Mijn vergistingskast staat in een kamer waar ik nooit kom, ik vergist met een iSpindel of tilt, dus ik let alleen op de SG-waardes die ik van daaruit door krijg. Zodra ie een paar dagen stabiel is ga ik cold crashen en bottelen/keggen. In het hele proces kijk ik alleen naar het waterslot om te checken of ie niet misschien drooggevallen is, maar verder let ik er niet op. Mijn aanname was altijd dat het waterslot stopt wanneer de vergisting klaar is en alleen actief wordt bij temperatuurschommelingen.
Maar omdat mijn vergistingskast in gebruik was en ik weer wilde brouwen, heb ik tijdelijk een tweede vergistingskast in de woonkamer staan en ik kan het waterslot (nou ja, blowoff in dit geval) daardoor goed horen. Ik volg de vergisting met mijn tilt en een temperatuursensor in een thermowell. Zowel SG als temperatuur zijn al 4 dagen stabiel en toch hoor ik de blowoff nog zo'n 1 keer per minuut geluid maken (vergelijkbaar met 3x per minuut bij een waterslot, gok ik).
Wat ik me dus afvraag is waardoor dit veroorzaakt wordt en of dit altijd zo is...