Nitro-guinness thuis!

Gestart door BrouwMark, 30-06-2019 00:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Het is niet 100% hetzelfde, maar het werkt eigenlijk perfect! Zorg dat je dry stout niet al te gecarboniseerd is...


Nick H.

Tja, lucht bestaat voor circa 78% uit stikstof!! Wat een vindingrijkheid in het brouwwereldje. Eens zoeken in mijn koeling of ik nog een Guinness-kloon heb.
 :proost:

CeesM

Wat heeft het voor zin als je toch moet wachten met drinken tot het schuim weer weg is. :-\

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 30-06-2019  00:17 uHet is niet 100% hetzelfde, maar het werkt eigenlijk perfect!
Dus hiermee kun je het effect namaken wat ze normaal doen met stikstof/koolzuur mengsel. Als je dat in je glas doet maakt de zuurstof ipv stikstof niet veel uit want je drinkt het toch op voor het geoxideerd is. Ik vind dit eigenlijk wel een simpele en geniale oplossing.

BrouwMark

Heb ik niet zelf verzonnen hoor, maar het is toch leuk :)

hansHalberstadt

Net geprobeerd. het werkt inderdaad, maar koolzuurprikkeling is wel gelijk vrijwel weg. Je gebruikt dus veel opgelost koolzuur om die belletjes te maken. 

Oscar

Dit geeft hetzelfde effect:

Neem een slok in je mond, houd je glas aan je mond en druk het via je mond terug in je glas... :) ;) ;D

BrouwMark

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2019  21:47 uNet geprobeerd. het werkt inderdaad, maar koolzuurprikkeling is wel gelijk vrijwel weg. Je gebruikt dus veel opgelost koolzuur om die belletjes te maken.

Dat klopt, maar dat is volgens mij met de beergas-installatie niet anders...

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 30-06-2019  22:27 uDit geeft hetzelfde effect:

Neem een slok in je mond, houd je glas aan je mond en druk het via je mond terug in je glas... :) ;) ;D

Ongetwijfeld  :brouwen: :proost:

BrouwMark

Citaat van: CeesM op 30-06-2019  15:44 uWat heeft het voor zin als je toch moet wachten met drinken tot het schuim weer weg is. :-\

Je krijgt er een zachte nitro-schuimkraag voor terug.

Chilobrachys

Citaat van: Oscar op 30-06-2019  22:27 uDit geeft hetzelfde effect:

Neem een slok in je mond, houd je glas aan je mond en druk het via je mond terug in je glas... :) ;) ;D

Zou je deze methode met een filmpje uit kunnen leggen? Ik geloof niet dat ik je begrijp  ;D

Niels B.

Nouuuuu dit is echt niet hetzelfde!
Je maakt alleen kleine bubbels met het koolzuur wat al in het bier zat.
Resultaat: Minder koolzuur in je bier en een mooi effect.

hansHalberstadt

Citaat van: Niels B. op 02-07-2019  12:25 uNouuuuu dit is echt niet hetzelfde!
Je maakt alleen kleine bubbels met het koolzuur wat al in het bier zat.
Resultaat: Minder koolzuur in je bier en een mooi effect.
Er wordt ook een klein beetje lucht opgezogen in het spuitje en meegeblazen, maar of dat echt de reden is voor de belletjes is de vraag. Ik ga er in ieder geval niet nog een glas bier voor opofferen om dat uit te proberen want er bleef jammer genoeg toch een plat biertje over.

BrouwMark

Hm, bij mij blijft er nog wel wat carbonisatie over. De truc is weinig opzuigen, zo'n 5 ml bier + 5 ml lucht max. Maar het is maar een gimmick...

hansHalberstadt

Misschien moeten we eens goed nagaan wat die stikstof nu eigenlijk doet in de echte methode. Stikstof lost nauwelijks op in bier maar er ontstaan wel hele kleine belletjes.

BrouwMark

Zowel op tap als in het blik wordt stikstof gebruikt om het bier door een behoorlijk nauwe opening te persen. Daardoor komt het koolzuur vrij uit het bier in de vorm van fijne belletjes, met als gevolg een nauwelijks gecarboniseerd bier met een romige schuimkraag.

In het blik doet de widget dat: bij afvullen wordt een balletje met een kleine opening in de zijkant, gevuld met vloeibare stikstof toegevoegd. Na sluiten van het blik wordt de vloeibare stikstof weer gasvorming en door de druk wordt het balletje vol geperst met bier. Bij openen van het blik valt de druk weg en wordt het beetje bier in de widget weer naar buiten geperst waarbij de schuimkraag ontstaat.

Misschien moet mijn spuit een kleinere opening...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.