Bière de garde ambrée: is mijn recept okay?

Gestart door Nick H., 29-06-2019 12:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nick H.

Ik wil een "bière de garde ambrée" brouwen dat eind oktober en eind januari als feestbier moet dienen bij de geboorte van twee kleinkinderen!

Ik heb als eens gewaagd om een onbekend Frans bier na te brouwen met weinig succes. Het bier was te drinken, maar helemaal niet wat ik er in zocht. Ik wil nu een volmoutig amberkleurig bier, zoetig, mild gehopt en niet vreselijk alcoholisch. De US-05 heb ik gekozen vanwege de cleane smaak, die laat de mout toch goed uitkomen?

Ik wil het nu binnenkort brouwen, zodat het lang kan rijpen in mijn recente aanwinst, de vriezer. Naast enkele omgebouwde wijnkoelers en koelkast, heb ik nu ook een diepvries omgebouwd om langdurig te kunnen laten rijpen in de garage waar het nogal warm kan worden. Die diepvries is top!

Ben ik op de goede weg met mijn recept. Alle raad en kritiek is welkom, daar ben ik een grote jongen van geworden   ;D

"Get klings" is Limburgs dialect en betekent "iets kleins" zoals hier vaak naar baby's wordt verwezen.




BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept1 Get klings
Brouwdatum09-06-2019
BierstijlBières de Garde ambrée
Volume25,0 l
Begin SG1,068 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,9%
Alcoholgehalte7,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Heerlen
2,50 gCaCl2
2,90 gGistvoeding Wyeast (2,3 gr / 20 L)
7,30 mlMelkzuur
13,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
59 mg/l8 mg/l78 mg/l183 mg/l51 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,70 kgPale Ale moutDingemans7 EBC68,1 %
0,60 kgVienna moutWeyermann7 EBC8,7 %
0,60 kgMünchenermoutDingemans17 EBC8,7 %
0,50 kgAroma 50Dingemans50 EBC7,2 %
0,50 kgBiscuitDingemans60 EBC7,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.10 min.3,5 l/kg
Beta-amylase63,0 °C10 min.20 min.3,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.40 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gHallertau Hersbrucker bellen2,8%70 min.7,6 IBU
12,0 gSpalt Selectbellen4,9%70 min.5,3 IBU
12,0 gMotuekapellets7,2%70 min.8,5 IBU
22,0 gMotuekapellets7,2%10 min.5,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting16,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,017 SG
Temp. nagisting17,0 °C
Temp. lagering10,0 °C


seed7

De vienna voegt niet veel toe naast de muenchner en aroma,

ingo

Nick H.

Citaat van: seed7 op 29-06-2019  20:20 uDe vienna voegt niet veel toe naast de muenchner en aroma,

ingo


Dat is waar. ie heb ik toegevoegd omdat ik dan iets aan kleurverdunning kon doen.
Ik zal de vienna vervangen door muenchener.

Dank je.
Nick

Koen S

Waarom de eiwitrust op 53°C? Voeg die 10 min gewoon toe aan je 63 stap.

Nick H.

Citaat van: Koen S op 30-06-2019  04:04 uWaarom de eiwitrust op 53°C? Voeg die 10 min gewoon toe aan je 63 stap.

Er is inderdaad een algemeen advies om boven 60 graden te beginnen omdat de kwaliteit van mout goed genoeg is.
Ik heb ervoor gekozen omdat dit goed schijnt te zijn voor de schuimvorming en iets meer body geeft.

Ik heb niet voldoende ervaring om voor het een of het ander te pleiten. Maar 10 minuten schaadt in ieder geval niet.

Dank je voor je meedenken.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Nick H. op 30-06-2019  13:11 uEr is inderdaad een algemeen advies om boven 60 graden te beginnen omdat de kwaliteit van mout goed genoeg is.
Ik heb ervoor gekozen omdat dit goed schijnt te zijn voor de schuimvorming en iets meer body geeft.

Ik heb niet voldoende ervaring om voor het een of het ander te pleiten. Maar 10 minuten schaadt in ieder geval niet.

Dank je voor je meedenken.

 :degroeten:

Mijn ervaring is dat door de 52/53 ºC pauze over te slaan de schuimhoudbaarheid beter werd. Heel veel jaren geleden ben ik daarmee begonnen toen een ervaren hobbybrouwer mij vertelde dat zijn bieren veel beter schuimde door het weglaten van deze pauze.

Het is veel werk maar je zou twee keer hetzelfde recept kunnen brouwen om te ontdekken wat bij jouw recept het beste uitpakt.

Nick H.

Citaat van: Koen S op 30-06-2019  04:04 uWaarom de eiwitrust op 53°C? Voeg die 10 min gewoon toe aan je 63 stap.

Citaat van: Jacques op 30-06-2019  16:22 uMijn ervaring is dat door de 52/53 ºC pauze over te slaan de schuimhoudbaarheid beter werd. Heel veel jaren geleden ben ik daarmee begonnen toen een ervaren hobbybrouwer mij vertelde dat zijn bieren veel beter schuimde door het weglaten van deze pauze.

Het is veel werk maar je zou twee keer hetzelfde recept kunnen brouwen om te ontdekken wat bij jouw recept het beste uitpakt.

Dan ga ik jullie beider advies gewoon opvolgen.
Dank jullie.
Ik zal ter zijner tijd een paar foto's van het schuim en de rest laten zien.

 :degroeten: :degroeten:

EBC

Ga je US-05 echt op 16 °C vergisten? Voeg dan zeker een dubbele dosis toe. US-05 is een trage groeier.

Vienna is nagenoeg gelijk aan pale ale.
Amber 50 is nagenoeg gelijk aan biscuit.
Ik denk niet dat het een fris bier wordt. Eerder plakkerig.

Ik zou je rusttijden voor beta en alfa amylase omdraaien. Zorg voor een goed vergistbaar wort.

Ik zou ook eerder de Motueka 70 min koken, en de Hersbrucker   10 min. Sowieso de kooktijd terug naar 60 min.

Lang rijpen? Zou ik niet doen, vers drinken.

Succes!

seed7

Citaat van: EBC op 30-06-2019  18:20 uAmber 50 is nagenoeg gelijk aan biscuit.

Dat ben ik niet met je eens, aroma50 is een broeimout met een lichte toast, denk richting Muenchner III. Biscuit is een licht getoaste pale mout, veel minder moutig dan een aromatic, Maria kaakjes.

Citaat van: EBC op 30-06-2019  18:20 uIk denk niet dat het een fris bier wordt. Eerder plakkerig.

Het is en blijft een raar bier dat Bière de garde ambrée, een soort bovengistende doppelbok. Mooi zwaveltje past er wel bij,

Ingo

EBC

Citaat van: seed7 op 30-06-2019  18:40 uDat ben ik niet met je eens, aroma50 is een broeimout met een lichte toast, denk richting Muenchner III. Biscuit is een licht getoaste pale mout, veel minder moutig dan een aromatic, Maria kaakjes.

Daar heb je zeker gelijk in, maar ik bedoelde het vooral in relatie tot het recept. Erg veel volle moutige getoaste smaken. Het verschil tussen die mouten wordt verdoezeld door ze tegelijk te gebruiken.

Ik zou hem eerder met Nottingham brouwen.

Nick H.

Citaat van: EBC op 30-06-2019  18:20 uGa je US-05 echt op 16 °C vergisten? Voeg dan zeker een dubbele dosis toe. US-05 is een trage groeier.

Vienna is nagenoeg gelijk aan pale ale.
Amber 50 is nagenoeg gelijk aan biscuit.
Ik denk niet dat het een fris bier wordt. Eerder plakkerig.

Ik zou je rusttijden voor beta en alfa amylase omdraaien. Zorg voor een goed vergistbaar wort.

Ik zou ook eerder de Motueka 70 min koken, en de Hersbrucker    10 min. Sowieso de kooktijd terug naar 60 min.

Lang rijpen? Zou ik niet doen, vers drinken.

Succes!

Om niet teveel esters te krijgen wil ik de temperatuur laag houden, misschien dan maar naar 18.
Volgens Mr. Malty is mijn starter van 1,5 liter okay.

Plakkerig mag in deze bierstijl.

Heb het maischschema aangepast.

Heb de Hersbruecker naar 10 minuten gedaan. Motueka zowel als bitter alsook voor aroma.

Lang rijpen is toch typisch voor het bewaarbier? En goed voor het ontwikkelen van de moutsmaken?

Citaat van: seed7 op 30-06-2019  18:40 uDat ben ik niet met je eens, aroma50 is een broeimout met een lichte toast, denk richting Muenchner III. Biscuit is een licht getoaste pale mout, veel minder moutig dan een aromatic, Maria kaakjes.

Het is en blijft een raar bier dat Bière de garde ambrée, een soort bovengistende doppelbok. Mooi zwaveltje past er wel bij,

Ingo

Ik wil inderdaad die wirwar van moutige smaken. Misschien niet verstandig, maar ik kan het volgend jaar altijd nog eens overdoen met een aangepast recept.

En ik mag deze bierstijl wel, een buitenbeentje (net als ik?)

In ieder geval is dit nu mijn recept na de commentaren. Ik zal het bier zo brouwen. Mocht het niet goed uitpakken, rij ik gewoon even naar Frankrijk en sla bij de Carrefour een voorraadje in van een Jenlai of zo, etiket eraf, nieuwe dop erop....  :-[ :-[

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept1 Get klings
Brouwdatum09-06-2019
BierstijlBières de Garde ambrée
Volume25,0 l
Begin SG1,068 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,9%
Alcoholgehalte7,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Heerlen
2,50 gCaCl2
2,90 gGistvoeding Wyeast (2,3 gr / 20 L)
7,30 mlMelkzuur
15,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
62 mg/l8 mg/l78 mg/l183 mg/l53 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,90 kgPale Ale moutDingemans7 EBC71,0 %
1,00 kgMünchenermoutDingemans17 EBC14,5 %
0,50 kgBiscuitDingemans60 EBC7,2 %
0,50 kgAroma 50Dingemans50 EBC7,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust64,0 °C1 min.40 min.3,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C10 min.20 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gSpalt Selectbellen4,9%70 min.8,8 IBU
15,0 gMotuekapellets7,2%70 min.10,7 IBU
40,0 gHallertau Hersbrucker  bellen2,8%10 min.3,5 IBU
10,0 gMotuekapellets7,2%10 min.2,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,017 SG
Temp. nagisting19,0 °C
Temp. lagering10,0 °C


EBC

Ik zou van een korrelgist zeker geen starter maken. Dat is niet verstandig, beter een extra zakje gebruiken.

Jenlai is toch wel een ander soort bier ... trop commerciale :biersmile:

Nick H.

Citaat van: EBC op 30-06-2019  19:48 uIk zou van een korrelgist zeker geen starter maken. Dat is niet verstandig, beter een extra zakje gebruiken.

Jenlai is toch wel een ander soort bier ... trop commerciale :biersmile:

Ik heb voldoende US-05 in huis en volg je advies op.
En natuurlijk ga ik geen bier kopen als mijn feestelijke biere de garde niet goed genoeg is.
Ik heb intussen een aantal goede bieren onder de knie, waaronder Bockbier, Vienna Lager, Irish Red, Dubbel....
Dus een feestelijk bier komt er!
 :biersmile:

Oscar

Citaat van: EBC op 30-06-2019  19:48 uIk zou van een korrelgist zeker geen starter maken. Dat is niet verstandig,

Want? Heb ik ook wel eens gedaan. En ja, ook voor een 1000 liter batch... Gaat prima. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-07-2019  13:13 uWant? Heb ik ook wel eens gedaan. En ja, ook voor een 1000 liter batch... Gaat prima. :brouwen:

Als je een grote batch brouwt kan het maken van een starter nuttig zijn. Je maakt dan een grotere starter. Dat werkt inderdaad prima.

Echter als je starter van 2 liter maakt met een zakje gist om bijvoorbeeld 20 liter te vergisten zal de gist snel alle voedingstoffen verbruiken. Zodra dat gebeurt gaat de kwaliteit van de gist snel achteruit doordat de gist inteert op zijn reservestoffen. Het gevolg is dat je wat meer gistcellen hebt maar dat de vitaliteit aanzienlijk minder is dat de gedroogde gist waarmee je de starter begonnen bent.

Nick H.

De kogel is door de kerk. Vandaag heb ik gebrouwen.
En ik heb 25 liter prachtige amberkleurige wort en de 2 zakjes gist een half uur gehydrateerd. SG is 1071 ipv 1068. :groots:

Heb een uur moeten koelen met het warme leidingwater... nu toch maar langzaam naar een platenkoeler.

Oscar

Citaat van: Nick H. op 03-07-2019  15:52 uen de 2 zakjes gist een half uur gehydrateerd.

 :-[ :-X Volgende keer gewoon strooien !!! :brouwen: :biersmile: :proost:

Nick H.

Citaat van: Oscar op 03-07-2019  20:07 u:-[ :-X Volgende keer gewoon strooien !!! :brouwen: :biersmile: :proost:

In mijn vak ben ik een kei, is er geen betere.
Bij deze hobby ben ik nog een tikkeltje laf of voorzichtig.
Maar de gebruiksaanwijzing is het met je eens.

Na enkele uren staat 25 liter al lekker te bubbelen.

En de volgende droge gist gaat er inderdaad zo op!
 :degroeten: :groots:

Nick H.

Brouwdatum 3 juli 2019.

Zaterdagochtend 6-7-2019, SG van 1071 naar 1040 in 2,5 dag, 4,1% ABV (doel  7,1), SVG 44% (doel 81%).
Complex moutig, beetje brodig, zacht mondgevoel, licht plakkend, eerste proeven hop- en moutbalans lijkt goed, mout voert de boventoon.
Nasmaak blijft lang hangen boven in gehemelte, nodigt uit tot nog een slok.

Lijkt erop dat het het bier kan worden dat ik wil. Ik begrijp niet dat deze bierstijl niet geliefder is bij bierliefhebbers die een breed scala van bieren lusten. Van de IPA-aanhangers kan ik het begrijpen! Just teasing!  :biersmile:



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.