Dry hop met pellets / whirlpoolen

Gestart door Davester, 03-07-2019 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Davester

Ik kan het zo niet eenduidig vinden, wat doen jullie?

We hebben 24 liter wort staan, de dryhop is toegevoegd als zijnde pellets.
Vrijdag gaan we bottelen.

Wat doen jullie om zo helder mogelijk te bottelen?

Mijn idee was om te whirlpoolen zodat alles zich als een kegeltje verzamelt in het midden, maar wanneer whirlpool je dan?
Vlak voor bottelen, een dag ervoor, 2 dagen van tevoren?

Eventueel in combinatie met filteren door doek of is dat echt een not done dingetje?

Thanks alvast voor de tips!

Rene Haring

Heel makkelijk, gewoon het wort heel koud wegzetten (rond 5 ÂșC) voor 24..48 uur en dan het wort van bovenaf afhevelen naar een bottelvat waarin zich een suikeroplossing bevindt. Er blijft voldoende gist in suspensie voor hergisting in de fles.

BertusBeensteen

Whirlpoolen in uitgegist bier is niet echt een goed idee ivm oxidatie. Paar dagen koud wegzetten, dan zakt alle zooi naar de bodem.

Davester

Thanks, dan gaan we de temperatuur morgen verlagen zodat we zaterdag kunnen bottelen.

BrouwMark

Ik bind altijd een stukje fijn kaasdoek als een zakje vast om mijn hevelslang. Die zuig ik dan aan door het kaasdoek heen. Door het uitstromende bier gaat het zakje bol staan en houdt zo eventuele troep tegen met een redelijk filteroppervlak zonder extra zuurstofinslag.

Koen S

Je kan de hevelslang ook in een hopspider laten uitkomen op de bodem van je bottelvat, dat is nog fijner dan kaasdoek.

Dund

Een staalsponsje rond de hevelkop van je hevelslang zetten. Dat werkte bij mij altijd.

Jacques

Citaat van: Davester op 03-07-2019  08:58 uEventueel in combinatie met filteren door doek of is dat echt een not done dingetje?

Zeker niet filteren door een doek. Dat is vragen om oxidatie.

Ee fijne manier van werken is een hop sock gebruiken. Die zijn zo fijnmazig dat zo goed als geen hopdeeltjes in het bier komt.

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hoppen/extracten-aroma-s-zakjes/d/the-hop-sock?gaCategory=search

Davester

Bedankt allen, weer waardevolle tips, we gaan weer wat klein materiaal aanschaffen :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.