Afgietsel starter hergebruiken voor hergisting

Gestart door BrouwMark, 23-06-2019 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Ik giet mijn starters altijd af, omdat ik het starterwort niet in mijn bier wil hebben. Toch vond ik het altijd ergens zonde om de meest hyperactieve gistcellen die er nog in zweven weg te gooien. Nu heb ik een doel voor ze bedacht:

Tegenwoordig bewaar ik het laatste beetje afgietsel in een gedopt bierflesje in de koelkast. In de tijd dat het bier vergist, slaat in het flesje nog een dun laagje fitte gist neer.

Daags voor het bottelen giet ik dit flesje af en pep het laagje gist dat erin zit op met een beetje wort of appelsap. De hele mik gaat vervolgens door het bier als bottelgist.

Sinds ik dit doe heb ik snellere hergisting zonder dat ik bottelgist hoef te kopen en heb ik ook geen slecht gevoel meer over gistcellen weggooien...  :)

hansHalberstadt

Lijkt me goed idee. Hoeveel slurry is er dan neergeslagen?

BrouwMark

Ietsje meer dan je gewoonlijk aan gist in een flesje hebt. De bodem is net aan bedekt.

hansHalberstadt

Hoe lang duurt het daarmee tot je flesjes op druk zijn? Het optimum is denk ik een week of 2. Als het korter duurt kun je toe met minder bottelgist. Als het langer duurt is het ook nog geen probleem, maar wordt het wel meer onvoorspelbaar.

BrouwMark

Een week of 1,5. Ik heb het nu 2 keer zo gedaan, misschien kan ik inderdaad wel wat minder gebruiken. De 2e keer was met de wy1084, die is behoorlijk flocculerend en het laagje in het bewaarflesje was ook minder daardoor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.