Problemen bij het brouwen met moutextract

Gestart door Eliah, 01-07-2019 19:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eliah

Ik ben echt nog een newby op het vlak van bier brouwen, so bear with me. Nu heb ik voor het eerste een gebrouwen met moutextract i.p.v. een brouwpakket. Het bier is nu al 23 dagen aan het gisten en is nog niet klaar, de gisting is naar mijn weten ook niet stil gevallen (er komen nog bellen naar boven).

Brouwproces:
  • De hop en het moutextract (750 g ECB3 en 750 g  ECB50) samen aan de kook gebracht.
  • Na de kook heb ik het wort laten afkoelen tot 50°C en heb ik er nog wat andere hop aan toegevoegd.
  • Nadat het wort afgekoeld was heb ik er de gist aan toegevoegd.
Het gaat hier om 7.5 liter bier met een begin SG van 1075, ik heb er geen suiker aan toegevoegd en daar zit denk ik mijn fout. Het bier heeft nu een begin sg van 1030 en is stabiel, er zit ook niets van zoetigheid in het bier en het blijft zeer troebel.

Weten jullie waar ik fout ben gegaan en/of ik deze fout nog recht kan zetten?

Jacques

Allereerst welkom op dit forum.

Een slepende vergisting is een teken van het starten van de vergisting met te weinig actieve gist.
Maar het kan ook zijn dat het waterslot zo nu een dan nog werkt door temperatuurverschillen.

Waarmee heb je het SG bepaald? Was dat toevallig een refractometer?

Eliah

Citaat van: Jacques op 01-07-2019  21:06 uAllereerst welkom op dit forum.

Een slepende vergisting is een teken van het starten van de vergisting met te weinig actieve gist.
Maar het kan ook zijn dat het waterslot zo nu een dan nog werkt door temperatuurverschillen.

Waarmee heb je het SG bepaald? Was dat toevallig een refractometer?

Bedankt!

Het waterslot werkt vooral wanneer ik het bier verplaats van de kelder naar de keuken om de eind SG te meten.

Ik meet de SG met een hydrometer.

BrouwMark

Hoi, even voor de volledigheid om het antwoorden wat te vergemakkelijken:

Was 7,5 liter de bedoeling van dit pakket? Heb je het begin SG van 1075 gemeten, of van het pakket overgenomen? Hoeveel suiker had je eigenlijk moeten toevoegen? Weet je welke gist bij het pakket zat, en bij welke temperatuur je die toegevoegd hebt? En tenslotte: raakt je hydrometer per ongeluk de bodem van je maatcilinder/kun je er een foto van maken?

Jacques

Citaat van: Eliah op 02-07-2019  13:24 uHet waterslot werkt vooral wanneer ik het bier verplaats van de kelder naar de keuken om de eind SG te meten.

Ik meet de SG met een hydrometer.

Dat is niet zo heel vreemd. Door de beweging komt er koolzuur vrij.

Zoals BrouwMark ook al schrijft hebben we meer informatie. De gebruikte gist maakt bijvoorbeeld veel uit voor de vergistingsgraad.

Het kan zijn dat je last hebt van een zogenaamde gestokte vergisting. Zie de tag gestokte vergisting

Eliah

Het was geen pakket, ik heb gewoon zakken van 1 kg moutextract (poedervorm) gekocht. Jullie gaan mij vervloeken voor wat nu komt... Ik weet niet meer welke gist het is... waarschijnlijk een Safale. Ik heb het ook nergens opgeschreven. Suiker heb ik niet aan het moutextract toegevoegd. De gist voeg ik slechts een paar uur na het afkoelen toe bij 20°C. De hydrometer raakt niet de bodem van de maatcilinder.

Jacques

Jammer dat je niet weet welke gist je geënt hebt.

Maar je hebt wel belangrijke informatie gegeven: je hebt gebrouwen met 100% moutextractpoeder. Het gebeurt vaker dat je daarmee een lage vergistingsgraad haalt. Laat het bier voor de zekerheid nog een week staan voordat je het gaat bottelen.

Eliah

Wat zou er gebeuren mocht ik suiker toevoegen? Ik vind dat het bier niet zoet genoeg smaakt. Ik heb gewoon een enorm grote schrik van ontploffende flesjes.  ::)

Snelbier

NIET doen! Eenvoudige suiker wordt volledig omgezet in alcohol en CO2, bier wordt er absoluut niét zoeter van.
Overigens zou je bij een SG van 1.030 zoals je meldt veel restsuikers moeten hebben die wél wat zoet kunnen aandoen.

BrouwMout.nl

Bedoel je met "niet zoet" misschien erg bitter?
Hoeveel hop heb je toegevoegd? en heb je vooraf de bitterheid berekend?

Eliah

De smaak van het bier is goed en de bitterheid is niet overheersend, zoetigheid is echter afwezig in het bier. Het bier is ook zeer troebel, wat ik niet zo leuk vind.  :(

EDIT:
Ik heb nog even naar andere posts zitten kijken op dit forum. Waarschijnlijk heb ik dus te veel hop aan mijn bier toegevoegd (15gram Challenger bij het begin van de kook en 15gram Cascade bij een temperatuur van 55 graden). Ik neem aan dat dit iets te veel is?

Kan ik nog lactose of stevia aan het bier toevoegen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.