Pale ale voor tussendoor

Gestart door Simonsj, 11-11-2020 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonsj

Goedemiddag,

Morgen ben ik van plan om een Pale ale te gaan maken.
Dit wil ik gaan doen met een single hop Cascade.

Zijn er nog tips op of aanmerkingen op de moutstort of hopgiften?

Volume 3.8 Liter
Begin SG: 1062
Eind SG: 1012
Vol: 6.6%
Brouwzaalrendement: 72%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 16
IBU waarde: 28
Bottelsuiker: 5 g/ltr

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

150 g        Pilsmout Dingemans                    3 EBC
850 g        Pale Ale mout Dingemans             7 EBC
75 g          Munich Light                               90EBC

Maischschema:
67 ºC met een rust van 60 minuten
72 ºC met een rust van 10 minuten
78 ºC met een rust van 5 minuten

Hopgift 1
5 g     Cascade Bloemen      11 IBU      60minuten

Hopgift 2
20 g     Cascade Bloemen      17 IBU      15minuten


Hopgift 3
15 g     Cascade Bloemen      0 IBU      Vlamuit

Vergisting met Safale US-05

 :proost:

beermenke

Ik sla de 78 ºC stap over
Ik spoel bij 72 ºC met 90 plus water en ga bij start spoelen direct door naar koken. Zodra ik rond de 90 graden zit stop ik ff met koken totdat ik de binnenpan er uithaal want het spoelwater moet ook de tijd krijgen om suikers op te nemen. Binnenpan kan ik per cm optillen.

Oscar

Citaat van: Simonsj op 11-11-2020  16:29 uZijn er nog tips op of aanmerkingen op de moutstort of hopgiften?


Met deze waarden kun je nooit de fout in gaan.... ;) :brouwen:

Simonsj

Vanmiddag de pale ale gebrouwen. Staat nu in de mandfles om te beginnen met gisten. de 78 stap heb ik (dit keer) niet over geslagen. Ik ga me hier nog is wat verder op inlezen.

Bedankt voor de reacties en foto met ervaring wordt gedeeld.


Cheers

Simonsj

Ik kwam er net achter dat de impressie nog gegeven moest worden.
Foto onder bijgevoegd.

Dit was een geslaagde batch. Hoewel ik had verwacht dat deze wat saai zou zijn, heeft deze me toch aangenaam verrast.
Erg smakelijk en drinkt makkelijk weg.
Mout hop verhouding is mooi in balans, schuimhoudbaarheid is goed en een tweeschijn zoals te zien op de foto.

Ik wil deze echt nog wel een keer brouwen. Aanpassing wel is dat ik dan een 3-4 gram koudhop wil doen. Enige puntje was dat ik de neus wat te weinig vond.


https://myalbum.com/album/d84BjvXVoWrg

Cheers en prettig weekend.
-

tdp

Mooie kleur ook! Ziet er smaakvol uit!

hans_nwk

Ik ben niet zo dol op Cascade als bitterhop, ik vind het dan wat wrang worden. Misschien omschrijf ik het niet goed want de herinnering is wat verder weg.
Als ik wat zou veranderen zou ik het daar doen.

Arjen1969

Heb laatst een IPA gemaakt met Simcoe hop, erg lekker. Misschien een idee voor je flame-out?

Simonsj

Was zoals gezegd een lekkere pale ale.  :biersmile:

Ik heb hem single hop gedaan ivm gemak en dat deze als dual hop gebruikt kan worden. Wat ik heb gelezen. Welke bitterhop gebruik jij Hans? Of welke stel je voor?

Het is ieder geval een mooie basis om te kunnen variëren. Simcoe wel nieuwsgierig naar. Nog niet mee gebrouwen.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-01-2021  10:00 uIk ben niet zo dol op Cascade als bitterhop, ik vind het dan wat wrang worden.

Dat los je op door de pH tijdens het koken niet hoger te laten zijn dan 5,1.
(Overigens geldt dit voor bijna alle hoppen...)

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 25-01-2021  22:10 uDat los je op door de pH tijdens het koken niet hoger te laten zijn dan 5,1.
(Overigens geldt dit voor bijna alle hoppen...)
Wist ik niet, bedankt! Ik gebruikte sindsdien altijd magnum als bitterhop ipv Cascade dat bevalt ook prima.

Het kan zijn dat ik nog niet op pH corrigeerde toen ik het wrange vaststelde en pH meten voor koken doe ik nog steeds niet (alleen tijdens maischen), ik wist niet waar het goed voor was.
Dat ga ik dan veranderen!
Tussen welke grenzen zou je moeten zitten tijdens koken?

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 26-01-2021  08:58 uTussen welke grenzen zou je moeten zitten tijdens koken?

Tussen de 5,0 en 5,2.

Bij hogere pH-waarden krijg je meer bitterheid in je bier. Deze bitterheid wordt echter als wrang en minder verfijnd ervaren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.