Dry hoppen, The Eanske way

Gestart door Oscar, 26-06-2019 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Als ik het goed begrijp dan is het principe idee dat je de extractie van smaak en geur uit koudhop versneld door beweging. Alleen is me dan niet helemaal duidelijk waarom dat dan voordelen heeft tov wat langer wachten. Je moet immers toch al wachten tot de gisting helemaal is voltooid en neergeslagen.

Haagse Wouter

Voor een prof brouwer lijkt het me heel erg voordelig.

lier

Citaat van: bierfan op 28-06-2019  16:55 uEn welke pomp gebruik je daar dan bij? Dit lijkt me wel interessant..

Een iwaki md-10 pompje

lier

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2019  19:10 uAls ik het goed begrijp dan is het principe idee dat je de extractie van smaak en geur uit koudhop versneld door beweging. Alleen is me dan niet helemaal duidelijk waarom dat dan voordelen heeft tov wat langer wachten. Je moet immers toch al wachten tot de gisting helemaal is voltooid en neergeslagen.

Ik gebruik hem ook tussen de Grainfather en de koeler voor de '0-minuten' hop, hierdoor heb ik al zoveel hoparoma dat ik minder dry-hop nodig heb voor hetzelfde resultaat.

Ik bottel mijn Ipa's meestal na 9 of 10 dagen en heb dus ook geen last van de invloed die dry hop heeft op de vergisting

Esterenbrouw

Mooi om te zien Oscar.
Ik had niet verwacht dat dit met hoppellets zou werken en dat deze (hop)stofdeeltjes
niet in het bier zouden blijven zitten.
Zijn de filtergaatjes in het rvs-filter zo minuscuul?


hansHalberstadt

Citaat van: Esterenbrouw op 30-06-2019  12:57 uMooi om te zien Oscar.
Ik had niet verwacht dat dit met hoppellets zou werken en dat deze (hop)stofdeeltjes
niet in het bier zouden blijven zitten.
Zijn de filtergaatjes in het rvs-filter zo minuscuul?


Of komt dat door het wirlpool effect.

Oscar

Citaat van: Esterenbrouw op 30-06-2019  12:57 uZijn de filtergaatjes in het rvs-filter zo minuscuul?

Nee, juist niet... De hop zou daar prima doorheen kunnen, maar door de werveling gebeurt dat toch niet (niet alles).

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2019  14:31 uOf komt dat door het wirlpool effect.

Dat effect is er niet, want er is een dubbele, tegendraadse werveling om dat te voorkomen   ^-^

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 30-06-2019  21:23 uNee, juist niet... De hop zou daar prima doorheen kunnen, maar door de werveling gebeurt dat toch niet (niet alles).

Dat effect is er niet, want er is een dubbele, tegendraadse werveling om dat te voorkomen   ^-^
Een werveling doet inderdaad net wat anders dan een whirlpool (effect van werveling op de bodem), maar de werveling  zorgt in beide gevallen er toch voor dat de vaste deeltjes scheiden van de vloeistof?

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2019  21:55 umaar de werveling  zorgt in beide gevallen er toch voor dat de vaste deeltjes scheiden van de vloeistof?

Die zorgt ervoor dat de hop lekker door het bier heen danst en zijn aromastoffen kan afstaan :)

EBC

Vinden jullie gedryhopt bier nu echt zo lekker?

Mij is het de laatste jaren enorm gaan vervelen. Ik ben al die over the top IPAs meer dan beu. Ze smaken haast allemaal hetzelfde.
En die session IPAs, die maken het nog veel erger, geen body, wel veel hop.

Hmm, ik was 15 jaar geleden super IPAfan, ik heb de halve States ervoor afgereisd, maar ik heb tegenwoordig de vonk verloren. Voor mij zit smaak in mout en gist en Europese hop, oude traditie. Al dat citrusgeweld is niet langer mijn ding.

En als ik zelf IPA brouw, en dat doe ik voor mijn klanten, dan geen dryhop maar flameout. Ik vind het resultaat veel aangenamer. Veel minder groen-harsig-raw zo eigenlijk niet gaar en haast wrang.

Voila, dat was mijn mening.

Oscar

Citaat van: EBC op 30-06-2019  22:35 uMij is het de laatste jaren enorm gaan vervelen. Ik ben al die over the top IPAs meer dan beu. Ze smaken haast allemaal hetzelfde.
En die session IPAs, die maken het nog veel erger, geen body, wel veel hop.

Je drinkt dan de verkeerde bieren denk ik... ;) :)

Oscar

Citaat van: EBC op 30-06-2019  22:35 udan geen dryhop maar flameout.

Ik ben ook grote fan van whirlpool hop.... :biersmile: :proost: :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 30-06-2019  21:23 uNee, juist niet... De hop zou daar prima doorheen kunnen, maar door de werveling gebeurt dat toch niet (niet alles).

Dat effect is er niet, want er is een dubbele, tegendraadse werveling om dat te voorkomen   ^-^
Citaat van: Oscar op 30-06-2019  22:17 uDie zorgt ervoor dat de hop lekker door het bier heen danst en zijn aromastoffen kan afstaan :)

Dus werveling zorgt voor afstaan aroma en scheiden van vaste delen.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 30-06-2019  22:35 uVinden jullie gedryhopt bier nu echt zo lekker?

Mij is het de laatste jaren enorm gaan vervelen. Ik ben al die over the top IPAs meer dan beu. Ze smaken haast allemaal hetzelfde.
En die session IPAs, die maken het nog veel erger, geen body, wel veel hop.

Hmm, ik was 15 jaar geleden super IPAfan, ik heb de halve States ervoor afgereisd, maar ik heb tegenwoordig de vonk verloren. Voor mij zit smaak in mout en gist en Europese hop, oude traditie. Al dat citrusgeweld is niet langer mijn ding.

En als ik zelf IPA brouw, en dat doe ik voor mijn klanten, dan geen dryhop maar flameout. Ik vind het resultaat veel aangenamer. Veel minder groen-harsig-raw zo eigenlijk niet gaar en haast wrang.

Voila, dat was mijn mening.
soort mode cyclus. De mens houdt van verandering. komt over een jaar of 10 wel weer terug.

EBC

Citaat van: Oscar op 30-06-2019  22:37 uJe drinkt dan de verkeerde bieren denk ik..... ;) :)

Zeker, ik vind ze allemaal verkeerd  ;D.

Maar wees gerust, ik proef veel en nee, ik word er zelden blij van. Allemaal één pot nat. En dat is logisch, want als je zoveel hop in je bier smijt, dan smaken ze allemaal hetzelfde. De finesse is geheel verdwenen, het is geen ambacht meer. Hoe meer hop, hoe beter, lijkt het. Eenheidsworst. Zeker omdat we allemaal de hop bij dezelfde leverancier kopen.

Jacques

Citaat van: EBC op 30-06-2019  22:35 uVinden jullie gedryhopt bier nu echt zo lekker?

Mij is het de laatste jaren enorm gaan vervelen. Ik ben al die over the top IPAs meer dan beu. Ze smaken haast allemaal hetzelfde.
En die session IPAs, die maken het nog veel erger, geen body, wel veel hop.

Hmm, ik was 15 jaar geleden super IPAfan, ik heb de halve States ervoor afgereisd, maar ik heb tegenwoordig de vonk verloren. Voor mij zit smaak in mout en gist en Europese hop, oude traditie. Al dat citrusgeweld is niet langer mijn ding.

En als ik zelf IPA brouw, en dat doe ik voor mijn klanten, dan geen dryhop maar flameout. Ik vind het resultaat veel aangenamer. Veel minder groen-harsig-raw zo eigenlijk niet gaar en haast wrang.

Voila, dat was mijn mening.

Ja, ik vind bieren zonder koudhop vrij saai.
Overigens hoeft het niet altijd te gaan om een citrussmaak. Laatst heb ik een bier gebrouwen met een flinke hoeveelheid Experimental CF 132 UK in de koudhop. Ik zit het bier toevallig net te drinken. Dit bier heeft een hooi-achtig hoparoma. erg lekker vind ik zelf.

EBC

Citaat van: Jacques op 30-06-2019  23:21 uJa, ik vind bieren zonder koudhop vrij saai.

Hmm Jacques ik maak me zorgen over jouw smaakpapillen. Zonder dryhop is saai? Oei oei.

Jacques

Citaat van: EBC op 30-06-2019  23:32 uHmm Jacques ik maak me zorgen over jouw smaakpapillen. Zonder dryhop is saai? Oei oei.

Koudhop geeft duidelijk een extra dimensie aan de smaak van bier. Veel Belgische bieren weten mij niet meer te boeien omdat ik de hopsmaak mis. Voor mij zijn ze daarom snel saai.
Lang leve het koudhoppen.  :)

TeVeHa

Ik heb het tientallen keren gedaan en eerlijk? Ik mis niks zonder koudhop. Ik schat dat ongeveer 65 % van onze hobbybrouwers (kan méér of minder zijn) zich totaal niet bezighoudt met koudhoppen, zéér gevaarlijk vanwege een keurmeester om te zeggen dat die allemaal saai bier produceren, je zou zou beter moeten weten Jacques.

Oscar

Citaat van: TeVeHa op 01-07-2019  18:42 uIk heb het tientallen keren gedaan en eerlijk? Ik mis niks zonder koudhop.

Als je het goed doet, geeft het wel een extra dimensie aan het bier, maar om nou te zeggen dat een bier zonder dryhop saai is, is wel een brug te ver... ;)

Koen S

Je kan aan elk gerecht peper of pili pili toevoegen, maar voor een tiramisu vind ik het geen meerwaarde.
Koudhop kan voor sommige bieren een extra dimensie betekenen. Het is zoals koken met kruiden. Je moet weten waar, hoeveel en wat je toevoegt.
Sommige brouwers denken dat koudhoppen een doel op zich is. Het gevolg is een bier dat niet meer in balans is, je proeft door de shitload of hops niets anders meer.
Ik heb al even veel 13 in een dozijn IPA's gedronken als middelmatige tripels, geen van beiden kunnen me boeien.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 01-07-2019  17:26 uKoudhop geeft duidelijk een extra dementie ...

Ik dacht dat dat door de alcohol kwam...  ;D

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 01-07-2019  19:40 uIk dacht dat dat door de alcohol kwam...  ;D
Nee, door de spellingchecker...  :)

Jacques

Citaat van: TeVeHa op 01-07-2019  18:42 uIk heb het tientallen keren gedaan en eerlijk? Ik mis niks zonder koudhop. Ik schat dat ongeveer 65 % van onze hobbybrouwers (kan méér of minder zijn) zich totaal niet bezighoudt met koudhoppen, zéér gevaarlijk vanwege een keurmeester om te zeggen dat die allemaal saai bier produceren, je zou zou beter moeten weten Jacques.

Citaat van: Oscar op 01-07-2019  18:46 uAls je het goed doet, geeft het wel een extra dimensie aan het bier, maar om nou te zeggen dat een bier zonder dryhop saai is, is wel een brug te ver... ;)

Net als de vraag van EBC of gekoudhopte bieren lekker zijn, is ook mijn antwoord prikkelend bedoeld.

Toch is het zo dat voor mij koudhop een smaak geeft die er niet is als ik het kodhoppen achterwege laat. Dat geldt ook voor oudere bieren waarbij het hoparoma veel minder is geworden. Ik kan die smaak erg waarderen. Het gaat daarbij niet om de citrussmaak die sommige hopsoorten geven. Ook bij hopsoorten die geen citrusachtige smaken geven ervaar ik dit.

Naar de smaakinvloed van koudhoppen wordt veel onderzoek gedaan. En zeer regelmatig zijn er op dit vlak nieuwe inzichten. Zie onder andere het artikel The Surprising Science of Dry Hopping – Lessons from Tom Shellhammer
In dit artikel is sprake van een kruidige/thee-achtig aroma. Een smaakomschrijving die aardig overeenkomt met de smaak die ik herken. Deze smaak is veel stabieler dan het citrushoppige aroma is mij gebleken.

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 01-07-2019  18:46 uAls je het goed doet, geeft het wel een extra dimensie aan het bier, maar om nou te zeggen dat een bier zonder dryhop saai is, is wel een brug te ver... ;)

Hij zegt ook niet dat bier zonder koudhop saai is. Hij zegt dat hij het saai vindt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.