Fermentasaurus of fastferment 30 L

Gestart door Robke1689, 02-07-2019 08:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robke1689

Ik ben mij aan het oriënteren om mijn vergisting emmers te vervangen voor of een Fermentasaurus of een Fast Ferment 30 liter.
I.v.m. de beperkte hoeveelheid die ik brouw vind ik een RVS variant overkill.

- Wat zijn de ervaringen met deze vergistingstanks?
- Wat is het voordeel van de één t.o.v. de andere?

Alien on Acid

Ik heb zelf indertijd ook voor die keuze gestaan, en ben voor de Fermentasaurus gegaan.
Deze is van PET, wat minder zuurstof doorlaat dan HDPE (voor zover ik heb kunnen vinden). PET is ook makkelijk te reinigen: PBW met warm (niet heet!) water erin, schudden, en het meeste werk is al gedaan! Dit materiaal is mits goed onderhouden volledig glad waardoor verontreinigingen minder makkelijk aan de wand hechten wat schoonmaken vergemakkelijkt.
Ook is de Fermentasaurus volledig doorzichtig, waardoor je de vergisting goed kunt volgen. Erg interessant, zeker voor de beginnende brouwer!

Echter de keuze zal ook vooral persoonlijk zijn, zoals de afmetingen van de twee vaten en je gistkast, mocht je die hebben. Verder heeft de Fastferment wat accessoires in hun assortiment zoals een koeling, mocht je dit interessant vinden. Wel is dat ding vrij prijzig. Voor de Fermentasaurus heb ik zelf een simpele eigenbouw koeling gemaakt, wat best goed werkt.

Biertje1985

Ik heb beide kunststof cct,s staan en ze hebben beide hun goede en slechte eigenschappen. Wanneer vergist zonder druk vind ik persoonlijk de Fastferment beter, want gist loopt beter in de bal, het bier trekt beter helder thermowell aanwezig, opening deksel groter ect..
echter met drukset vind ik de Fermentasaurus ideaal. want, minder oxidatie, tappen uit de fermenter, transfer zonder last van oxidatie (naar fust), vergisten onder lichte overdruk geen waterslot nodig en nagenoeg geen kans op infectie van buitenaf door de overdruk.

Qua materiaal is de Fastferment toch een stuk degelijker dan de Fermentasaurus, zeker het frame is wat zwak en goedkoop gefabriceerd.
Met schoonmaken is de Fermentasaurus weer de betere. De vorm van de Fastferment is minder efficiënt in de koelkast maar de gist plakt niet aan de wanden,
bij de Fermentasaurus krijg je soms gist op de afsluiter die dan weer laagje voor laagje op de wand blijft staan. (want inwendig vastgezet)

Ze zouden eigenlijk een dikwandige PET Fastferment moeten maken met een (gladde) vlinderklep eronder en een drukbestendigheid, dan heb je het beste van beide werelden.  >:D


Ik zie er geen voordelen in om op RVS over te stappen, ik denk dat het voor het bier geen fluit uitmaakt.

middelaersch

Ik heb daar ook wel eens over gedacht, maar heb een beetje twijfels over die dingen. Ik ben bang dat ik dan uiteindelijk toch nog een keer de overstap naar 'the real thing', oftewel RVS, zal willen maken. En dan is het goedkoper om de tussenstap Fermentasaurus of Fastferment over te slaan.

Ik vergist nu in zo'n vat: https://www.unibrew.nl/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-31-liter.html
Kost 27 euro, en is in ieder geval wel goed dicht, dus veel beter dan een emmer. (Ik begrijp dat die emmers nogal eens willen lekken.) Als ik een stap vooruit wil zetten wordt het RVS, en geen ander kunststof. Maar vooralsnog ben ik tevreden met dat vaatje.

Niet echt antwoord op je vraag, maar wel iets om te overwegen.

Lucky brewer

Citaat van: middelaersch op 02-07-2019  12:24 uIk heb daar ook wel eens over gedacht, maar heb een beetje twijfels over die dingen. Ik ben bang dat ik dan uiteindelijk toch nog een keer de overstap naar 'the real thing', oftewel RVS, zal willen maken. En dan is het goedkoper om de tussenstap Fermentasaurus of Fastferment over te slaan.

Ik vergist nu in zo'n vat: https://www.unibrew.nl/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-31-liter.html
Kost 27 euro, en is in ieder geval wel goed dicht, dus veel beter dan een emmer. (Ik begrijp dat die emmers nogal eens willen lekken.) Als ik een stap vooruit wil zetten wordt het RVS, en geen ander kunststof. Maar vooralsnog ben ik tevreden met dat vaatje.

Niet echt antwoord op je vraag, maar wel iets om te overwegen.
Ik heb mijn Fermentasaurus 2.0 ( met een grotere vlinderklep ) van 35l  een dikke maand in dienst. De hoofdreden voor mijn keuze:
1-De mogelijkheid om te gisten en lageren met tegendruk.
2-De doorzichtigheid van de tank.
3- Aftappen dmv vlottende slang in de heldere zone.
4-Betaalbare vervanging voor het PET gedeelte, indien nodig.
 De 2 brouwsels die nog in de klassieke gistemmer hun hoofdgisting hebben meegemaakt heb ik gelagerd in de Fermentasaurus onder tegendruk. Daarna  gebotteld met 8 g suiker/liter zonder tegendruk op de fles. De tegendrukvuller wordt mijn volgende bouwproject. Ik was bijzonder aangenaam verrast van de saturatiegraad van het bier tijdens het bottelen. Gedaan met het platte bier dat weken nodig heeft om iets of wat schuim op te bouwen in de fles. Ik deed voordien mijn nagisting en lagering in een vergelijkbare tank als beschreven door Middelaersch, die wordt vanaf nu werkloos. De kwaliteitsverbetering is significant met een Fermentasaurus. Ik heb ook budgetvriendelijker alternatieven gebouwd  (zie elders op dit forum)zoals omgekeerde Dame Jeanne als glazen CCT, gestopt wegens infectieproblemen. Een Fermentasaurusen 2 liter reinigingsvloeistof er in en shaken maar, ik zie het je niet doen met een RVS CCT.

Robke1689

Citaat van: Lucky brewer op 04-07-2019  21:55 uIk heb mijn Fermentasaurus 2.0 ( met een grotere vlinderklep ) van 35l  een dikke maand in dienst. De hoofdreden voor mijn keuze:
1-De mogelijkheid om te gisten en lageren met tegendruk.
2-De doorzichtigheid van de tank.
3- Aftappen dmv vlottende slang in de heldere zone.
4-Betaalbare vervanging voor het PET gedeelte, indien nodig.
 De 2 brouwsels die nog in de klassieke gistemmer hun hoofdgisting hebben meegemaakt heb ik gelagerd in de Fermentasaurus onder tegendruk. Daarna  gebotteld met 8 g suiker/liter zonder tegendruk op de fles. De tegendrukvuller wordt mijn volgende bouwproject. Ik was bijzonder aangenaam verrast van de saturatiegraad van het bier tijdens het bottelen. Gedaan met het platte bier dat weken nodig heeft om iets of wat schuim op te bouwen in de fles. Ik deed voordien mijn nagisting en lagering in een vergelijkbare tank als beschreven door Middelaersch, die wordt vanaf nu werkloos. De kwaliteitsverbetering is significant met een Fermentasaurus. Ik heb ook budgetvriendelijker alternatieven gebouwd  (zie elders op dit forum)zoals omgekeerde Dame Jeanne als glazen CCT, gestopt wegens infectieproblemen. Een Fermentasaurusen 2 liter reinigingsvloeistof er in en shaken maar, ik zie het je niet doen met een RVS CCT.

Hoe neem jij een monster voor een tussentijdse SG meting?

Lucky brewer

ik tap af via de vlottende bierleiding naar een picnic kraantje. misschien doe ik er goed aan het leidinkje korter te houden.

CeesM

Citaat van: Biertje1985 op 02-07-2019  10:27 uIk heb beide kunststof cct,s staan en ze hebben beide hun goede en slechte eigenschappen.

Ik zie er geen voordelen in om op RVS over te stappen, ik denk dat het voor het bier geen fluit uitmaakt.
Als je eenmaal een RVS CCT hebt wil je niks anders meer. Beter voor je bier en makkelijker in gebruik. ;)

Hans007

Ik ben mij ook aan het oriënteren en rvs heeft mijn voorkeur. Maar welke past dan wel in mijn tafelmodel vergistingskast van 60 cm breed.

Het witte vergistingsvat met groen deksel zoals eerder vermeld heeft een schroefdraad probleem bij de kraan en ligt nu op de recycling berg bij de vuilstort.

Heeft iemand de gouden tip voor mij[emoji6]

GroetS,
Hans

joenedu


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.