Bier verpest door Caustic soda?

Gestart door Eric v B, 03-07-2019 23:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric v B

Een paar weken geleden heb ik een Saison gebrouwen met de WLP670. Dit is een Saison gist met Brett. Ik heb het vergistingsvat van de hoofdvergisting gereinigd met caustic soda. Ik heb de oplossing een dikke week laten staan met een aantal gebruikte spullen er in. Je wilt ten slotte geen Brett-besmetting!
Voor de het bottelen heb ik het vat leeg gegooid en 3 keer goed nagespoeld. Ik heb daarna met een hevel het bier in het schoongemaakte vat laten lopen, bottelsuikeroplossing erbij en gebotteld. Na het bottelen zag ik bij het schoonmaken van het vat dat er "kristallen" op de bodem van het vat zaten.
Heeft iemand een idee wat dit is?
Kan ik het gebottelde bier gewoon drinken?
De kristallen zijn volgens mij geen caustic soda want je krijgt er geen "zepige vingers" van. Ik heb het lef gehad om te proeven maar het leek smaakloos.
Het gebottelde bier smaakt goed. Geen bijsmaakjes voor zover je die kunt proeven met al die hop. De pH van het bier is 4.3. Ook niet vreemd volgens mij.

Ik hoor graag of iemand een idee heeft wat die kristallen kunnen zijn geweest.

Haagse Wouter

Suiker van het bottelen, de afwezigheid van smaak is gewoon een meetfout (1 suikerkristal proeven is moeilijk) :).

hansHalberstadt

Heb je dan gebotteld met niet opgeloste suiker in je bottelvat? In dat geval loop je een grote kans op onregelmatige verdeling van je suiker over de flesjes. Een aantal flesjes hebben dan weinig druk en een aantal (veel) te veel. Beste is een suikeroplossing maken van 1 deel (g) suiker op 2 delen water en dat opkoken en af laten koelen en dan dat in je bottelvat doen en dan het te bottelen bier erover.
 

Oscar

Een foto zegt meer dan duizend woorden... ;) Volgende keer een foto maken... :brouwen:

EBC

Reinigingsmiddelen moet je nooit laten staan. Altijd binnen de voorgeschreven tijd uitspoelen. Berg je apparatuur altijd droog op.

Die kristallen komen met grote zekerheid niet uit je bier ... dus ...


middelaersch

Citaat van: EBC op 04-07-2019  11:36 uReinigingsmiddelen moet je nooit laten staan. Altijd binnen de voorgeschreven tijd uitspoelen. Berg je apparatuur altijd droog op.

Die kristallen komen met grote zekerheid niet uit je bier ... dus ...

Lijkt mij ook. Na gebruik direct schoon en droog maken.
En voor gebruik even afspoelen en ontsmetten.


Eric v B

Bedankt voor de reacties. Helaas zit er nog niet dè reactie bij waar ik iets mee kan.

Citaat van: Haagse Wouter op 04-07-2019  07:09 uSuiker van het bottelen, de afwezigheid van smaak is gewoon een meetfout (1 suikerkristal proeven is moeilijk) :).
Citaat van: hansHalberstadt op 04-07-2019  09:46 uHeb je dan gebotteld met niet opgeloste suiker in je bottelvat? In dat geval loop je een grote kans op onregelmatige verdeling van je suiker over de flesjes. Een aantal flesjes hebben dan weinig druk en een aantal (veel) te veel. Beste is een suikeroplossing maken van 1 deel (g) suiker op 2 delen water en dat opkoken en af laten koelen en dan dat in je bottelvat doen en dan het te bottelen bier erover.
 
In mijn verhaal heb ik het over "bottelsuikeroplossing". Als aanvulling: ik heb deze voorzichtig door het bier geroerd.

Citaat van: Oscar op 04-07-2019  10:34 uEen foto zegt meer dan duizend woorden... ;) Volgende keer een foto maken... :brouwen:
Correct.

Citaat van: EBC op 04-07-2019  11:36 uReinigingsmiddelen moet je nooit laten staan. Altijd binnen de voorgeschreven tijd uitspoelen. Berg je apparatuur altijd droog op.

Die kristallen komen met grote zekerheid niet uit je bier ... dus ...


Dat heb ik helaas (te laat) geleerd.

Kristallen komen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet uit het bier. Maar wat is het wel? Kan iemand scheikundig verklaren wat dit kan zijn?

Citaat van: Robert1968 op 04-07-2019  12:24 uToevallig veel calcium in je water of aan toegevoegd? Biersteen?

https://www.google.com/search?ei=GtMdXeHvBIf6wQPn5oXgBA&q=calcium+oxalate+crystal+beer&oq=calcium+oxalate+crystal+beer&gs_l=psy-ab.3..0i7i30.15193.16604..17303...0.0..0.183.1105.0j8......0....1..gws-wiz.......35i39i19j0i203j0i8i30.9Wf0YO2U_Hs

Het is geen biersteen. Hij leek op kleine klontjes witte kandij die aan de bodem vastgeplakt zaten. Ik heb geen scheikundige achtergrond (@Goom: en ik ga geen scheikundige boeken lezen) maar in hoevere is het mogelijk dat er uit caustic soda, gewone soda ontstaat?

EBC

Heb je het vat voorheen eens vol laten staan met oxi?

TeVeHa

Somtijds zijn dingen onverklaarbaar, ik zou zeggen: Doe nog eens wat je deed, wellicht zal je er geen last meer van hebben en zo ja, dan hebben we een zeer interessant item om over te palaveren.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 04-07-2019  17:52 uIn mijn verhaal heb ik het over "bottelsuikeroplossing". Als aanvulling: ik heb deze voorzichtig door het bier geroerd.

Wat voor verdunning had je gebruikt? bij dikke suikeroplossing die snel afkoelt in koud bier kan er kristallisatie ontstaan, dus dan kun je alsnog suikerkristallen op de bodem krijgen.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 04-07-2019  17:52 uHet is geen biersteen. Hij leek op kleine klontjes witte kandij die aan de bodem vastgeplakt zaten. Ik heb geen scheikundige achtergrond (@Goom: en ik ga geen scheikundige boeken lezen) maar in hoeverre is het mogelijk dat er uit caustic soda, gewone soda ontstaat?

Dat zou theoretisch kunnen als koolzuur zich bindt aan de loog oplossing.

Jan iets Grunn


Jacques

Citaat van: Jan iets Grunn op 04-07-2019  21:10 uEn dat lost dan niet op? ???

Als er veel calcium in het water zit slaat calciumcarbonaat neer.
Veel zal het niet zijn...

Ook de vorming van carbonaat door koolzuur uit de lucht ligt niet erg voor de hand.



Overigens is het maar zeer de vraag of het bier verpest is. Dat weet Eric pas over een paar weken.

Oscar

Citaat van: Eric v B op 03-07-2019  23:27 uHet gebottelde bier smaakt goed. Geen bijsmaakjes voor zover je die kunt proeven met al die hop. De pH van het bier is 4.3. Ook niet vreemd volgens mij.

Waar maak je je dan zorgen om? :weetniet: :weetniet: :weetniet: Bier goed, al goed... :brouwen:

Eric v B

Citaat van: EBC op 04-07-2019  18:11 uHeb je het vat voorheen eens vol laten staan met oxi?

Nee, slechts een dikke week met een caustic soda oplossing. De klontjes zaten alleen op de bodem en niet op de zijkanten.

Eric v B

Citaat van: Oscar op 04-07-2019  22:04 uWaar maak je je dan zorgen om? :weetniet: :weetniet: :weetniet: Bier goed, al goed... :brouwen:
Om mijn eigen en andermans gezondheid. Er zijn genoeg stofjes die je niet of nauwelijks proeft en waarvan je de volgende dag niet meer wakker wordt.

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 04-07-2019  18:36 uWat voor verdunning had je gebruikt? bij dikke suikeroplossing die snel afkoelt in koud bier kan er kristallisatie ontstaan, dus dan kun je alsnog suikerkristallen op de bodem krijgen.
150 gram suiker opgelost in 450 ml kokend water. Daarna een beetje aflaten koelen en vervolgens toegevoegd aan bier van 22 ºC. Tijdens het toevoegen met een schuimspaan kalm door het bier geroerd. De kristallen/klontjes zaten vast op de bodem en ik ben er bijna zeker van dat ze ontstaan zijn in de dikke week dat de caustic soda-oplossing op het aanrecht in de schuur heeft gestaan. Ze zaten zo vast dat ze tijdens het spoelen met warm water niet los kwamen.

Eric v B

Citaat van: TeVeHa op 04-07-2019  18:14 uSomtijds zijn dingen onverklaarbaar, ik zou zeggen: Doe nog eens wat je deed, wellicht zal je er geen last meer van hebben en zo ja, dan hebben we een zeer interessant item om over te palaveren.

Ik heb een potje met een caustic soda oplossing op de aanrecht in de schuur gezet en laat deze een dikke week staan. Eens kijken wat er gebeurd...

Oscar

Citaat van: Eric v B op 04-07-2019  22:41 uEr zijn genoeg stofjes die je niet of nauwelijks proeft en waarvan je de volgende dag niet meer wakker wordt.

Die stofjes gebruik je niet! Bij het bereiden van een voedselproduct. Zeker niet in die concentratie dat het in je product schadelijk voor je gezondheid is. Doe je dat wel, dan moet je je proces herzien... ;)

Jeroen76

Na loog spoel ik altijd na met een zuur (citroenzuurkorrels bijvoorbeeld) om te neutraliseren. Loog laat een gladde wittige zeepachtige laag achter die je niet zomaar weg spoelt.

Na het zuur is die laag dus ook weg. Daarna weer een flink aantal keren naspoelen. Een week de loogoplossing laten staan lijkt mij ook wat te veel van het 'goede'. Ik gebruik het amper meer alleen bij grondige reiniging na een paar keer brouwen.

Loog blijft een middeltje waar je wel voorzichtig mee moet omgaan en niet in moet doorslaan.
Je maakt er overigens ook GHB van en speed dus wie weet wat voor uitwerking dit op je bier geeft. ;)
 

Gr. Jeroen

Oscar

Citaat van: Jeroen76 op 05-07-2019  00:26 uNa het zuur is die laag dus ook weg. Daarna weer een flink aantal keren naspoelen.

Als je het juiste zuur gebruikt in de juiste concentratie is naspoelen niet nodig !!!!

Jeroen76

Citaat van: Oscar op 05-07-2019  00:28 uAls je het juiste zuur gebruikt in de juiste concentratie is naspoelen niet nodig !!!!
Klopt, maar voelt gewoon beter om dat zuur weg te spoelen

Gr. Jeroen


Oscar

Citaat van: Jeroen76 op 05-07-2019  00:33 uKlopt, maar voelt gewoon beter om dat zuur weg te spoelen

Zet dat gevoel opzij!  :brouwen: ;)

Haagse Wouter

Citaat van: Eric v B op 04-07-2019  17:52 uIn mijn verhaal heb ik het over "bottelsuikeroplossing". Als aanvulling: ik heb deze voorzichtig door het bier geroerd.

Tsja, wat is voorzichtig ;).
Voorzichtig klinkt als niet afdoende.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.