Vroegtijdig stilgevallen vergisting?

Gestart door frankbaeyens, 27-02-2006 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 22-03-2006  23:00 uDie Hoppie die weet wat. Mijn witte nina kent een hoog FG. Ik ben niet zo voor die zoete zooi, maar het is wel een feit: de keurmeesters fietsen keurig mee op de grote verzoetingstrend. Zoet bier scoort goed, bitter bier is bah. Ha, ik zal ze dit jaar eens laten schrikken met mijn best bitter van >50 IBU!
De keurmeesters gebruiken commerciële bieren als referentie. Als die zoeter worden, zouden ook de amateurbieren zoeter moeten worden. Als de referentie voor een Best Bitter ook >50 IBU bevat, geef ik je een kans.

Hans Hans

frankbaeyens

Voor de volledigheid: de andere helft, die met de toegevoegde wijngist (de K1V-1116), heeft het eigenlijk nog minder goed gedaan dan de helft met de Nottingham: blijven steken op SG 1035, dus meer dan de toegevoegde suiker vergisten is er blijkbaar niet gebeurd. Nu ja, het was het proberen waard. Heb dit bier toch gebotteld, wie weet heb ik op een dag zin in een heerlijke Russian Imperial Stout - stroop op de pannenkoeken  :P

Frank

MO

Ben je niet bang dat het bier langzaam maar zeker toch door gaat gisten met als gevolg potentiele bommen? Of heb je geen bottelsuiker gebruikt (en dan nog)?

frankbaeyens

Eigenlijk ben ik wél een beetje bang, inderdaad, zeker nu de flessen nog op kamertemperatuur in de woonkamer staan... Zal ik dan maar af en toe een flesje openen, om te zien of er geen overmatige hernieuwde vergisting optreedt? Ter info: het bier is gebotteld in kleine 25cl Palm-flesjes.

Eenmaal het bier in de garage lijkt het mogelijke ontploffingsgevaar minder rampzalige gevolgen te kunnen hebben...

 :o

Frank

MO

Ik zou de flesjes veilig opslaan, in een kist of zo, dat niet alles onder het bier ziet als ze exploderen. Het probleem is dat de hergisting natuurlijk net zo traag zal gaan als de normale vergisting. Het kan dus best een paar weken duren voor je koolzuurdruk hebt. Dan zou je kunnen koelen (goed koud!) om de gisting te stoppen. Toch zal deze - ook bij lage temperatuur - doorgaan. Ik zou zo min mogelijk risico nemen, eventueel een paar flesjes bewaren maar de rest weggooien.

Silvio

Is al die angst voor bierflesbommen niet wat overdreven in dit geval. Als ik zie wat Frank tot nu toe al gedaan heeft om het eind sg naar beneden te krijgen, zit er gewoon niet meer in dan dit eindresultaat. Het moet toch wel heel sterk zijn dat nu al die gistcelletjes het in de bol gaan krijgen en besluiten spontaan aan het werk te gaan en suikers om te gaan zetten die ze eerst niet blieften.
Mijn advies niets weggooien dat kan altijd nog, je bent nu al zover. Wacht gewoon het resultaat af over een paar weekjes, als het echt niet te drinken is kan je het nog altijd doorspoelen

Oscar

Citaat van: Silvio op 25-03-2006  21:06 uMijn advies niets weggooien dat kan altijd nog, je bent nu al zover.Wacht gewoon het resultaat af over een paar weekjes, als het echt niet te drinken is kan je het nog altijd doorspoelen

Doorspoelen is uit den boze natuurlijk  :neenee: zoek dan iemand die het nog kan verstoken....kun je er misschien alsnog iets lekkers van maken. De alcohol is altijd bruikbaar na destillatie.

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 27-03-2006  12:34 uDoorspoelen is uit den boze natuurlijk  :neenee: zoek dan iemand die het nog kan verstoken....kun je er misschien alsnog iets lekkers van maken. De alcohol is altijd bruikbaar na destillatie.

Maar maak de naam van de stoker niet bekend, want stoken is nog steeds illegaal.

Hans Hans

frankbaeyens

Vooraleer te gaan doorspoelen/stoken, zal ik eerst nog enkele weken rustig afwachten en zien wat er van wordt :)
En voorlopig nog géén explosies gehad in mijn woning...
Eind deze week maak ik er eentje open, en hou jullie op de hoogte!

 :degroeten:

Frank

frankbaeyens

Vanavond een flesje geopend van het bier met de later toegevoegde Nottingham gist (SG 1032 bij bottelen), dus pas 9 dagen op de fles bij kamertemperatuur. Koolzuur normaal bij ontstopselen. Kleur: helder zwart met toetsen donker-rood-bruin in glas, met nu reeds vrij dense mokka-kleurige schuimkraag 4-5 cm, met redelijke persistentie. Neus: aroma's van donkere bittere chocolade, koffie en karamel. Smaak: idem, plus volle mout-smaak, goede bitterheid, verwarmende alcohol, beetje astringent. Hop-aroma's sterk op de achtergrond door dit smaak-bombardement. Ondanks hoog bottelSG komt dit bier niet als zoet over. Mondgevoel: dens, gebonden, zeker niet "licht", maar ook niet "stroperig". Erg lange afdronk, met blijvende aanwezigheid van alle aroma- en smaakcomponenten. Ik denk dat dit een bewaarbier wordt, een dessertbier voor een gure winteravond bij het haardvuur  ^-^
Frank

Hopmans

Gefeliciteerd met je resultaat Frank !  :hoera:

Eerder in deze topic:

CiteerZoet door een lage vergistingsgraad is echt niet zo storend als men denkt.
Vaak is men verbaast over de smaak. Het valt best mee is dan de reactie.

Nu:

CiteerOndanks hoog bottelSG komt dit bier niet als zoet over.

 :weetbeter:

Liemingbrouwer

Hallo Frank,

Wat een opoffering; om half twee 's nachts nog over uw bier schrijven op het forum.
Ten eerste proficiat met het resultaat het vele (denk)werk heeft dan toch wat opgeleverd.
Deze thread bewijst weer eens als een bier, in de basis, goed gebrouwen is, er later al heel wat kan gemanipuleerd worden voor het bier echt verknoeid is.  En ook vooral nooit te snel denken dat het bier verloren is.  Tijd is hier, de beste, goede raadgever.
Alleen als je een slechte partij Iers mos gebruikt dan is het met zekerheid om zeep.  Maar daar weten wij alles van nietwaar.
Voor diegene die nog een paar biertjes met Iers mos willen proeven ik heb er nog enkele, want zelfs de "ultieme bewerking" laat een smaakje na.

Nogmaals proficiat
Liemingbrouwer


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.