Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewmonk tips voor bieren met dik beslag  (gelezen 810 keer)

Offline Eureka Brew

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brewmonk tips voor bieren met dik beslag
« Gepost op: 17-06-2019 21:35 u »
Wij zijn sinds kort begonnen met brouwen van bieren met een Brewmonk installatie.
We hebben geprobeerd een Triple te brouwen maar behaalden niet het gewenste rendement.
Nu hoorden we dat dit kan komen doordat het een dik beslag is geweest en het via de Brewmonk vaker lastig is om met een dik beslag het gewenste rendement te behalen.

We vragen ons af of er meer mensen zijn die hier mee te maken hebben gehad. Er zouden mogelijkheden zijn om dit dan op te lossen door het beslag over verschillende fases te verdelen waardoor je met een dunner beslag kunt werken. Wij weten niet hoe we dit dan aan moeten pakken en we zouden graag tips ontvangen om op deze manier een beter rendement te behalen met ons brouwsel. Andere tips om dit te verbeteren zijn uiteraard ook welkom   ;)

Dankjewel alvast

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Brewmonk tips voor bieren met dik beslag
« Reactie #1 Gepost op: 17-06-2019 22:42 u »
Misschien handig als je iets meer informatie geeft over wat je gedaan hebt: Recept, hoeveelheid maischwater en spoelwater etc, wat bedoel je met gewenst rendement. 70%, 90%, ...?
Anders is het lastig om er iets concreets over te zeggen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2019 23:04 u »
Nu hoorden we dat dit kan komen doordat het een dik beslag is geweest en het via de Brewmonk vaker lastig is om met een dik beslag het gewenste rendement te behalen.

Welkom in de wereld van de beperkte brouwinstallaties..... :-\  :brouwen:

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2019 21:30 u »
Je zou er aan kunnen denken om de Brewmonk alleen als maischketel te gebruiken.
Maw maischen in de Brewmonk en dan het wort laten inkoken in een grote pan van een 40L op gas.
Vervolgens start je weer met maischen in de Brewmonk met het het laatste restje spoelwater, is toch weer 1020.
Met 3x maischen kun je dan bijna 20 kg mout verwerken en eindig je met een 35L wort gereed voor de vergisting.
Als je ea voorbereid, lukt het vast wel in 8 10 uur, gewoon 's morgens op tijd beginnen.
Denk bij aan op tijd beginnen aan 06.00!

Offline BertusBeensteen

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2019 22:02 u »
Je wordt beperkt door de hoeveelheid mout dat je kan storten en door de hoeveelheid water dat je kan spoelen omdat je al veel maischwater moet gebruiken ivm je beslagdikte.

Nu heb je bij de Brew Monk al een deadspace van 7 L onder je moutpijp.
Het is misschien een idee om deze ruimte gedeeltelijk op te vullen met bijvoorbeeld knikkers, ook al zal dat vast wel weer nieuwe problemen met zich meebrengen. Op die manier kun je meer spoelwater gebruiken en dus meer suimers uitspoelen.

Ik moet mijn eerste tripel/ris nog maken met de Brew Monk, maar zal eerst proberen wat minder te brouwen voordat ik experimenteel ga doen.

Dubbel maischen kan ook nog trouwens, dat staat ook vast wel ergens omschreven.

Offline ExPeteriment

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2019 17:18 u »

Nu heb je bij de Brew Monk al een deadspace van 7 L onder je moutpijp.
Het is misschien een idee om deze ruimte gedeeltelijk op te vullen met bijvoorbeeld knikkers, ook al zal dat vast wel weer nieuwe problemen met zich meebrengen. Op die manier kun je meer spoelwater gebruiken en dus meer suimers uitspoelen.
Iets om daarbij op te letten: eerder aanbranden als je te hard rondpompt.

Tags: