Beste brouwers,
Afgelopen zaterdag heb ik een English IPA gebrouwen. Voor het eerst heb ik dit maal gebruik gemaakt van de vloeibare gist van Wyeast (London Ale). Nu bijna 48 uur later is er nog geen activiteit.
De gist heb ik eerst in verpakking op temperatuur laten komen. Binnenste verpakking gebroken en dit heeft ongeveer 4 uur gestaan. Echte bolling kon ik niet waarnemen maar heb het toch maar toegevoegd.
Nu hoor ik vaak: "Geduld is het moeilijkst aan brouwen." Maar na 48 uur begint dat wel lastig te worden.
Wat is nu wijsheid? Ik heb nog een zelfde verpakking gist, heeft het zin die voor te bereiden en toe te voegen?
Groet,
Wilrik
Wat was je begin SG en hoeveel liter wort heb je?
Het feit dat de verpakking niet snel opbolde is een teken dat de vitaliteit van de gist minder is. Dat kan een gevolg zijn van een wat oudere verpakking of het niet goed bewaren van de verpakking (vooral te warm...)
Als je het binnenzakje 36 tot 48 uur van te voren kapotslaat kun je controleren wat de vitaliteit is van de gist en zo nodig nog een giststarter maken om de vitaliteit op te krikken.
Of je nog gist moet toevoegen ligt ook aan je begin SG en omvang van je brouwsel. Vandaar mijn eerdere vraag.
En verder is het goed na te gaan of je gistvat wel goed afsluit. Het gebeurt wel vaker dat een gistvat aanvankelijk goed afsluit maar na een paar brouwsels niet meer.
Overigens kan het best zijn dat morgen de vergisting lekker actief is. Bij het enten van te weinig actieve gistcellen kan het een tijdje duren voordat de vergisting start. Wanneer de vergisting eenmaal op gang is gekomen verloopt de vergisting in een rustig tempo. Op dat moment heeft het toevoegen van extra gist weinig zin tenzij je gistvoeding toevoegt. De gist die je al geënt had heeft voor de groei van nieuwe gistcellen namelijk veel van de noodzakelijke mineralen verbruikt.