Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept van BrouwHulp naar Grainfather exporteren  (gelezen 282 keer)

Offline Rikkertdedonder

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Recept van BrouwHulp naar Grainfather exporteren
« Gepost op: 20-06-2019 15:56 u »
Bij het exporteren van mijn recept van BrouwHulp naar app van Grainfather verandert mijn begin en eind sg. De hoeveelheden, rendement, ... blijven het zelfde en toch verandert mijn begin SG van 1.047 naar 1.044 en mijn eind SG van 1.010 naar 1.015. De alcoholberekening zakt hierdoor van 4.8 naar 3.7.
Iemand een idee hoe dit komt? 
Eens gezocht en vond precies toch niet direct een post met een gelijkaardig probleem. Indien er wel al over geschreven zou zijn stuur gerust de link door.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: recept van BrouwHulp naar grainfather exporteren
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2019 21:58 u »
en toch verandert mijn begin SG van 1.047 naar 1.044 en mijn eind SG van 1.010 naar 1.015. De alcoholberekening zakt hierdoor van 4.8 naar 3.7.

Je moet toch nog brouwen? Wat maken die getallen dan uit?

Offline Staple

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2019 22:13 u »
Sommige mensen vinden het nu eenmaal leuk om dat te weten, Oscar  :proost:.

Misschien zijn de waardes van de mouten (hoeveel rendement per mout) anders in de database van de Grainfather dan van BrouwHulp?
Het zou een idee kunnen zijn om gewoon simpele (één mout) recepten te maken met elk van je mouten in je bier, die over te zetten en vervolgens te kijken of dit bij elke mout zo is. Misschien ook eentje met enkel suiker om te zien wat dat met het SG doet.

Offline Rikkertdedonder

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2019 22:51 u »
Ik weet toch wel graag waar ik naartoe wil. Ik vind persoonlijk dat die getallen wel degelijk uit maken. Eens apart die mouten ingeven en kijken wat het geeft is wel een goed idee. Dat het een beetje verschil geeft kan ik verstaan maar vind het verschil toch net iets te groot.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2019 00:10 u »
Ik denk dat je alle parameters in beide systemen systematisch moet vergelijken. Ergens moet er een verschil in zitten.
Als dat niet zo is dan zit er in een van beide programma's een bug. Dat is ook best mogelijk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2019 07:32 u »
Met de Grainfather gaat het spoelen iets minder efficiënt als je de standaard opstelling gebruikt omdat je in een keer de hele korf optilt en dus feitelijk veel te snel spoelt. Maar van 1047 naar 1044 is maar 7% verschil en ook niet alle getallen in recepten zijn even nauwkeurig, zeker niet voor wat betreft eind SG (beter: schijnbare vergistingsgraad).
Wat ik zou doen is je recept brouwen met 7% meer mout en dan goed bijhouden tijdens het brouwen wat er gebeurt, bv hoeveel maisch en spoelwater je gebruikt. En als je een refractometer hebt de Brix meten aan het einde van het maischen zodat je het maischrendement kun bepalen en het spoelrendement.
Voor de volgende keer heb je dan een betere indicatie voor evt aanpassingen van je recept.

Tags: