SG en temperatuur stabiel, toch actief waterslot

Gestart door emiel1, 02-07-2019 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emiel1

Mijn vergistingskast staat in een kamer waar ik nooit kom, ik vergist met een iSpindel of tilt, dus ik let alleen op de SG-waardes die ik van daaruit door krijg. Zodra ie een paar dagen stabiel is ga ik cold crashen en bottelen/keggen. In het hele proces kijk ik alleen naar het waterslot om te checken of ie niet misschien drooggevallen is, maar verder let ik er niet op. Mijn aanname was altijd dat het waterslot stopt wanneer de vergisting klaar is en alleen actief wordt bij temperatuurschommelingen.

Maar omdat mijn vergistingskast in gebruik was en ik weer wilde brouwen, heb ik tijdelijk een tweede vergistingskast in de woonkamer staan en ik kan het waterslot (nou ja, blowoff in dit geval) daardoor goed horen. Ik volg de vergisting met mijn tilt en een temperatuursensor in een thermowell. Zowel SG als temperatuur zijn al 4 dagen stabiel en toch hoor ik de blowoff nog zo'n 1 keer per minuut geluid maken (vergelijkbaar met 3x per minuut bij een waterslot, gok ik).

Wat ik me dus afvraag is waardoor dit veroorzaakt wordt en of dit altijd zo is...

snowmansion

Wat voor waterslot heb je normaal Emiel?

Kan het zijn dat er bij je blow off nu minder druk opgebouwd moet worden en er zo makkelijker/eerder koolzuur kan ontsnappen.

Ik heb zelf bv zo'n cilindrisch waterslot en merkte bij het gebruik van een blow off (bij de nagisting overgeheveld naar mandfles met blow off) toch echt meer activiteit zelfs toen de gisting al zo goed als klaar/klaar was hoorde ik het bluppen.

edit: ah je hebt Tilt/ i Spindel

emiel1

Citaat van: snowmansion op 02-07-2019  14:23 uWat voor waterslot heb je normaal Emiel?

Kan het zijn dat er bij je blow off nu minder druk opgebouwd moet worden en er zo makkelijker/eerder koolzuur kan ontsnappen.

Ik heb zelf bv zo'n cilindrisch waterslot en merkte bij het gebruik van een blow off (bij de nagisting overgeheveld naar mandfles met blow off) toch echt meer activiteit zelfs toen de gisting al zo goed als klaar/klaar was hoorde ik het bluppen.

edit: ah je hebt Tilt/ i Spindel

Ik gebruik zo'n standaard waterslot. Aangezien mijn blow off minder vaak en heftiger bubbelt dan mijn waterslot, heb ik juist het vermoeden dat er méér druk nodig is voor activiteit....


BrouwMark

Heb je de hele dag door gebubbel, of alleen bij het (iets) opwarmen van je koelkast?

emiel1

Citaat van: BrouwMark op 02-07-2019  14:46 uHeb je de hele dag door gebubbel, of alleen bij het (iets) opwarmen van je koelkast?

Ik ben overdag niet thuis en in de avond slaat de koelkast vrijwel niet aan. Misschien 1 of 2 keer een paar minuten. De temperatuur loopt in de tussentijd wel iets op, maar heel minimaal. Maakt dat het verschil denk je?

BrouwMark

Citaat van: emiel1 op 02-07-2019  14:55 uIk ben overdag niet thuis en in de avond slaat de koelkast vrijwel niet aan. Misschien 1 of 2 keer een paar minuten. De temperatuur loopt in de tussentijd wel iets op, maar heel minimaal. Maakt dat het verschil denk je?

Als ik veel kopruimte heb blubt mijn waterslot wel eens wat tijdens opwarmen en soms ook terug tijdens koelen. Dat laatste kan bij jou niet natuurlijk, maar je zou eens kunnen spieken of je blowoff tijdens het koelen water begint op te zuigen.

emiel1

Citaat van: BrouwMark op 02-07-2019  15:00 uAls ik veel kopruimte heb blubt mijn waterslot wel eens wat tijdens opwarmen en soms ook terug tijdens koelen. Dat laatste kan bij jou niet natuurlijk, maar je zou eens kunnen spieken of je blowoff tijdens het koelen water begint op te zuigen.

Ik zal eens kijken ja. Veel kopruimte is in ieder geval niet bepaald aan de orde, het is 11 liter in een vat van 12 liter. Die blowoff was niet voor niks ;) (en overbodig, want US-05)

hansHalberstadt

Als je waterslot borrelt dan is er nog gisting. Maar bij heel weinig gisting zakt het SG ook nog maar heel langzaam en omdat een SG meting relatief onnauwkeurig is is het dan lastig om een kleine SG afname te detecteren. Dit plaatje 

laat zien dat op het einde het SG (afgeleid uit CO2 wat ontsnapt) nauwelijks meer zakt en dat het SG gemeten met de hydrometer zelfs op lijkt te lopen omdat over een paar dagen de SG afname kleiner is dan de fout die je maakt bij een SG meting.

emiel1

Citaat van: hansHalberstadt op 02-07-2019  15:58 uAls je waterslot borrelt dan is er nog gisting. Maar bij heel weinig gisting zakt het SG ook nog maar heel langzaam en omdat een SG meting relatief onnauwkeurig is is het dan lastig om een kleine SG afname te detecteren. Dit plaatje 

laat zien dat op het einde het SG (afgeleid uit CO2 wat ontsnapt) nauwelijks meer zakt en dat het SG gemeten met de hydrometer zelfs op lijkt te lopen omdat over een paar dagen de SG afname kleiner is dan de fout die je maakt bij een SG meting.

Ik zie op je plaatje toch nog wel een flinke daling, er is geen periode van meerdere dagen aan te wijzen waarin het SG niet duidelijk zichtbaar zakt. De laatste 3 dagen lijkt er zelfs nog een volledig punt van af te zijn gegaan. Met een optisch instrument als een hydrometer heb je logischerwijs altijd een afwijking en ook een Tilt of iSpindel heeft gegarandeerd afwijkingen, maar als ik gedurende meerdere dagen geen wijziging zie in de meting, neem ik toch aan dat er ook echt niks veranderd is.



De reden dat de lijn zo op en neer springt is trouwens omdat de weergave in hele punten plaatsvindt (varieert tussen 1.008 en 1.007), maar de gemeten waarde zit waarschijnlijk ergens rond de 1.0075

hansHalberstadt

De vraag is natuurlijk hoe constant de Ispindle aan het eind is of dat er misschien een verloop optreedt wat tegenovergesteld effect geeft tov het nog licht dalende SG waardoor het lijkt of het SG ziet meer zakt. Het feit dat er veranderingen optreden in het schuim aan het einde van de gisting zou zo'n effect kunnen zijn.

hansHalberstadt

In dit bericht staat nog een andere verklaring, namelijk een tijdelijke overmaat aan opgelost koolzuur.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39421.msg596836.html#msg596836

middelaersch

Ik denk ook dat zo'n ispindel of tilt, bij hele kleine en langzame veranderingen mogelijk wel eens wat minder nauwkeurig zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld omdat hij misschien tegen de zijkant van het vat is gedreven, of beïnvloed c.q. verstoord wordt door het schuim.

Heb je de SG ook nog 'echt' gemeten, of alleen via de ispindel?

Als je vat nog min of meer regelmatig blubt lijkt mij dat er CO2 moet worden geproduceerd, en dus nog vergisting plaatsvindt.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 02-07-2019  19:16 uAls je vat nog min of meer regelmatig blubt lijkt mij dat er CO2 moet worden geproduceerd, en dus nog vergisting plaatsvindt.
Het effect van oververzadiging wat ik heb gemeten is ca 2 gram per liter koolzuur. Maar dat effect geeft maar een na ijling van hooguit 2 dagen, en het effect daarvan zou bij het plaatje in Reactie #8 al rond 28 juni verdwenen moeten zijn. Dat kan volgens mij de zaak niet verklaren. Blijft dus inderdaad over dat er nog gisting moet zijn om de gevormde koolzuur te kunnen verklaren, of een constante temperatuurstijging van je gistingsvat op het einde hoewel ook dat effect te klein is om het te kunnen verklaren volgens mij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.