Beste hobbybrouwers,
Sinds een paar maanden ben ik bezig met mijn eigen biertjes. Ze vergisten goed, maar na twee maanden in de flesjes te hebben gezeten spuit het eruit bij het openen. Hierdoor blijft er weinig koolzuur in het bier over en krijgt het geen schuimkraag. Hoe kan ik dit bij mijn volgende brouwsel voorkomen?
Te veel koolzuur in de fles komt door:
- te vroeg bottelen -> laat het bier 3 tot 5 dagen staan zonder daling van het SG voordat je bottelt;
- verkeerde bottelgist -> voeg niet een willekeurige gist toe bij het bottelen, gebruik een bottelgist die alleen eenvoudige suikers vergist;
- vuile flessen -> maak je flessen goed schoon, spoel je flessen niet alleen om maar volg een goed reinigingsprotocol voor het reinigen van je flessen;
- infecties -> een infectie van het wort/bier opgelopen na het koelen van het wort kan zich langzaam vermenigvuldigen en na een tijd zorgen voor een hoger koolzuurgehalte door het alsnog vergisten van complexe suikers;
- pas op met drooghoppen -> zetmeelsplitsende enzymen uit de hop kunnen vergistbare suikers vormen na de hoofdgisting;
- te veel bottelsuiker -> als je de bottelsuiker opgelost toevoegt zorg dan voor een goede vermenging van de suiker.
Over al deze onderwerpen zijn uitgebreide discussies geweest op dit forum. Deze vind je door de zoekfunctie of de
tags te gebruiken.
Tip: kijk vooral bij de tag
hergisting op fles,
reinigen/desinfecteren,
flessen en
koolzuurgehalte