Baltic porter

Gestart door Lindenman, 23-06-2019 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lindenman

Hoi allemaal,
Na mijn bockbier wil ik een baltic porter gaan maken met munchener en brown malt, het idee is om een zachte licht zoete porter te maken, alle opmerkingen en ideeën zijn welkom  :biersmile:

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Baltic Porter
Kenmerk                   : porter
Brouwdatum                : 22-6-2019
Biertype                  : Porter (brown)
Aantal liters             : 15
Gewenst begin SG          : 1068 (7,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 74.9%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 23,68 liter
Maischdikte               : 3,00 l/kg
Maischwater               : 14,21 liter
Spoelwater                : 7,34 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 232 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 46 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Munchenermout 15 EBC         31,7 %         1500 gr        16 EBC                                                                           
Pale alemout                 42,2 %         2000 gr        6 EBC                                                                   
Brown malt                   15,8 %         750 gr         150 EBC                                                               
Chocolademout                1,8 %          85 gr          900 EBC                                                                 
Havervlokken                 5,3 %          250 gr         4 EBC                                                                 
Zwartemout                   3,2 %          150 gr         1400 EBC                                                               

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hersbrücker        4,0 %     40 gr          20 Min.        14 EBU                                                                     
East Kent Golding  5,5 %     40 gr          20 Min.        20 EBU                                                                           
Northern brewer    8,0 %     10 gr          60 Min.        12 EBU                                                                         

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safale US-05
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 0 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 0°C

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 66°C      90 Min.      3,0 l/kg
Stap 2: 78°C      1 Min.      3,0 l/kg

Christiaan S

Ziet er prima uit, misschien iets teveel zwarte mout. tenzij je van een licht gebrande smaak in de porter houdt. Anders gewoon  :brouwen:

Traploper

Eigenlijk hoort een Baltische porter ondergistend te zijn, maar niets is verplicht. Als je dan toch bovengistend wil brouwen is us-05 een prima keus.

Lindenman

Ok dankjewel, dan zet ik de zwarte mout op 2%, ik wel hem niet echt gebrand hebben.

Biertje1985

Citaat van: Christiaan S op 23-06-2019  20:25 uZiet er prima uit, misschien iets teveel zwarte mout. tenzij je van een licht gebrande smaak in de porter houdt. Anders gewoon  :brouwen:
Een baltic porter is eigenlijk een imperial stout qua zwaarheid en smaak maar dan ondergistend.
Met andere woorden mag je best donker en zwaar gaan als je stijlvast wilt brouwen.

https://beerandbrewing.com/baltic-porter-lagers-answer-to-imperial-stout/

Ik heb een recept dat erg goed ontvangen is door mijn omgeving, ik krijg zelfs de vraag of ik die donkere nog een keer wil brouwen.
Deze is ook niet zo machtig als een RIS.
Als ik thuis ben kan ik het voor je opzoeken en posten. Dat was o.a met donkere tarwemout en een danish lager ondergist.

Lindenman

Hoi Biertje en traploper, ik weet dat hij eigenlijk ondergistend hoort te zijn maar omdat ik net een ondergistend bockbiertje heb gebrouwen met meer munchener en iets minder brown malt was ik bang dat hij heel veel hetzelfde zou gaan smaken.
Ook wil ik even afwachten hoe mijn eerste ondergistende biertje gaat worden, hij wordt van het weekend gebotteld maar het recept van de donkere porter zou ik graag van je hebben  :biersmile:

Biertje1985

Citaat van: Lindenman op 25-06-2019  10:03 uHoi Biertje en traploper, ik weet dat hij eigenlijk ondergistend hoort te zijn maar omdat ik net een ondergistend bockbiertje heb gebrouwen met meer munchener en iets minder brown malt was ik bang dat hij heel veel hetzelfde zou gaan smaken.
Ook wil ik even afwachten hoe mijn eerste ondergistende biertje gaat worden, hij wordt van het weekend gebotteld maar het recept van de donkere porter zou ik graag van je hebben  :biersmile:
Je houd het even van met tegoed. Maar ik kom erop terug.  :proost: :proost:

Lindenman

Super, de link is ook heel leerzaam, ga ik nog even nalezen voor het brouwen  8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.