Even voorstellen: Jonathan

Gestart door JonaServ, 27-06-2019 11:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JonaServ

Hi forumgenoten ;-),

Eerder deze week de knoop doorgehakt en spullen besteld om bier te gaan brouwen. Emmers, moutpakketten, molen, assortiment chemicaliën, Brauheld 15, koeler, basis meetapparatuur, filterzakjes, etc. Maar zal vast weer iets cruciaals vergeten zijn, gebeurt me altijd, we zien wel.

Daarnaast had ik nog een boel spul (flessen, emmers, etc) van 'vroeger' toen ik een paar keer met wisselend succes geprobeerd heb om appelcider te maken.

Ik kan niet wachten tot alles binnen is! Maar dat geeft me mooi de tijd om voorbereidingen te treffen. Zo'n forum helpt wel heel erg, veel info te vinden!

Ik twijfel nog een beetje over wat mijn eerste brouwsel gaat worden: London Porter of Grand Cru (beiden uit een kant-en-klaar moutpakket).

Het brouwproces is in de handleiding bij het pakket geheel omschreven, en in het begin wil ik me hier graag strikt aan houden, dus ik hoef weinig te kiezen. Het enige waar ik nog mee worstel is of ik het bier na de hoofdgisting wil lageren of gewoon rechtstreeks vanuit de emmer in de fles doe.

Daarnaast zijn de pakketten voor 20L, terwijl ik maar 10L wil (kan) brouwen. Ik neem aan dat ik dan alles door 2 kan delen? Even getwijfeld over een grotere ketel, maar het is echt voor eigen consumptie en dat hou ik niet bij met drinken!

Als het allemaal een beetje lukt, zal ik hier zeker iets melden (en als je niets hoort, dan zit ik waarschijnlijk flink te emmeren ;-)).

Rob.Erto

Welkom. Ja, je kunt qua ingredienten in principe alles door 2 delen. Qua gist is het afhankelijk of je een nauwkeurige weegschaal hebt.

Mbt lageren, zul je veel tegenstrijdige adviezen krijgen. Sommige brouwers zweren erbij, andere doen het niet. Het kan allebei en er is geen foute keuze.

JonaServ

Dank je, Rob. Het zijn juist die 'de meningen zijn erover verdeeld' situaties die het kiezen zo moeilijk maken  ;D! Maar ik heb een gesloten vaatje besteld om te lageren ga het gewoon eens proberen. Eerste biertje zal toch wel geen Westvleteren worden, dus wat maakt het uit!

ray81

Welkom Jonathan!

Citaat van: JonaServ op 27-06-2019  11:40 uDaarnaast zijn de pakketten voor 20L, terwijl ik maar 10L wil (kan) brouwen. Ik neem aan dat ik dan alles door 2 kan delen?

In principe wel, maar soms (correct me if i'm wrong) worden dingen in een moutpakket vooraf gemengd aangeleverd. Het simpelst is dan om dit even goed te roeren (o.i.d.) voordat je het in tweeën splitst, zodat je praktisch gezien alles door de helft deelt.
Succes met brouwen verder en laat ons vooral weten wat je goed en fout hebt gedaan zodat anderen hier ook van kunnen leren!!

Vlisbier

De hop in deze pakketten zijn vaak vacuüm verpakt.
Als je deze door twee wil delen zijn ze niet meer vacuüm .

Heb ook twee van deze pakketten maar tripel is bijna klaar om te bottelen.

Volgende keer ga ik over op recepten die staan hier genoeg en op internet ook.

Cursus volgen bij en brouwclub is ook erg leuk en leerzaam om te doen.

JonaServ

Dank voor alle adviezen. Inmiddels staat het eerste biertje in de kelder te borrelen. Binnenkort overhevelen naar het lagervat, al is het maar omdat ik de brouwemmer wil gaan gebruiken voor mijn volgende biertje: een London Porter.

De Brauheld heeft nog wel wat geheimen voor me. Maar ik heb na de eerste keer weer wat ideeën voor een volgende stap. Zo ga ik proberen om na de eiwitrust via de circulatiepomp met het bovenste rooster op de mout een soort van 'vorlauf' te creëren. Dus moutbed laten inklinken, daarna pas de emmer eruit tillen en spoelen.

Dat had ik nu niet gedaan, en of het daardoor komt weet ik niet, maar ik vond het uitgekookte wort erg troebel (hop spider gebruikt dus aan de hop lag het niet). Ik denk dat het tijdens de vergisting wel goedgekomen was, maar ik had nog een 210tpi filter liggen, en daar heb ik hem even doorheen laten lopen. Daarmee is flink wat materiaal achtergebleven en de sg met een paar punten gedaald. Volgende keer (ik heb nog een half pakket over) doe ik dat dus anders, kijken wat het verschil is!

Maar verder deed de Brauheld het eigenlijk prima. Daar maakte ik me gezien de gemengde reviews wel wat zorgen over, maar onterecht. prima keteltje. Wel veul werk, zo'n brouwsel! Had ik wat onderschat. Maar erg leuk, snel de volgende! 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.