Besmetting in mijn Kveik Smash?

Gestart door Martijn0172, 24-06-2019 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Chilobrachys

Citaat van: EBC op 28-06-2019  23:08 uKveik en RAW zijn overleveringen van hoe het vroeger ging. Farmhouse noemen ze dat populair. Weeral en Amerikaanse term voor wat ze daar nooit hebben gehad.

Het zijn technieken die van vader op zoon zijn overgegaan, en dan met name in afgelegen gebieden. Zonder inmenging van moderne wetenschap. Eigenlijk middeleeuwse technieken. Zeker als je ziet dat er haast altijd veel kruiden worden gebruikt (vergelijk gruit). Niet verwonderlijk, ze dienen om de smaak te verbeteren. Want zonder die kruiden was het niet echt lekker. Je moet natuurlijk wel van kruidenbier houden. En zeg nou zelf ... gelukkig heeft toch ook de hop haar intrede gedaan. Dat was al een hele verbetering.


In een aantal regio's worden jeneverbestakken gebruikt, niet zozeer voor het kruidige (daarvoor is de hoeveelheid te laag) maar vooral voor het filteren. Er wordt gewoon hop gebruikt in de meeste raw ales met kveik.

Citaat van: EBC op 28-06-2019  23:08 uDat er verzuring ontstaat is ook heel normaal en te verwachten. Zonder koken, zelf bewaren van gist zonder de steriele omgeving te respecteren. RAW (zonder koken) levert bovendien een flink ander (smaak)resultaat op dan wij tegenwoordig gewend zijn.


Toch bevatten de meeste kveik culturen geen bacteriën maar voornamelijk meerdere Saccharomyces cerevisiae stammen (volgens lab onderzoeken). De bieren hebben dus ook geen lagere zuurgraad dan moderne bieren. Dat het een ander smaakresultaat oplevert ben ik met je eens, maar dit heeft niets te maken met gebrek aan hygiëne maatregelen. 

Citaat van: EBC op 28-06-2019  23:08 uDeze manier van brouwen benadert het middeleeuwse. Heel leuk om te doen. Middeleeuws bier heeft een leuke historische waarde, maar voldoet niet meer aan de smaaknormen van tegenwoordig. Het zet vele decennia brouwwetenschap aan de kant.

Nou ja, wie een RAW brouwt met kveik zal het fantastisch vinden, of toch even, de fantasie van het gemaakte. Maar of het blijft ... de moderne mensheid had al afscheid genomen van dit soort bier.

Negeren dat er meerdere manieren zijn om tot een smakelijk resultaat te komen zet vele eeuwen aan brouwervaring aan de kant...beetje een een non-argument dus. ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 29-06-2019  00:31 uCaustic is een reinigingsproduct speciaal gemaakt voor de voedingsindustrie en specifiek voor rvs installaties.
Start San doodt gisten, vergeet de fake news mythe.

Je bedoelt waarschijnlijk Chemipro Caustic, dat is wat anders dan caustic soda.De ene saustic is dus niet de andere caustic...  ;D

De werking van Star San bestaat uit een lage pH-waarde door de fosforzuur die dit middel bevat. De pH moet onder de 2,0 liggen om gisten te doden.

hansHalberstadt

En je kunt natuurlijk ook gewoon de de kveik gist gebruiken in combinatie met moderne brouwmethoden. Leverde bij mij een prima bier op. En je kunt ook nog brouwen als het te warm is voor normale gisten.   

Martijn0172

Citaat van: seed7 op 29-06-2019 &nbsp;08:00 uT.a.v. de langzaam verlopende gisting, je begint met heel weinig gist. De gist begint zich als een dolle te vermenigvuldigen. Dat betekent dat bepaalde voedingsstoffen heel snel op zijn, met name stikstofverbindingen, waardoor de gist stopt met delen en waardoor de gist langzamer gaat werken. Gebruik dus voldoende gistvoeding als je Kveik gebruikt, zeker als je bieren met een SG <1080 brouwt.

Ingo
Ik heb een dubbele dosis complexe gistvoeding toegevoegd

BrouwMark

Hoe bitter is het bier, Martijn? Als je weinig EBU'S hebt, groeien melkzuurbacteriën goed, met meer bitterhop houd je ze in toom.

EBC

Citaat van: Jacques op 29-06-2019 &nbsp;11:51 uJe bedoelt waarschijnlijk Chemipro Caustic, dat is wat anders dan caustic soda.De ene saustic is dus niet de andere caustic...  ;D

De werking van Star San bestaat uit een lage pH-waarde door de fosforzuur die dit middel bevat. De pH moet onder de 2,0 liggen om gisten te doden.

RVS kan niet goed tegen chloor, daarop is de angst gebaseerd. Maar op producten als Puro caustic is dit niet van toepassing. Het chloor is niet schadelijk voor rvs, zolang je de voorgeschreven instructies naleeft.

De werking van Star San is complexer dan enkel pH.

Martijn0172

Citaat van: BrouwMark op 29-06-2019 &nbsp;12:21 uHoe bitter is het bier, Martijn? Als je weinig EBU'S hebt, groeien melkzuurbacteriën goed, met meer bitterhop houd je ze in toom.

Weinig, 20 ibu, het zal dus een combinatie van factoren zijn waardoor de melkzuurbacteriën de overhand hebben gekregen

BrouwMark

20 EBU zou op zijn minst toch de lactobacillen moeten vertragen. Je zegt dat de smaak richting Rodenbach gaat, is het azijnzuur of melkzuur? (Sladressingzuur of yoghurtzuur?)

Jacques

Citaat van: EBC op 29-06-2019 &nbsp;12:22 uRVS kan niet goed tegen chloor, daarop is de angst gebaseerd. Maar op producten als Puro caustic is dit niet van toepassing. Het chloor is niet schadelijk voor rvs, zolang je de voorgeschreven instructies naleeft.

De werking van Star San is complexer dan enkel pH.

Ik had het niet over chloor... maar over het feit dat Chemipro/Puro Caustic wat anders is dan caustic soda (pure natriumhydroxide). Chemipro/Puro Caustic bestaat maar voor een deel uit natriumhydroxide. Met name Chemipro Caustic gebruik ik al vele jaren. Hoewel er in dit middel een chloorhoudend bestanddeel zit heb ik nooit enige aantasting van rvs geconstateerd. Wel is het zaak goed uit te spoelen omdat het een vervelende smaakafwijking kan zorgen.

Star San bestaat uit fosforzuur en dodecylbenzeensulfonzuur. Deze laatste stof zorgt voor de schuimvorming en het beter indringen in krassen en dergelijke. Ik zie in het veiligheidsinformatieblad van Brouwland nog een vertrouwelijk ingrediënt (https://www.brouwland.com/content/assets/docs/Star_San_HB_SDS_NL.pdf). Met een beetje googlen ontdek je dat het gaat om isopropyl alcohol. Dat is vooral een ontvetter. Door de grote verdunning is de desinfecterende werking beperkt.

EBC

Citaat van: Jacques op 29-06-2019 &nbsp;15:15 uStar San bestaat uit fosforzuur en dodecylbenzeensulfonzuur. Deze laatste stof zorgt voor de schuimvorming en het beter indringen in krassen en dergelijke. Ik zie in het veiligheidsinformatieblad van Brouwland nog een vertrouwelijk ingrediënt (https://www.brouwland.com/content/assets/docs/Star_San_HB_SDS_NL.pdf). Met een beetje googlen ontdek je dat het gaat om isopropyl alcohol. Dat is vooral een ontvetter. Door de grote verdunning is de desinfecterende werking beperkt.


Jacques

Bedankt voor het filmpje, weer wat geleerd.

Ik denk dat de mythe in de wereld is gekomen door de ervaring van hobbybrouwers dat infecties met wilde gisten lastiger te bestrijden zijn dan een bacteriële infectie.

middelaersch

Citaat van: EBC op 29-06-2019 &nbsp;00:28 uEn waarom?

Blikje bier?

Over de voor en nadelen van aluminium, o.a. de mogelijke gezondheidsrisico's is o.a. hier op het forum al genoeg geschreven.
Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Biertje1985

Citaat van: EBC op 29-06-2019 &nbsp;00:28 uEn waarom?

Blikje bier?
In blikbier komt het bier niet in aanraking met aluminium, er zit een coating aan de binnenkant van het blikje. Uit die coating lekt BPA en dat is ook niet goed.

Biertje1985

Citaat van: BrouwMark op 29-06-2019 &nbsp;15:11 u20 EBU zou op zijn minst toch de lactobacillen moeten vertragen. Je zegt dat de smaak richting Rodenbach gaat, is het azijnzuur of melkzuur? (Sladressingzuur of yoghurtzuur?)
Weer wat geleerd, er staat een Kveik Hornidal raw ale, zonder hop (die komt later als thee) te vergisten, in het begin heel snel binnen 24 uur van 1064 naar 1020.
Maar nu blupt het rustig verder, de kraussen zijn nog niet gaan liggen, hopelijk krijgen de bacteriën niet de overhand. Wellicht dat ik de hopthee alvast ga maken.

EBC

Citaat van: middelaersch op 30-06-2019 &nbsp;19:14 uOver de voor en nadelen van aluminium, o.a. de mogelijke gezondheidsrisico's is o.a. hier op het forum al genoeg geschreven.
Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Daarvoor hoef ik de zoekfunctie niet te gebruiken hoor, ik was er bij toen al die posts gedaan werden  ;)

Maar dat ging om Alzheimer, en daarvoor bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs. Sterker nog, het vermoeden is tegenwoordig dat aluminium geen oorzaak is.

middelaersch

Citaat van: EBC op 01-07-2019 &nbsp;14:48 uDaarvoor hoef ik de zoekfunctie niet te gebruiken hoor, ik was er bij toen al die posts gedaan werden  ;)

Maar dat ging om Alzheimer, en daarvoor bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs. Sterker nog, het vermoeden is tegenwoordig dat aluminium geen oorzaak is.

In dit soort gevallen wil ik geen bewijs dat het schadelijk is.
Ik wil onomstreden bewijs dat het niet schadelijk is.

Zolang de deskundigen het er niet over eens zijn of het wel of niet schadelijk is, ga ik er dus vanuit dat het wel schadelijk is. De aluminium pannen zijn een jaar of twintig geleden al bij ons uit de keuken verbannen, en ze komen er voorlopig niet weer in.

EBC

Citaat van: middelaersch op 01-07-2019 &nbsp;16:24 uIn dit soort gevallen wil ik geen bewijs dat het schadelijk is.
Ik wil onomstreden bewijs dat het niet schadelijk is.

Zolang de deskundigen het er niet over eens zijn of het wel of niet schadelijk is, ga ik er vanuit dat het wel schadelijk is. De aluminium pannen zijn een jaar of twintig geleden al bij ons uit de keuken verbannen, en ze komen er voorlopig niet weer in.

Ik vrees dat de alcohol in je bier schadelijker is dan het aluminium. En dat is wel bewezen.  ;D.

Martijn0172

Vandaag geproefd, het is eigenlijk een goed fris zuurtje geworden, het smaakt eigenlijk best goed. Ik heb 2 kegs gevuld, een ga ik geforceerd carboniseren en de andere heb ik weg gezet met 3 gram/L aan suiker.

Biertje1985

Citaat van: Martijn0172 op 01-07-2019 &nbsp;21:23 uVandaag geproefd, het is eigenlijk een goed fris zuurtje geworden, het smaakt eigenlijk best goed. Ik heb 2 kegs gevuld, een ga ik geforceerd carboniseren en de andere heb ik weg gezet met 3 gram/L aan suiker.
Gelukkig toch goed gekomen, vreemde gist die hornidal, of tenminste gist/bacterie blend.
Per dag ruikt het hier ook anders, gisteren rook het hele zaakje sterk naar over rijpe annanas.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.