Gisting Wyeast komt niet op gang

Gestart door de Machtige Wil, 24-06-2019 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Machtige Wil

Beste brouwers,

Afgelopen zaterdag heb ik een English IPA gebrouwen. Voor het eerst heb ik dit maal gebruik gemaakt van de vloeibare gist van Wyeast (London Ale). Nu bijna 48 uur later is er nog geen activiteit.

De gist heb ik eerst in verpakking op temperatuur laten komen. Binnenste verpakking gebroken en dit heeft ongeveer 4 uur gestaan. Echte bolling kon ik niet waarnemen maar heb het toch maar toegevoegd.

Nu hoor ik vaak: "Geduld is het moeilijkst aan brouwen." Maar na 48 uur begint dat wel lastig te worden.

Wat is nu wijsheid? Ik heb nog een zelfde verpakking gist, heeft het zin die voor te bereiden en toe te voegen?


Groet,

Wilrik

PP

Citaat van: de Machtige Wil op 24-06-2019  19:09 uBeste brouwers,

Afgelopen zaterdag heb ik een English IPA gebrouwen. Voor het eerst heb ik dit maal gebruik gemaakt van de vloeibare gist van Wyeast (London Ale). Nu bijna 48 uur later is er nog geen activiteit.

De gist heb ik eerst in verpakking op temperatuur laten komen. Binnenste verpakking gebroken en dit heeft ongeveer 4 uur gestaan. Echte bolling kon ik niet waarnemen maar heb het toch maar toegevoegd.

Nu hoor ik vaak: "Geduld is het moeilijkst aan brouwen." Maar na 48 uur begint dat wel lastig te worden.

Wat is nu wijsheid? Ik heb nog een zelfde verpakking gist, heeft het zin die voor te bereiden en toe te voegen?


Groet,

Wilrik


Hallo,

De starter heb je weinig tijd gegeven om op gang te komen. Dit kan enkele dagen duren.
Ik zou nu een vergelijkbare korrelgist toevoegen (over oppervlakte strooien).

Groet, Paul

de Machtige Wil

Citaat van: PP op 24-06-2019  19:54 uHallo,

De starter heb je weinig tijd gegeven om op gang te komen. Dit kan enkele dagen duren.
Ik zou nu een vergelijkbare korrelgist toevoegen (over oppervlakte strooien).

Groet, Paul

Hoi Paul, bedankt voor je reactie. Volgens de verpakking zou 3 tot 5 uur voldoende zijn. Maar als dit het probleem is, is het dan echt nodig een korrelgist toe te voegen? Is langer wachten dan niet voldoende? Aan korrelgist heb ik momenteel alleen Fermentis SafBrew S-33 op voorraad. Qua temperatuur en vergistingsgraad komt die redelijk overeen alleen ben ik bang de smaak van het bier daarmee te beïnvloeden.

Groeten,

Wilrik

PP

Je hebt nu te weinig gistcellen of de verpakking deed het helemaal niet.
Zeker met dit weer zou ik geen risico lopen. Dan maar een andere gist.

Zelf gebruik ik in 50% van de brouwsels Wyeast. Ik start ze altijd minimaal 7 dagen van te voren op.
Soms slaat een pak binnen enkele uren aan, soms duurt het 5-6 dagen. Van elke soort heb ik 1 reserve.

Succes met de keuzestress, groet Paul

de Machtige Wil

Haha, ja keuzestress is er zeker. Maar ik denk dat ik dan toch die korrelgist ga toevoegen.

Temperatuur zijn niet echt de zorgen, het staat in een klimaatkast op 20 graden.

Ik zal een update geven of het gelukt is.  :brouwen:

Wilrik

Frank Cameron

Citaat van: PP op 24-06-2019  19:54 uHallo,

De starter heb je weinig tijd gegeven om op gang te komen. Dit kan enkele dagen duren.
Ik zou nu een vergelijkbare korrelgist toevoegen (over oppervlakte strooien).

Groet, Paul

Hier ben ik het niet mee eens. Als je kijkt op de site van Wyeast staat er dat het helemaal niet noodzakelijk is om per se te smacken.
Waarschijnlijk heb je gewoon te weinig gist geënt.

Wat waren het aantal liter en de SG?

TeVeHa

Waar is er geen activiteit, waterslot? Ben je zeker dat je gistvat goed afsluit? Kan je krausen waarnemen op het opp.? Mvg

PP

Citaat van: Frank Cameron op 24-06-2019  21:04 uHier ben ik het niet mee eens. Als je kijkt op de site van Wyeast staat er dat het helemaal niet noodzakelijk is om per se te smacken.
Waarschijnlijk heb je gewoon te weinig gist geënt.

Je hoeft het niet met me eens te zijn. Wat de collega brouwer echter niet weet of zijn smack pack werkt/ actief is.
Kijk deze site maar eens na: incidenteel, ook na wachten onder ideale omstandigheden, geen activiteit van smack pack.
In de laatste zin bevestig je een mogelijkheid: te weinig gistcellen. Vandaar mijn reactie: voeg gistcellen toe.

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 24-06-2019  19:09 uBeste brouwers,

Afgelopen zaterdag heb ik een English IPA gebrouwen. Voor het eerst heb ik dit maal gebruik gemaakt van de vloeibare gist van Wyeast (London Ale). Nu bijna 48 uur later is er nog geen activiteit.

De gist heb ik eerst in verpakking op temperatuur laten komen. Binnenste verpakking gebroken en dit heeft ongeveer 4 uur gestaan. Echte bolling kon ik niet waarnemen maar heb het toch maar toegevoegd.

Nu hoor ik vaak: "Geduld is het moeilijkst aan brouwen." Maar na 48 uur begint dat wel lastig te worden.

Wat is nu wijsheid? Ik heb nog een zelfde verpakking gist, heeft het zin die voor te bereiden en toe te voegen?


Groet,

Wilrik

Wat was je begin SG en hoeveel liter wort heb je?

Het feit dat de verpakking niet snel opbolde is een teken dat de vitaliteit van de gist minder is. Dat kan een gevolg zijn van een wat oudere verpakking of het niet goed bewaren van de verpakking (vooral te warm...)
Als je het binnenzakje 36 tot 48 uur van te voren kapotslaat kun je controleren wat de vitaliteit is van de gist en zo nodig nog een giststarter maken om de vitaliteit op te krikken.


Of je nog gist moet toevoegen ligt ook aan je begin SG en omvang van je brouwsel. Vandaar mijn eerdere vraag.
En verder is het goed na te gaan of je gistvat wel goed afsluit. Het gebeurt wel vaker dat een gistvat aanvankelijk goed afsluit maar na een paar brouwsels niet meer.

Overigens kan het best zijn dat morgen de vergisting lekker actief is. Bij het enten van te weinig actieve gistcellen kan het een tijdje duren voordat de vergisting start. Wanneer de vergisting eenmaal op gang is gekomen verloopt de vergisting in een rustig tempo. Op dat moment heeft het toevoegen van extra gist weinig zin tenzij je gistvoeding toevoegt. De gist die je al geënt had heeft voor de groei van nieuwe gistcellen namelijk veel van de noodzakelijke mineralen verbruikt.

Jeroen76

Welke datum staat er op de verpakking van je Wyeast?

Gr. Jeroen


de Machtige Wil

Mijn begin SG was 1074.  Op 17,5 liter wort.
De gist was vrij nieuw. Vorige week bezorgd en een productiedatum van ergens in mei. De verpakking heeft steeds in de koelkast gelegen.

Mijn vat is niet lek.
Gisteravond heb ik korrelgist toegevoegd en vanmorgen was de gisting lekker bezig. Ik vraag me wel af wat dit doet met het recept. Ik heb nu ongeveer een dubbele hoeveelheid gist..

In elk geval ben ik blij dat het op gang is gekomen.  :biersmile:


de Machtige Wil

Citaat van: Jeroen76 op 25-06-2019  09:48 uWelke datum staat er op de verpakking van je Wyeast?

Gr. Jeroen

Hoi Jeroen, dit was ergens in mei. Vrij jong nog dus.

de Machtige Wil

Citaat van: TeVeHa op 24-06-2019  21:21 uWaar is er geen activiteit, waterslot? Ben je zeker dat je gistvat goed afsluit? Kan je krausen waarnemen op het opp.? Mvg

Krausen? Bedoel je schuimkoppen? Het was gister helemaal egaal, zonder schuimvorming.

emiel1

Citaat van: de Machtige Wil op 25-06-2019  09:52 uMijn begin SG was 1074.  Op 17,5 liter wort.
De gist was vrij nieuw. Vorige week bezorgd en een productiedatum van ergens in mei. De verpakking heeft steeds in de koelkast gelegen.

Dan was 1 smackpack niet voldoende. Volgens Mr Malty had je met dit SG en deze hoeveelheid 3,5 smackpack nodig gehad...

Jeroen76

Dat is inderdaad niet oud. Maar op tijd smacken, beter even koel wegzetten dan stress ;) Giststarter is nog beter en heb het pas voor het eerst gedaan en... kinderspel.

Ik denk dat hij krassen bedoeld

Gr. Jeroen

emiel1

Citaat van: Jeroen76 op 25-06-2019  09:56 uIk denk dat hij krassen bedoeld

Ik denk wel dat ie krausen bedoelt ;)

https://brouwbeesten.nl/krausen-een-duiste-bierterm/

Jeroen76

Citaat van: emiel1 op 25-06-2019  09:59 uIk denk wel dat ie krausen bedoelt ;)

https://brouwbeesten.nl/krausen-een-duiste-bierterm/
Jeeeee nooit van gehoord maar interessant stukje. Weer wat geleerd. 


Vergeet de krassen Wil!

Gr. Jeroen

de Machtige Wil

Citaat van: emiel1 op 25-06-2019  09:56 uDan was 1 smackpack niet voldoende. Volgens Mr Malty had je met dit SG en deze hoeveelheid 3,5 smackpack nodig gehad...

Ik heb een XL verpakking gebruikt. Deze https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/Wyeast-1318-xl-london-ale-iii

Volgens de verpakking zou het tot 20 liter moeten maar de SG maakt natuurlijk ook uit.

Groet,

Wilrik

de Machtige Wil

Citaat van: Jeroen76 op 25-06-2019  10:02 uJeeeee nooit van gehoord maar interessant stukje. Weer wat geleerd. 


Vergeet de krassen Wil!

Gr. Jeroen

Inderdaad, leuk stukje om te lezen :D

emiel1

Citaat van: de Machtige Wil op 25-06-2019  10:15 uIk heb een XL verpakking gebruikt. Deze https://www.braumarkt.com/bier-brouwen/Wyeast-1318-xl-london-ale-iii

Volgens de verpakking zou het tot 20 liter moeten maar de SG maakt natuurlijk ook uit.

Groet,

Wilrik

Voor dat advies van 1 verpakking (volgens mij hebben ze alleen nog maar de XL verpakking) gaan ze uit van een OG van onder de 1060. Zodra je daar overheen gaat adviseren ze al het dubbele. Mr Malty gaat uit van 235 miljard cellen (2,35 verpakkingen dus), maar houdt een vrij heftige sterfte door veroudering aan en adviseert daarom 3,5 verpakking.


de Machtige Wil

Emiel, bedankt voor de info. Dat is een les voor de volgende keer.

Eerder activeren en meer gist gebruiken. Misschien heb ik nu per ongeluk wel een heerlijk recept gebrouwen met de twee verschillende gisten.  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.