Afgelopen woensdag 60 liter Smash gebrouwen met Pale Ale en Hallertau Mittelfruh, start sg van 1060. Ik heb 7 gram gedroogde Hornidal, geoogst door een forum genoot maar afkomstig van Chilobrachys, opgestart in een 500 ml starter. Op de donderdag een forse vergisting, vrijdag was deze al afgenomen, een meting gaf aan een sg 1040. Sindsdien blubt het rustig door met om de 2-3 sec een blub. Gisteren het sg gemeten en geeft aan sg 1031. Monster geproefd en er zat een echt zuurtje in die me deed denken aan een Rodenbach. Het misstond niet maar volgens mij hoort dit niet zo fors aanwezig te zijn. Het zuurtje met het voor kveik langzame verloop van de vergisting doet me denken dat er sprake is van een besmetting. Een andere hypothese is dat het geoogste gist wellicht verhoudingsgewijs (te) veel bacterie heeft bevat, dit heb ik een keer ergens gelezen, alleen de bron weet ik niet meer. Ons forumgenoot van wie ik de gist heb is nu er zelf ook mee aan het vergisten. Iemand die hier een idee over heeft?