door Caustic soda?

Gestart door Eric v B, 03-07-2019 23:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Enige wat ik nog kan beredeneren is dat de loog met de koolzuur uit de lucht is omgezet in carbonaat en dat je dus soda kristallen op de bodem had. die zijn makkelijk oplosbaar dus zouden dan deels in je bier zijn terechtgekomen. alleen moet je dan wel een verzadigde oplossing hebben gehad om kristallen te kunnen vormen en dat lijkt me weer onwaarschijnlijk. Waren de kristallen makkelijk oplosbaar bij het schoonmaken? Ik vrees dat er gewoon te weinig info is. Jammer dat er geen foto gemaakt is. Blijkbaar waren de kristallen je ook niet opgevallen tijdens het omspoelen van je bottelvat voorafgaand aan het bottelen.

Jeroen76

Je hebt de kristallen niet nader onderzocht, enkel voelen en geen gladde vingers gekregen. Misschien had je met een voorzichtig tongetje kunnen achterhalen of het zoet (bottelsuiker) was of zout (soda)... Nu is het een groot giswerk waar we het antwoord niet meer op zullen krijgen enkel aannames.

Gr. Jeroen


Eric v B

Citaat van: Jeroen76 op 05-07-2019  12:28 uJe hebt de kristallen niet nader onderzocht, enkel voelen en geen gladde vingers gekregen. Misschien had je met een voorzichtig tongetje kunnen achterhalen of het zoet (bottelsuiker) was of zout (soda)... Nu is het een groot giswerk waar we het antwoord niet meer op zullen krijgen enkel aannames.

Gr. Jeroen
Wellicht moet je mijn eerste post nog een keer lezen.
Ik heb namelijk wel het lef gehad om te proeven. Het was smaakloos. En als ik er dan toch een etiketje op moet plakken dan was het eerder zout dan zoet. De enige aanname tot nu toe is de aanname dat ik niet geproefd zou hebben. ;)

Eric v B

Citaat van: Haagse Wouter op 05-07-2019  02:02 uTsja, wat is voorzichtig ;).
Voorzichtig klinkt als niet afdoende.
Voorzichtig was in dit geval flinke wervelingen zonder zuurstofinslag.

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 05-07-2019  08:33 uEnige wat ik nog kan beredeneren is dat de loog met de koolzuur uit de lucht is omgezet in carbonaat en dat je dus soda kristallen op de bodem had. die zijn makkelijk oplosbaar dus zouden dan deels in je bier zijn terechtgekomen. alleen moet je dan wel een verzadigde oplossing hebben gehad om kristallen te kunnen vormen en dat lijkt me weer onwaarschijnlijk. Waren de kristallen makkelijk oplosbaar bij het schoonmaken? Ik vrees dat er gewoon te weinig info is. Jammer dat er geen foto gemaakt is. Blijkbaar waren de kristallen je ook niet opgevallen tijdens het omspoelen van je bottelvat voorafgaand aan het bottelen.
Als de kristallen me opgevallen waren tijdens het spoelen dan had ik ze waarschijnlijk verwijderd.
Maar stel nu dat het, op een nu nog onverklaarbare wijze, soda is. En er is een gedeelte opgelost in mijn bier. Kan ik het dan drinken zonder gezonheidsschade?

Jeroen76

Citaat van: Eric v B op 05-07-2019  18:48 uWellicht moet je mijn eerste post nog een keer lezen.
Ik heb namelijk wel het lef gehad om te proeven. Het was smaakloos. En als ik er dan toch een etiketje op moet plakken dan was het eerder zout dan zoet. De enige aanname tot nu toe is de aanname dat ik niet geproefd zou hebben. ;)
Ik had te snel gelezen waarvoor mijn excuses en dacht dat je het bier had geproefd en niet de kristallen die je vond op de bodem.

Maar goed, vroeg mij ook wel af hoeveel caustic soda je hebt gebruikt op welke hoeveelheid water.

Gr. Jeroen


Jacques

Citaat van: Eric v B op 05-07-2019  18:59 uMaar stel nu dat het, op een nu nog onverklaarbare wijze, soda is. En er is een gedeelte opgelost in mijn bier. Kan ik het dan drinken zonder gezonheidsschade?

Geen enkel probleem. Het zuur uit het bier zet het om in koolzuurgas en natriumionen.

Maar of het soda is, is twijfelachtig.
Na je begin post nog eens gelezen te hebben denk ik dat het misschien toch biersteen is. Dat ligt veel meer voor de hand. Blijft de vraag of er veel calcium in jouw brouwwater zat.

hansHalberstadt

Vandaar mijn vraag of het makkelijk oploste  bij het reinigen biersteen lost nl niet makkelijk op

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-07-2019  22:47 uVandaar mijn vraag of het makkelijk oploste  bij het reinigen biersteen lost nl niet makkelijk op

Dat zie je niet altijd. Als de bodem vochtig is vallen de kleine kristallen niet goed op.

Biersteen is ook qua oplosbaarheid ook veel meer te verwachten dan soda. Soda lost erg goed op. Biersteen (calciumoxalaat) doet dat niet.

Eric v B

Citaat van: Jeroen76 op 05-07-2019  21:42 uIk had te snel gelezen waarvoor mijn excuses en dacht dat je het bier had geproefd en niet de kristallen die je vond op de bodem.
Het is je vergeven.  :proost2:

Citaat van: Jeroen76 op 05-07-2019  21:42 uMaar goed, vroeg mij ook wel af hoeveel caustic soda je hebt gebruikt op welke hoeveelheid water.

Tijdens het bier brouwen werk ik redelijk nauwkeurig. Bij het schoonmaken zit ik op het niveau van "Dit zal wel ongeveer 25 ml zijn".
Op de verpakking van de caustic soda staat 10 - 30 gram per liter. Mijn niet wetenschappelijk onderbouwde inschatting is dat ik niet boven de 10 gram per liter ben uitgekomen. Mijn brouwspullen waren niet echt vies en de caustic soda was slechts bedoeld om Brett uit te schakelen.  Het vergistingsvat heb eerst schoongespoeld totdat ik geen resten van de vergisting meer in het vat zag. Daarna pas de caustic soda erin en opgelost in heet water. De gebruikte slangen heb ik ook eerst onder de kraan omgespoeld voordat ik ze in de caustic soda oplossing heb gelegd.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 06-07-2019  08:27 uDat zie je niet altijd. Als de bodem vochtig is vallen de kleine kristallen niet goed op.

Biersteen is ook qua oplosbaarheid ook veel meer te verwachten dan soda. Soda lost erg goed op. Biersteen (calciumoxalaat) doet dat niet.
Maar biersteen is toch bruin? Dit was wit als witte kandij en... soda.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 06-07-2019  11:00 uMaar biersteen is toch bruin? Dit was wit als witte kandij en... soda.
Biersteen is bruin door organische verontreinigen. Natriumhydroxide pakt organische verontreinigingen goed aan waardoor deze oplost. Wat overblijft is de kristallijne afzetting.


Zie ook figuur 3 van het artikel Particles contributing to turbidity in beer


Ging het om grote of kleine kristallen?
 

Eric v B

Citaat van: Jacques op 06-07-2019  11:22 uBiersteen is bruin door organische verontreinigen. Natriumhydroxide pakt organische verontreinigingen goed aan waardoor deze oplost. Wat overblijft is de kristallijne afzetting.


Zie ook figuur 3 van het artikel Particles contributing to turbidity in beer


Ging het om grote of kleine kristallen?
Wat is groot? Ik schat 2 á 3 mm. In ieder geval groter dan de korreltjes van de caustic soda. Kan het zijn dat de aanwezige organische verontreiniging licht van kleur is en voor witte kristallijne afzetting zorgt?

Jacques

Citaat van: Eric v B op 06-07-2019  11:30 uWat is groot? Ik schat 2 á 3 mm. In ieder geval groter dan de korreltjes van de caustic soda. Kan het zijn dat de aanwezige organische verontreiniging licht van kleur is en voor witte kristallijne afzetting zorgt?

Voor een kristallijne afzetting heb je anorganische zouten nodig...


Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 06-07-2019  11:42 uVoor een kristallijne afzetting heb je anorganische zouten nodig...

Wat is calciumoxalaat dan? Die kristallen zijn vaak de oorzaak van gushing.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 06-07-2019  12:31 uWat is calciumoxalaat dan? Die kristallen zijn vaak de oorzaak van gushing.

Het zout van calcium uit je water en mout en oxalaten uit de mout.
Calciumoxalaat is het anorganische bestanddeel van biersteen.


Robert1968

Heb eerder al gepost dat het mogelijk biersteen is, dit ontstaat bij lage pH (en heeft een "Brett bier" niet een lage(re) pH?) en aanwezigheid van (veel) calcium. Vandaar ook mijn vraag of je veel calcium in je water hebt of hebt toegevoegd.

Voor schoonmaken:
Neerslagen die zich vormen bij lage pH (zoals biersteen) dien je te verwijderen met een base (bv. natronloog), neerslagen die zich vormen bij hogere pH (calcium carbonaat) dien je te verwijderen met een zuur.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 07-07-2019  06:17 uVoor schoonmaken:
Neerslagen die zich vormen bij lage pH (zoals biersteen) dien je te verwijderen met een base (bv. natronloog), neerslagen die zich vormen bij hogere pH (calcium carbonaat) dien je te verwijderen met een zuur.

Klopt. Voor een goede reiniging hoor je zowel een basische als een zure reiniging uit te voeren.

EBC

Ik heb biersteen nog niet als kristallen ervaren.

Biersteen reinig je best omgekeerd. Eerst zuur, dan alkalisch  ;).

Ik een klein rvs tankje werkt een schuurspons ook uitermate effectief.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.