Wie heeft ervaring met "torrified" granen

Gestart door Jacques, 22-06-2019 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Volgens dit artikel zou "torrified wheat" essentieel zijn voor Engelse bieren.

In het recente artikel https://www.brewersjournal.info/get-a-head-start-with-torrefied-ingredients/ worden "torrified" granen gebruikt voor een beter schuimhoudbaarheid.

Ik ging er altijd van uit men met de term torrified licht geroosterde granen bedoelde maar het lijkt ook te gaan om gepofte granen.
Zie What is torrified wheat?

En ook




Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

seed7

Ja, zijn gepofte granen, kun je zelf in de magnetron doen, na wat geexperimenteer. Ook mout kun je poffen.
Verbetert het schuim en geeft wat body / mondgevoel. Ik vind het heel vergelijkbaar met zgn chit malt /spitz malz.
Vooral goed te gebruiken in bieren onder de 4% Alc.

Ingo

Jacques

Heb je een indicatie voor het aantal minuten bij bijvoorbeeld 500 gram?

Gebruik je het vaak?

BrouwMark

1x gebruikt. Volgens mij is het voordeel vooral gelegen in het feit dat de zetmeelketens 'uitgerold' worden door het poffen en zodoende beter toegankelijk zijn voor de enzymen om te 'verknippen'. Net als voorgekookte granen dus.

chthon

Het lijkt me eerder dat ze een banvloek van Ronald Pattinson kunnen krijgen. Ik volg zijn blog dagelijks op, en iedere woensdag en zaterdag staan er Engelse recepten in, gaande van pakweg midden 19de eeuw tot in de jaren '60.

Ik denk dat je op de vingers van 1 hand het aantal recepten met graan kunt tellen, laat staan "torrified wheat". Maïs (grutten), suikers, geroosterde gerst (vooral tijdens de tweede wereldoorlog), havervlokken (ook tijdens de oorlogen).

Misschien dat het tegenwoordig wordt gebruikt, maar het woord traditioneel lijkt vergezocht, met alle informatie die Ronald Pattinson op het internet deelt.

SVB

Ik heb het recepten boek van Pattinson, heleboel oude recepten (twee weken terug 1 van gebrouwen) en dat komt er inderdaad niet in voor!

seed7

Citaat van: Jacques op 22-06-2019  22:04 uHeb je een indicatie voor het aantal minuten bij bijvoorbeeld 500 gram?

Gebruik je het vaak?

Ik gebruik het zelden. Hoe lang weet ik niet ik doe het ik korte stappen, vol vermogen en dan steeds 30 seconden dan gaat het of roken of poppen. Gewoon met een handje vol proberen.
Ik krijg bij dat spul altijd het zelfde idee als 'het obligate handje tarwemout voor het schuim'. Voor body kun je bijna elk ongemout graan nemen. Je kunt voor de grap ook eens ongezouten/-zoete popcorn nemen.

T.a.v. 'torrified', 168 pagina's zoekresultaat op Jim's Beer Kit, dus zo onbekend zijn ze er in de UK niet mee. Maar het zou me niet verbazen als het een uit de VS overgewaaid fenomeen is. In oudere Engelse recepten zie je het inderdaad amper.

EDIT: in Duitsland heb je een snoeperij voor kinderen dat heet 'knuspermalz', gesuikerde gepofte gerstemout. Is er ook als gesuikerde gepofte rijst. (doe eens gek, doe een pak of wat rijstwafels in het wort)

Ingo

chthon

Citaat van: seed7 op 23-06-2019  12:59 uIk gebruik het zelden. Hoe lang weet ik niet ik doe het ik korte stappen, vol vermogen en dan steeds 30 seconden dan gaat het of roken of poppen. Gewoon met een handje vol proberen.
Ik krijg bij dat spul altijd het zelfde idee als 'het obligate handje tarwemout voor het schuim'. Voor body kun je bijna elk ongemout graan nemen. Je kunt voor de grap ook eens ongezouten/-zoete popcorn nemen.

T.a.v. 'torrified', 168 pagina's zoekresultaat op Jim's Beer Kit, dus zo onbekend zijn ze er in de UK niet mee. Maar het zou me niet verbazen als het een uit de VS overgewaaid fenomeen is. In oudere Engelse recepten zie je het inderdaad amper.

EDIT: in Duitsland heb je een snoeperij voor kinderen dat heet 'knuspermalz', gesuikerde gepofte gerstemout. Is er ook als gesuikerde gepofte rijst. (doe eens gek, doe een pak of wat rijstwafels in het wort)

Ingo

Rice Crispies en Honey Smacks.

Jacques

Bedankt voor de reacties.

In de beginjaren dat ik brouwde zo'n 40 jaar geleden kwam ik de term "torrefied grain" tegen in de schaarse literatuur die toen beschikbaar was. Destijds kon ik niet precies achterhalen wat het precies was. Met behulp van woordenboeken kwam ik toen uit op geroosterd...

Erg populair is dit ingrediënt niet zo te merken.

Traploper

Is het dan eigenlijk gewoon vergelijkbaar in gebruik met tarwevlokken?

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 23-06-2019  22:04 uErg populair is dit ingrediënt niet zo te merken.

Op het moment wordt torrified wheat van Thomas en Fawcett veel toegepast in NEIPA stijl bieren.
Erg polulair denk ik zo. Ik heb er goede ervaringen mee in ieder geval. Het is dus een gepofte tarwe, het neigt wat naar karamel.

Volgens een van onze Nederlandse brouwwinkels:

Is warmtebehandeld (soort van "popped") om de cellulaire structuur te breken, waardoor het snelle hydratatie mogelijk maakt.
 Om de moutenzymen het zetmeel en het eiwit volledig te kunnen aanvallen.
 Torrified Tarwe kan gebruikt worden in plaats van rauwe tarwe in Belgische stijl Wit-Bier.
 Verhoogt de smaak en de body van Bitters, Milds and Stouts.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 24-06-2019  14:29 uOp het moment wordt torrified wheat van Thomas en Fawcett veel toegepast in NEIPA stijl bieren.
Erg polulair denk ik zo. Ik heb er goede ervaringen mee in ieder geval. Het is dus een gepofte tarwe, het neigt wat naar karamel.

Volgens een van onze Nederlandse brouwwinkels:

Is warmtebehandeld (soort van "popped") om de cellulaire structuur te breken, waardoor het snelle hydratatie mogelijk maakt.
 Om de moutenzymen het zetmeel en het eiwit volledig te kunnen aanvallen.
 Torrified Tarwe kan gebruikt worden in plaats van rauwe tarwe in Belgische stijl Wit-Bier.
 Verhoogt de smaak en de body van Bitters, Milds and Stouts.

Bij NEIPA gaat het meer om de hop dan om de gebruikte mout. In ieder geval heb je bij NEIPA's niet echt nodig voor een betere schuimhoudbaarheid.

Torreified tarwe in een witbier? ??? Dat is niet erg Belgisch. Maar dat betekent natuurlijk niet dat niet kan.

Heb je het ooit gebruikt? En wat waren je ervaringen?


Welke leverancier levert dit graan?

[edit] Gevonden: Van der Kooy. Ik had gezocht op tarwe in plaats van wheat... [/edit]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.