Glutenvrij 0,0 bier

Gestart door Wallie, 28-06-2019 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wallie

Er is tegenwoordig zat 0,0 bier te verkrijgen en te brouwen.

Is er een recept om glutenvrij 0,0 te brouwen?

EBC

Citaat van: Wallie op 28-06-2019  22:10 uEr is tegenwoordig zat 0,0 bier te verkrijgen en te brouwen.

Is er een recept om glutenvrij 0,0 te brouwen?
Kan je dat zelf? Ja hoor, meng wat moutextracten, hopextracten, aromastoffen, en vervolgens carboniseren. Heel simpel, zo doen de professionelen dat ook denk ik, want naar bier smaakt het doorgaans niet.

VanDenBerge

Het mout bevat gluten, dus of je volmout of met extract brouwt, je hebt er gluten inzitten.
Ik heb een tijd gelezen dat de gluteneiwitten kunnen worden afgebroken door een bepaald enzym bij de vergisting toe te voegen. Ik heb de details niet helemaal scherp meer.
Voor de toekomst ga ik hier ook naar kijken, want mij zoontje is glutenintollerant (coeliakie). Hij is nu nog te jong voor bier, dus ik experimenteer eerst nog even met "gewoon" bier :) Ik ben wel benieuwd naar je resultaten.

EBC

Citaat van: VanDenBerge op 28-06-2019  22:29 uHet mout bevat gluten, dus of je volmout of met extract brouwt, je hebt er gluten inzitten.
Ik heb een tijd gelezen dat de gluteneiwitten kunnen worden afgebroken door een bepaald enzym bij de vergisting toe te voegen. Ik heb de details niet helemaal scherp meer.
Voor de toekomst ga ik hier ook naar kijken, want mij zoontje is glutenintollerant (coeliakie). Hij is nu nog te jong voor bier, dus ik experimenteer eerst nog even met "gewoon" bier :) Ik ben wel benieuwd naar je resultaten.

Je hebt gelijk, er bestaat en product dat gluten afbreekt, te verkrijgen in de betere brouwshop. Voeg dat er eenvoudig aan toe en ze zijn verdwenen.

Oscar

Citaat van: Wallie op 28-06-2019  22:10 uIs er een recept om glutenvrij 0,0 te brouwen?

Jazeker... dat recept zal er ongetwijfeld zijn. Maar denk jij nu echt dat je het proces kunt volgen in je thuis prutsel brouwinstallatie ?  :nut:

Jacques

Citaat van: EBC op 28-06-2019  22:19 uKan je dat zelf? Ja hoor, meng wat moutextracten, hopextracten, aromastoffen, en vervolgens carboniseren. Heel simpel, zo doen de professionelen dat ook denk ik, want naar bier smaakt het doorgaans niet.

Heb je de laatste tijd nog alcoholvrije bieren gedronken?

In het verleden heb ik diverse alcoholvrije bieren gedronken die inderdaad niet veel meer waren dan gecarboniseerde zoete wort.
Tegenwoordig wordt óf de alcohol verwijderd óf een gist geënt die geen alcohol vormt. Hier op het forum hebben we het daar al meer over gehad. Zie onder andere het topic
Stelling: Alcoholvrij/arm bier moet een categorie bij hobbybierbrouwwedstrijden

Wallie

Citaat van: Oscar op 29-06-2019  00:03 uJazeker... dat recept zal er ongetwijfeld zijn. Maar denk jij nu echt dat je het proces kunt volgen in je thuis prutsel brouwinstallatie?  :nut:

Lekker antwoord weer Oscar. Arrogante hork... Straalt er gewoon af..

 

Jacques

Citaat van: Wallie op 04-07-2019  16:32 uLekker antwoord weer Oscar. Arrogante hork... Straalt er gewoon af..

Je moet eens met Oscar gaan babbelen. In her echt is hij een hele aardige vent...
Hier op het forum kunnen sommige opmerkingen van hem wat boud overkomen.

Oscar

Citaat van: Wallie op 04-07-2019  16:32 uLekker antwoord weer Oscar. Arrogante hork... Straalt er gewoon af..

Kom op zeg, denken dat je thuis een 0,0% BIER, glutenvrij kunt brouwen als grote brouwerijen daar miljoenen aan apparatuur aan uitgeven om dat te kunnen.... :nut: :weetniet:   :brouwen:

0,5 % is nog wel haalbaar... :) :brouwen:


TeVeHa

Citaat van: Jacques op 04-07-2019  16:42 uJe moet eens met Oscar gaan babbelen. In her echt is hij een hele aardige vent..


Je meent het? Dan moet ik hem dringend spreken.  ;), haha grapje Oscar ik vermoedde al wel dat jij best te pruimen bent, het is gewoon een hobby dus?....

Wallie

Citaat van: Jacques op 04-07-2019  16:42 uJe moet eens met Oscar gaan babbelen. In her echt is hij een hele aardige vent...
Hier op het forum kunnen sommige opmerkingen van hem wat boud overkomen.

In het echt vind ik het niet veel beter...

Wallie

Citaat van: Oscar op 04-07-2019  21:58 uKom op zeg, denken dat je thuis een 0,0% BIER, glutenvrij kunt brouwen als grote brouwerijen daar miljoenen aan apparatuur aan uitgeven om dat te kunnen.... :nut: :weetniet:   :brouwen:

0,5 % is nog wel haalbaar... :) :brouwen:

Ik denk helemaal niks, ik vraag het..
Dat jij (denkt) dat je het allemaal zo goed weet...

Koen S

Citaat van: Wallie op 05-07-2019  16:16 uIn het echt vind ik het niet veel beter...
Hopelijk is hij wat vriendelijker tegen zijn klanten.

hobbybob

Ben het met Oscar eens het brouwen van een 0.0 bier is voor ons hobbybrouwers een Utopie.

Het beste bier brouw jezelf


Wallie

Citaat van: Koen S op 05-07-2019  16:22 uHopelijk is hij wat vriendelijker tegen zijn klanten.

Hoe hij zich hier op het forum gedraagt is geen visitekaartje voor Eanske bier..

tdp

0,0% alcohol en te drinken lijkt mij eigenlijk niet haalbaar, laag alcoholisch (<1%) zou moeten lukken.
Er is een draadje met betrekking tot het glutenvrij brouwen van bier. De resultaten daar waren niet direct positief, maar wellicht ter lering en vermaak. Een tip die daar gegeven werd was ook het benaderen van brouwerijen die glutenvrij bier brouwen, wellicht hebben ze tips?




EvdBroek

Misschien een idee om een haverbier te brouwen? In haver zitten geen gluten

VanDenBerge

Citaat van: tdp op 10-07-2019 &nbsp;23:15 u0,0% alcohol en te drinken lijkt mij eigenlijk niet haalbaar, laag alcoholisch (<1%) zou moeten lukken.
Er is een draadje met betrekking tot het glutenvrij brouwen van bier. De resultaten daar waren niet direct positief, maar wellicht ter lering en vermaak. Een tip die daar gegeven werd was ook het benaderen van brouwerijen die glutenvrij bier brouwen, wellicht hebben ze tips?
Ik heb contact gehad met de NCV (Nederlandse Coeliakie Vereniging, zij geven de glutenvrij logo's uit) om te vragen hoe en waar zij de testen uitvoeren en of ze iets weten over zelftesten. Zij werken altijd samen met  Nutrilab. Wellicht dat zij ook meer (zelf-)test mogelijkheden hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.