Het voornaamste probleem is proberen vast te houden aan alle opties die we nu (geintergreerd) hebben. Dat is wat iedere omschakeling moeilijk maakt.
Even heel simplistisch gesteld, een wiki is een wiki en een trage vorm van communicatie en 'moet' door 'iedereen' te bewerken zijn. Een forum is sneller, met (vaak) veel sub(-sub)fora om maar ieder type onderwerp af te dekken. In feite is ieder sub(-sub) forum niets anders als wat we vroeger een USENET nieuwsgroep noemden. Nog sneller is de communicatie op #IRC kanalen. Er tussenin zit nog een klassieker, e-mail (ja ik weet het, ik ben oud, ik gebruk nog steeds e-mail) en mailing lists.
Alle nieuwigheden (Slack, gitter, etc)zijn heruitvindingen van de klassiekers Nieuwsgroepen, IRC en Wiki's. Niets meer niets minder. En de "integraties" die ze bieden waren IT-eeuwen geleden voor mailing lists al beschikbaar. Kortom, veel buitenkant.
Waar we ons (beheerders?) denk ik eens op moeten bezinnen is hoe je het geheel opnieuw opzet zonder meteen in termen van allerhande tools te denken. Recepten passen b.v. niet echt binnen een van de bovenstaanden, het vraagt om een bepaalde manier van dat (database) toegang die niets met een forum te maken heeft, maar wel met de brouwende gemeenschap (github voor recepten?). Het wiki en het forum zijn twee niet samenhangende delen.
En dan zijn er nog bots. Die gebruiken we helemaal niet. Je kunt b.v. een bot binnen een forumdiscussie vragen of er een bepaald wiki onderwerp bestaat. Als dat niet bestaat kan de bot vragen of het aangemaakt moet worden en of de betreffende draad gerefereerd moet worden. Ik ken bijna geen forum software die dat bied. Er zijn op IRC wel van dergelijke bots te vinden. (Een erg leuke bot is Loqi op de indieweb kanalen
https://indieweb.org/Loqi )
Een 'community', om er nog maar eens een Engelse term in te gooien, bestaat niet meer uit een forum, of een wiki, of ... Er zijn een heel aantal open source 'social media' applicaties beschikbaar die ook nog eens aan elkaar te knopen zijn. Denk aan Masthodon (twitter-achtig), Diaspora (facebook achtig), Libertree, of een eigen IRC kanaal en server, Scoold is een Stack overflow kloon, XMPP, voorheen Jabber bied heel veel mogelijkheden om te communiceren en allemaal applicaties die je op je eigen server kunt draaien zonder (je) te verbinden met derde partijen. Voor bijna iedere 'oplossing' is er wel een open source self hosting alternatief.
Een erg belangrijk aspect is m.i. dat je discussies en inhoud terug kunt vinden, Elasticsearch is een van de vele tools waar je
alle content 'doorheen kunt trekken'. Ook zijn van al die verschillende media alle discussies goed te archiveren (
indieweb log).
Ten slotte, een van de hele mooie dingen van wiki is het zgn interwiki, een manier om diverse wiki's te verbinden. Jammer dat er zoiets niet voor fora is.
Ingo