Bramling Cross Bitter

Gestart door tdp, 01-07-2019 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Voor aanstaande vrijdag staat het volgende recept op de rol:

Op- of aanmerkingen zijn van harte welkom:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrummel
Brouwdatum09-04-2019
BierstijlPale Ale/Strong Bitter
Volume23,1 l
Begin SG1,044 SG
Berekende kleur (Mosher)19 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)37 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
1,51 mlFosforzuur
10,55 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l212 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC75,0 %
1,00 kgGreenSwaen Bio RedThe Swaen50 EBC25,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.30 min.5,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.5,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.5,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gBramling Crossbellen7,7%60 min.25,0 IBU
30,0 gBramling Crossbellen7,7%15 min.12,4 IBU
30,0 gBramling Crossbellen7,7%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterPub (A09)bovengist


Jacques

De gist die je wil gebruiken is Pub (A09). Waar heb je die gekocht?

Het schijnt een sterk flocculerende gist te zijn. Dergelijke gisten kennen meestal een vrij lage vergistingsgraad. Met welk eind SG houd je rekening?

tdp

Citaat van: Jacques op 01-07-2019  22:05 uDe gist die je wil gebruiken is Pub (A09). Waar heb je die gekocht?

Het schijnt een sterk flocculerende gist te zijn. Dergelijke gisten kennen meestal een vrij lage vergistingsgraad. Met welk eind SG houd je rekening?

Bij Brouwmarkt. Ik ken deze gist niet, ga uit van de gegevens die ik kan achterhalen op de website van Imperial, gok ergens tussen de 1.010 en 1.015, aangezien het een relatief laag begin SG heeft.

tdp

Dit bier 12-07 gebrouwen, 22l @ 1.044 in het gistvat.
Gisteren eens gemeten: Brix 6 / SG 1.012, SVG van 72,5 (+/-).

Het bier is al erg helder, gaat aanstaande vrijdag (in principe) op fles! Een mooie bitter om de hete dagen mee door te komen  8)


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-07-2019  22:05 uHet schijnt een sterk flocculerende gist te zijn. Dergelijke gisten kennen meestal een vrij lage vergistingsgraad.
Kan dat komen omdat de gist vroegtijdig neerslaat, dus feitelijk niet helemaal uitgist?

Etn82

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2019  09:45 uKan dat komen omdat de gist vroegtijdig neerslaat, dus feitelijk niet helemaal uitgist?

Heb met vergelijkbare gisten zoals de Wyeast 1968 Londen ESB (vermoedelijk Fullers) ook gemerkt dat wanneer je de gist na hoofdvergisting weer in suspensie brengt, het nog wel eens wil doorvergisten. Dat kan bijvoorbeeld door over te hevelen naar een tweede vergistingsvat, of door bij een cct langs onder CO2 door te blazen.

Niels B.

Citaat van: Etn82 op 24-07-2019  09:53 uHeb met vergelijkbare gisten zoals de Wyeast 1969 Londen ESB (vermoedelijk Fullers) ook gemerkt dat wanneer je de gist na hoofdvergisting weer in suspensie brengt, het nog wel eens wil doorvergisten. Dat kan bijvoorbeeld door over te hevelen naar een tweede vergistingsvat, of door bij een cct langs onder CO2 door te blazen.

Ik heb ook wel eens gemerkt dat deze gist dan na het afvullen doorgaat  :nut:

tdp

Hmm, niet in de gelegenheid om naar een goed vat over te hevelen. Goed in de gaten houden dus.

seed7

Windsor heeft daar ook wel een handje van. Voor echte Engelse plakkers is de dynamiek in ons gistvat te klein, rondpompen tijdens de gisting kan helpen. Overigens ook met een aantal Kveik "stammen" kan dit je gebeuren.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 24-07-2019  12:29 uWindsor heeft daar ook wel een handje van. Voor echte Engelse plakkers is de dynamiek in ons gistvat te klein, rondpompen tijdens de gisting kan helpen. Overigens ook met een aantal Kveik "stammen" kan dit je gebeuren.

Ingo
Dan is mijn roerwerkje in het gistingsvat toch nog niet zo'n gek idee dus.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2019  16:04 uDan is mijn roerwerkje in het gistingsvat toch nog niet zo'n gek idee dus.

Heb je die er al inzitten, of moet je dat nog uitdokteren?

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 24-07-2019  16:57 uHeb je die er al inzitten, of moet je dat nog uitdokteren?
Dat gebruik ik al jaren. Toevallig nog gebruikt bij mijn laatste bier een tripelachtig bier met ondergist op 16 graden vergist, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39128.msg596701.html#msg596701. tegen het einde van de gisting het roerwerk uitgezet en toen nog 2 weken wachten tot de gisting helemaal was gestopt en toen bottelen enkele dagen later. bier was kraakhelder  van 1080 naar 1014 in 3 weken.   

seed7

Op z'n simpels neem je zo'n chinees solarpompje en knijp je eventueel het debiet een beetje. Die kun je zo in het wort/jongbier mikken.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 24-07-2019  18:51 uOp z'n simpels neem je zo'n chinees solarpompje en knijp je eventueel het debiet een beetje. Die kun je zo in het wort/jongbier mikken.

Ingo

Is zo'n ding goed te reinigen en te ontsmetten van binnen/ anders is zo je bier besmet.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2019  23:12 uIs zo'n ding goed te reinigen en te ontsmetten van binnen/ anders is zo je bier besmet.

Ik laat zo'n pompje gewoon een nacht in vaatwasmiddelwater draaien en dan een paar uur in een ontsmettingsmiddel. Kan het resultaat niet nameten maar het bier heeft er de paar keer dat ik het heb gedaan niets van opgelopen.

Ingo

Etn82

Citaat van: tdp op 24-07-2019  11:12 uHmm, niet in de gelegenheid om naar een goed vat over te hevelen. Goed in de gaten houden dus.

Of snel opdrinken  ;)

tdp

Citaat van: Etn82 op 25-07-2019  08:13 uOf snel opdrinken  ;)

Bied je je weer geheel belangeloos aan om hieraan bij te dragen? ;)

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 25-07-2019  07:41 uIk laat zo'n pompje gewoon een nacht in vaatwasmiddelwater draaien en dan een paar uur in een ontsmettingsmiddel. Kan het resultaat niet nameten maar het bier heeft er de paar keer dat ik het heb gedaan niets van opgelopen.

Ingo
Het is denk ik vooral asjes en lagertjes waar je slecht bijkomt. Maar door continue pompen zal het daar misschien toch wel bijkomen. Voor mij is een roermagneetje een goede oplossing met hetzelfde effect, maar simpeler omdat ik gewoon het magneetje steriel onderin het gistingsvat leg met de roerder eronder.

Arthur B

Hoi tdp! Zou je met voortschrijdend inzicht nog wijzigingen aanbrengen? Alvast dank!

tdp

Zo, da's al even een tijdje geleden... Maar in de basis brouw ik mijn bitters nog altijd wel zo.
Tegenwoordig gebruik ik van de London ESB gist van Lallemand, al heb ik die nog niet getemd, gist vaak nog wat extra door op fles/fust, meer dan je op basis van de bottelsuiker zou verwachten. Je zou eventueel nog een deel mout kunnen vervangen door suiker, komt de gist ook wel ten goede.

Zelf ben ik erg fan van deze hop, maar je kan natuurlijk iedere Engelse hop gebruiken, eventueel in combi met bijvoorbeeld de Styrian Goldings. Heb het ook wel soms zo gebrouwen met een Fuggle, was ook erg smaakvol.

Arthur B

Super! Dank voor de info.

De London gist rond de 18C neem ik aan?

tdp

Citaat van: Arthur B op 25-01-2021  19:43 uSuper! Dank voor de info.

De London gist rond de 18C neem ik aan?

Ja, en dan oplopend naar 20 op het eind.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.