Bier spuit uit de flesjes

Gestart door solardemo, 20-06-2019 14:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

solardemo

Beste hobbybrouwers,

Sinds een paar maanden ben ik bezig met mijn eigen biertjes. Ze vergisten goed, maar na twee maanden in de flesjes te hebben gezeten spuit het eruit bij het openen. Hierdoor blijft er weinig koolzuur in het bier over en krijgt het geen schuimkraag. Hoe kan ik dit bij mijn volgende brouwsel voorkomen?

Alvast dank!

joerivang

Er kunnen een aantal zaken spelen, waar het op neer komt is eigenlijk altijd teveel druk op de fles.

- Hoe snel bottel je? Verifieer je dat het bier uitvergist is door bijvoorbeeld twee verschillende metingen, drie dagen uit elkaar, uit te voeren?
- Hoeveel suiker voeg je bij het bottelen toe?
- Smaakt het bier wel? of heb je een infectie te pakken waardoor het bier verder uitvergist?

BrouwMout.nl

Zeer waarschijnlijk was je bier toen je het bottelde nog niet helemaal uitvergist .
Nu met het warme weer van de laatste paar dagen is het dat wel.

Zoek op het forum op de term gushers voor een oplossing.

Pas op de flesjes kunnen ploffen indien de druk te hoog is!

solardemo

Ik meet niet of het bier uitvergist is. Ik kijk meestal naar de activiteit van het waterslot, meestal laat ik het 2 weken buiten de koelkast vergisten waarnaar ik het vat in de koelkast zet voor ongeveer een week. Bij het bottelen voeg ik ongeveer 7 gram suiker per liter toe.

AukeRadelaar

Een hydrometer kost 5 euro https://www.braumarkt.com/testen-en-labo/hydrometer-3-schalig-st-kleurverdeling

Hiermee kun je:

- einde vergisting waarnemen
- berekenen hoeveel procent aan suikers je gist heeft opgesnoept
- alcohol percentage berekenen
- in bad spelen (mits voldoende dichtheid maar waarschijnlijk niet)

Doordat je het einde van de vergisting waar kunt nemen heb je een grote kans op het voorkomen van gushers (mits niet geïnfecteerd oid).


brouwerwaldonk

Citaat van: solardemo op 20-06-2019  14:58 uIk meet niet of het bier uitvergist is. Ik kijk meestal naar de activiteit van het waterslot
Daar zit de fout, niet meten is niets weten.

Het waterslot is geen indicator of het bier is uitgegist, bij de minste lek aan de stop of het waterslot heb je geen beweging in het waterslot hoewel het gisten verder gaat.   
Koop een goede densiteitmeter, meten voor en na, en je kan zien of het is uitgegist of nog niet.

emiel1

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-06-2019  15:32 umeten voor en na, en je kan zien of het is uitgegist of nog niet.

En ter aanvulling: Mocht je met een recept werken, laat je dan niet leiden door wat daarin staat als eind-SG of alcoholpercentage. Je vergisting is pas klaar als er een dag of 3 geen verandering in SG meer is geweest

brouwerwaldonk

Nog ter aanvulling, na de gisting volgt best een lagering van 1 of 2 weken, zo wordt het nog een stuk meer helder.
In sommige gevallen gaat er nog één of 2 puntjes af.

Staple

Wat gebeurt er met de smaak in de fles? Wellicht heb je ergens een infectie zitten die je bier verder uitgist gedurende een lange tijd.

Jacques

Citaat van: solardemo op 20-06-2019  14:21 uBeste hobbybrouwers,

Sinds een paar maanden ben ik bezig met mijn eigen biertjes. Ze vergisten goed, maar na twee maanden in de flesjes te hebben gezeten spuit het eruit bij het openen. Hierdoor blijft er weinig koolzuur in het bier over en krijgt het geen schuimkraag. Hoe kan ik dit bij mijn volgende brouwsel voorkomen?

Te veel koolzuur in de fles komt door:
- te vroeg bottelen -> laat het bier 3 tot 5 dagen staan zonder daling van het SG voordat je bottelt;
- verkeerde bottelgist -> voeg niet een willekeurige gist toe bij het bottelen, gebruik een bottelgist die alleen eenvoudige suikers vergist;
- vuile flessen -> maak je flessen goed schoon, spoel je flessen niet alleen om maar volg een goed reinigingsprotocol voor het reinigen van je flessen;
- infecties -> een infectie van het wort/bier opgelopen na het koelen van het wort kan zich langzaam vermenigvuldigen en na een tijd zorgen voor een hoger koolzuurgehalte door het alsnog vergisten van complexe suikers;
- pas op met drooghoppen -> zetmeelsplitsende enzymen uit de hop kunnen vergistbare suikers vormen na de hoofdgisting;
- te veel bottelsuiker -> als je de bottelsuiker opgelost toevoegt zorg dan voor een goede vermenging van de suiker.

Over al deze onderwerpen zijn uitgebreide discussies geweest op dit forum. Deze vind je door de zoekfunctie of de tags te gebruiken.
Tip: kijk vooral bij de tag hergisting op fles, reinigen/desinfecteren, flessen en koolzuurgehalte

Marcel_k

Nog niet genoemd, dus toch maar even: als er door onzorgvuldig filteren of afhevelen hopdeeltjes in je flesjes komen, krijg je ook gushers.

hansHalberstadt

Citaat van: solardemo op 20-06-2019  14:58 uIk meet niet of het bier uitvergist is. Ik kijk meestal naar de activiteit van het waterslot, meestal laat ik het 2 weken buiten de koelkast vergisten waarnaar ik het vat in de koelkast zet voor ongeveer een week. Bij het bottelen voeg ik ongeveer 7 gram suiker per liter toe.
Even ervan uitgaande dat er geen koolzuur weglekt, dan zeg je dat je naar het waterslot kijkt, maar wanneer zet je het dan in de koelkast? Als het gestopt is met borrelen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.