Grainfather kopen

Gestart door Pieter1954, 04-07-2019 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter1954

Ik overweeg serieus om zeer binnenkort een Grainfather te kopen.
Enig zoekwerk laat zien dat deze bij Stookwinkel het goedkoopst is (inclusief Graincoat) voor € 749: https://www.stookwinkel.nl/product/grainfather/

Zijn er onder jullie die met deze winkel ervaring hebben,zowel positief als negatief?

Brouwland is oké voor € 725 zonder Graincoat.

Wie kan adviseren?

Guppie

Stookwinkel is een serieuze shop, ook snel met verzending.

Tenminste mijn ervaring

EBC

Stookwinkel is een prima shop in mijn ervaring. Snel en behulpzaam. Deskundig op het gebied van Grainfather.

Als je het niet zeker weet, bel even, dan krijg je alle hulp en uitleg.

Hank

Citaat van: Pieter1954 op 04-07-2019  12:20 uIk overweeg serieus om zeer binnenkort een Grainfather te kopen.
Enig zoekwerk laat zien dat deze bij Stookwinkel het goedkoopst is (inclusief Graincoat) voor € 749: https://www.stookwinkel.nl/product/grainfather/

Zijn er onder jullie die met deze winkel ervaring hebben,zowel positief als negatief?

Brouwland is oké voor € 725 zonder Graincoat.

Wie kan adviseren?
Stookwinkel is prima inderdaad. Altijd goed geholpen. Als je geduld en tijd hebt: hij was bij braumarkt 600 met Pinksteren. Zonder coat. Dus 650 eigenlijk. Dat hebben ze vaker...

Je kunt ook naar het www.hoppigbierfestival.nl komen deze zaterdag en lot kopen en hem winnen? :)
ONK verloot er eentje in de loterij na 1800 ong.

Nomar

Ik heb 2 jaar geleden naar volle tevredenheid  bij stookwinkel  gekocht.

groet Ramon


Vlisbier

Ik heb er in januari hier een gekocht perfect geholpen.
Box kreeg ik niet werkend, volgende dag nieuwe ontvangen die het wel doet.

Frank Cameron

Citaat van: Pieter1954 op 04-07-2019  12:20 uIk overweeg serieus om zeer binnenkort een Grainfather te kopen.
Enig zoekwerk laat zien dat deze bij Stookwinkel het goedkoopst is (inclusief Graincoat) voor € 749: https://www.stookwinkel.nl/product/grainfather/

Zijn er onder jullie die met deze winkel ervaring hebben,zowel positief als negatief?

Brouwland is oké voor € 725 zonder Graincoat.

Wie kan adviseren?

Ik heb hem daar gekocht! Geen enkel probleem en een zeer snelle levering! En, de goedkoopste als je de coat meerekent.

josstegman

Citaat van: Frank Cameron op 05-07-2019  15:42 uIk heb hem daar gekocht! Geen enkel probleem en een zeer snelle levering! En, de goedkoopste als je de coat meerekent.
Heb hem  daar ook gekocht een paar manden geleden. Zee positieve ervaringen met de stookwinkel gehad. Heb daar ook de grainfather fermenter gekocht met tevens koelset. Prima service!



Pieter1954

Bedankt voor jullie positieve reacties.Voor aanschaf moet ik eerst mijn huidige set kwijt. Dat is dan mijn 'aanbetaling'.

Pieter1954

Kennen jullie deze leverancier in Duitsland: https://www.amihopfen.com/Braugeraetschaften/Grainfather-und-Zubehoer/Grainfather-Connect::2159.html?
De Grainfather is hier wel erg goedkoop in vergelijking met de Nederlandse prijzen. Volgens mij is het het nieuwste model.

Vlisbier

Citaat van: Pieter1954 op 17-07-2019  17:23 uKennen jullie deze leverancier in Duitsland: https://www.amihopfen.com/Braugeraetschaften/Grainfather-und-Zubehoer/Grainfather-Connect::2159.html?
De Grainfather is hier wel erg goedkoop in vergelijking met de Nederlandse prijzen. Volgens mij is het het nieuwste model.


Ken deze niet.
Is in de aanbieding nu zo te zien.
Nog isolatie erbij en verzendkosten, dan scheelt het niet veel meer met stookwinkel.

En als je er iets niet werkt! Retour naar Duitsland? Kosten?

lier

Ik bestel wel eens hop daar, prima winkel. Hoe het met garantie ed zit weet ik niet

Pieter1954

De bestelling gaat plaatsvinden bij stookwinkel.nl. In de vakantie (tot 19 augustus) krijg je op alles 10% korting als compensatie voor het wachten.
Dat betekent een GrainFather voor € 675 incl. GrainCoat. De service daar schijnt erg goed te zijn. Meerdere forumleden hebben daar hun spulletje gekocht.
En nog 3 extra weken wachten heb ik er wel voor over.

Vlisbier

Citaat van: Pieter1954 op 31-07-2019  13:54 uDe bestelling gaat plaatsvinden bij stookwinkel.nl. In de vakantie (tot 19 augustus) krijg je op alles 10% korting als compensatie voor het wachten.
Dat betekent een GrainFather voor € 675 incl. GrainCoat. De service daar schijnt erg goed te zijn. Meerdere forumleden hebben daar hun spulletje gekocht.
En nog 3 extra weken wachten heb ik er wel voor over.


Ik zie het ook net.
Dat is heel goedkoop.

Zal je geen spijt van hebben

Pieter1954

Vandaag de Grainfather ontvangen.
Wat een mooi apparaat en alles goed over- en doordacht.
De komende dagen maar eens schoonmaken met PBW en oefenen met 'kaal water'.

De Bluetooth Controller zal ook nog wel een uitdaging vormen voordat ik die doorgrond zal hebben.

Is het trouwens mogelijk om de recepten uit BrouwHulp over te pompen naar de Grainfather app?

lier

Citaat van: Pieter1954 op 20-08-2019  21:03 uDe Bluetooth Controller zal ook nog wel een uitdaging vormen voordat ik die doorgrond zal hebben.

Is het trouwens mogelijk om de recepten uit BrouwHulp over te pompen naar de Grainfather app?

Controller wijst zichzelf, daar is geen uitdaging voor nodig.

BrouwHulp recepten zijn eenvoudig te exporteren naar beerxml en via de website te importeren, de GF app haalt ze dan weer van de website.

Daar zijn overigens heel veel Grainfather recepten te vinden, houd er wel rekening mee dat op de Grainfather site een andere rekenmethode gebruikt wordt dan bij bv BrouwHulp.

Joreb

Citaat van: Pieter1954 op 20-08-2019  21:03 uVandaag de Grainfather ontvangen.
Wat een mooi apparaat en alles goed over- en doordacht.
De komende dagen maar eens schoonmaken met PBW en oefenen met 'kaal water'.

De Bluetooth Controller zal ook nog wel een uitdaging vormen voordat ik die doorgrond zal hebben.

Is het trouwens mogelijk om de recepten uit BrouwHulp over te pompen naar de Grainfather app?

Gefeliciteerd! Veel plezier ermee :)

Veel tips zijn te vinden op YouTube van David Heath :https://www.youtube.com/channel/UCb3HYxTpCaVDeulH1mZGW1Q
(Negeer wel de tip van false bottom ivm te weinig stroming onderkant van de false bottom en hierdoor kan de temperatuur niet goed lezen worden is mijn ervaring waardoor het sneller te warm of te koud is met maischen)

Pieter1954

Citaat van: lier op 20-08-2019  21:33 u.... houd er wel rekening mee dat op de Grainfather site een andere rekenmethode gebruikt wordt dan bij bv BrouwHulp.

Ik merk bij het overzetten van recepten de begin- en eind SG-waarden erg gaan afwijken van het BrouwHulp recept. De ABV, EBC en IBU wijken ook erg af t.o.v. het origineel.
Hoe is dat te verklaren en wat is er aan te doen?
Mogelijk is hier al meer over geschreven maar niet te vinden in de veelheid van posts.

middelaersch

Citaat van: Pieter1954 op 03-09-2019  09:44 uIk merk bij het overzetten van recepten de begin- en eind SG-waarden erg gaan afwijken van het BrouwHulp recept. De ABV, EBC en IBU wijken ook erg af t.o.v. het origineel.

Wat versta je onder 'erg afwijken', hoe grote verschillen heb je het dan over?

lier

Dit zit hem in de potentiële opbrengst van de mout die wordt op de gf site anders berekend.
In BrouwHulp wordt een percentage van de mout gerekend en op de GF site met ppg (gravity points per pound).

Zou in principe hetzelfde moeten zijn maar bij vooral speciaalmouten zijn er wat andere inzichten.

middelaersch

Citaat van: lier op 03-09-2019  21:40 uDit zit hem in de potentiële opbrengst van de mout die wordt op de gf site anders berekend.
In BrouwHulp wordt een percentage van de mout gerekend en op de GF site met ppg (gravity points per pound).

Zou in principe hetzelfde moeten zijn maar bij vooral speciaalmouten zijn er wat andere inzichten.

Ik kan me niet goed voorstellen dat dat tot grote verschillen kan leiden...
Maar ik weet ook nog niet wat Pieter verstaat onder 'erg afwijken'.

Pieter1954

Citaat van: middelaersch op 03-09-2019  23:16 uIk kan me niet goed voorstellen dat dat tot grote verschillen kan leiden...
Maar ik weet ook nog niet wat Pieter verstaat onder 'erg afwijken'.

Recept in BrouwHulp
begin SG 1075, eind SG 1018, ABV 7.4%, EBC 57, IBU 29

Hetzelfde recept geëxporteerd naar GF
begin SG 1071, eind SG 1026, ABV 5.9%, EBC 38.8, IBU 22.4

Dit vind ik behoorlijke afwijkers!

Zou het komen door de bruine kandijsuiker? Misschien ziet BH die als 100% vergistbaar en bij GF staat die 'gewoon' bij de fermentables en wordt misschien gezien als een mout diemaar ten dele vergistbaar is.

Er zit 6.84 kg mout in en 0.82 kg kandij.

pim1980

Tip om mooi helder wort te krijgen: vrij grof schroten! Heb in het begin best lopen klooien dat de opbrengst laag was en het wort niet echt lekker helder. Uiteindelijk met grover schroten supergoed resultaat...

middelaersch

Citaat van: Pieter1954 op 04-09-2019  09:57 uRecept in BrouwHulp
begin SG 1075, eind SG 1018, ABV 7.4%, EBC 57, IBU 29

Hetzelfde recept geëxporteerd naar GF
begin SG 1071, eind SG 1026, ABV 5.9%, EBC 38.8, IBU 22.4

Dit vind ik behoorlijke afwijkers!

Zou het komen door de bruine kandijsuiker? Misschien ziet BH die als 100% vergistbaar en bij Grainfather staat die 'gewoon' bij de fermentables en wordt misschien gezien als een mout die maar ten dele vergistbaar is.

Er zit 6.84 kg mout in en 0.82 kg kandij.
Als ik de cijfers zie dan is mijn indruk dat BrouwHulp klopt en er in grainfather iets niet goed zit. Heb je in Grainfather dezelfde gist gekozen, en wat staat er als SVG bij die gist geregistreerd. Is dat hetzelfde als in BrouwHulp?
Ik denk niet dat het aan de kandijsuiker ligt, dan was het uitgerekende begin SG lager geweest, maar niet het eind SG hoger.

M.b.t. EBC en IBU: heb je in beide programma's voor dezelfde berekeningsmethode gekozen? In BrouwHulp kun je kiezen volgens welke formules je dit wilt uitrekenen, ik vermoed in Grainfather ook. Tussen die formules zitten hele grote verschillen.

Pieter1954

Voor EBC en IBU staat de instelling bij BH op Morey en Rager.
In Grainfather kan ik niet vinden welke standaarden gebruikt worden.
Ik vind dat nu ook niet zo belangrijk.
De SG en ABV verschillen baren mij wel zorgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.