Is deze hop nog goed?

Gestart door VanDenBerge, 06-07-2019 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VanDenBerge

Ik heb van de week een IPA gebrouwen. Bij het (her-)openen van het zakje hop (Styrian Gold) zag het er uit als op de foto hieronder. Gezien de bruine plekjes vertrouwde ik het niet helemaal en durfde ik de gok niet aan omdat de hop bij een ipa toch de hoofdrol speelt. Het ruikte nog wel naar hop en er kwamen geen kaas-achtige geuren vanaf.
Ik had nog andere hop liggen, dus kon nog wat wisselen, dus de brouwdag kon doorgaan. Wat denken jullie? Ik ben benieuwd wat jullie in zo'n situatie zouden doen. Ben ik te conservatief geweest of is het een goede keuze geweest?


Martijn0172

Ik kan ook zeer kritisch zijn bij het brouwen van een IPA mits het whirlpool of drooghop is. Als bitterhop gooi ik meestal het er gewoon in. Ik zie hier eigenlijk niet heel veel verkeerds aan, maar goed ik ben ook kleurenblind en brouw alleen met pellets  :biersmile:

brouwerwaldonk

Normaal hoort hop groen te zijn zonder bruine vlekken, ook al is die gedroogd.

Hier een foto van een schijf van 100 g gedroogde en vacuum verpakte hop


Jeroen76

Gezien ik een flink aantal uur bezig ben met het brouwen, daarna vergisten en alles op de fles te krijgen, werk ik met goede producten en niet met ingrediƫnten die niet om aan te zien zijn. Voor die paar euro ga ik niet de kans lopen om een hele brouwdag on zeep te helpen en de boel weg te moeten gooien. Dus...

Gr. Jeroen


EvdBroek

Citaat van: VanDenBerge op 06-07-2019  21:45 uIk heb van de week een IPA gebrouwen. Bij het (her-)openen van het zakje hop (Styrian Gold) zag het er uit als op de foto hieronder. Gezien de bruine plekjes vertrouwde ik het niet helemaal en durfde ik de gok niet aan omdat de hop bij een ipa toch de hoofdrol speelt. Het ruikte nog wel naar hop en er kwamen geen kaas-achtige geuren vanaf.
Ik had nog andere hop liggen, dus kon nog wat wisselen, dus de brouwdag kon doorgaan. Wat denken jullie? Ik ben benieuwd wat jullie in zo'n situatie zouden doen. Ben ik te conservatief geweest of is het een goede keuze geweest?


Hoe heb je de hop bewaard, goed afgesloten en in de vriezer? En wat is de leeftijd van de hop?

middelaersch

Beetje thee van zetten en proeven?

VanDenBerge

Citaat van: EvdBroek op 07-07-2019  11:43 uHoe heb je de hop bewaard, goed afgesloten en in de vriezer? En wat is de leeftijd van de hop?
Ik heb hem na openen zo strak mogelijk dicht gerold en vast getapt. Daarna in een Ikea diepvrieszakje in de vriezer. Hij was open sinds de kerst, dus al meer dan een half jaar. Ben blij dat ik het risico niet heb genomen

beermenke

Mij is ie te bruin. Ik zou hem niet gebruiken. Je wilt toch lekkere bieren brouwen, dus voor die paar euro zou ik het risico niet lopen.

EBC

Je kan hop maar moeilijk op kleur beoordelen.

Je moet de bellen vooral tussen je vingers wrijven en dan ruiken. Niet ruiken aan de zak, maar aan de gewreven bellen! Ze moeten plakken en rieken.

Op een foto kan je nauwelijks oordeel vellen.

Bruine plekjes zijn heel normaal, vaak zelfs gewenst.

Koop een vacuumapparaat, om je hop nog beter te kunnen bewaren na openen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.