Wat doen jullie om de temperatuur gisting omlaag te krijgen met dit weer?

Gestart door Ed1973, 19-06-2019 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ed1973

Op dit moment is mijn binnentemperatuur 24 ºC en voor mijn eerste brouwsel wordt een hoofdvergistingstemperatuur van 20 ºC en voor nagisting 15 ºC aangeraden.

Nu zal zonder koeling de temperatuur zeker boven de 24 ºC uitkomen van het gistend wort.

Nu heb ik enorm veel gelezen over manier om de temperatuur van je gistend wort, op de juiste temperatuur te krijgen en te houden, zoals:

- koelkast
- glycol chiller
- kelder (die ik niet heb)
- een ligbad gevuld met koud water

Welke andere manieren gebruiken jullie, om het gistend wort op de juiste temperatuur te houden?

Ik heb trouwens wel in 3 vertrekken een airco split unit, ik zou natuurlijk de kleinste ruimte kunnen benutten voor de gisting, en daar de airco constant aan hebben staan. Verder is de uitstroomtemperatuur van koud water bij mij op dit moment 18.7 ºC.

Ik heb trouwens nog geen gistingsvat aangeschaft.

brouwerwaldonk

Als uw hoeveelheid gistend wort niet groter is dan 20L kan je een metserskuip vullen met water en ijsblokken en daarin uw gistvat plaatsen en zo vergisten bij gebrek aan een koelkast of koele kelder.

CiteerWelke andere manieren gebruiken jullie, om het gistend wort op de juiste temperatuur te houden?

Ik heb een koele kelder en daar staat mijn gistkast, dus ik kan vergisten bij 18 - 22°C. Koelen tot dag 2 doet de kelderruimte, daarna deksel van de gistkast dicht en verwarmen met 4 lampen van 60 W.





Zelfs tijdens een hittegolf wordt het in de zomer niet warmer dan 15°C in de kelder.

emiel1

Citaat van: Ed1973 op 19-06-2019  11:38 uIk heb trouwens wel in 3 vertrekken een airco split unit, ik zou natuurlijk de kleinste ruimte kunnen benutten voor de gisting, en daar de airco constant aan hebben staan.

Dan mag je de airco wel flink hard aanzetten...
Als je die kleinste ruimte toch dermate weinig gebruikt dat je de airco daar vol kan laten blazen, kun je er vast ook wel een koelkastje neerzetten ;) Kost ook een stuk minder dan de energierekening die je krijgt als je het met je airco doet

Ed1973

Dus eigenlijk is een koelkast toch wel de beste optie, als je kijkt naar praktisch oogpunt en kosten.

Ik neem aan dat de thermostaat dan ook vervangen moet worden? Meestal zit daar alleen een wieltje in met stand 1 - 6

Of gewoon de koelkast op stand maximaal zetten en thermostaat regelen via de stekker van de koelkast?

Oscar

Citaat van: Ed1973 op 19-06-2019  12:23 uIk neem aan dat de thermostaat dan ook vervangen moet worden? Meestal zit daar alleen een wieltje in met stand 1 - 6

nee,

Citaat van: Ed1973 op 19-06-2019  12:23 uOf gewoon de koelkast op stand maximaal zetten en thermostaat regelen via de stekker van de koelkast?

Ja  :) Zoek naar STC-1000 of Inktbird  :brouwen:

Ansius

Citaat van: Ed1973 op 19-06-2019  11:38 uOp dit moment is mijn binnentemperatuur 24 ºC en voor mijn eerste brouwsel wordt een hoofdvergistingstemperatuur van 20 ºC en voor nagisting 15 ºC aangeraden.

Wie raadt dat aan?

ciesvandekwis

Inderdaad, je hoeft koelkast niet te verbouwen, STC1000 is regelaar die je zelf in kastje inbouwt mbv 2 stekkers (warm= aansluiten van bvb gloeilamp, en koelen=die bevat stekker van je koelkast). Bij de Inkbird is alles kant en klaar.
2e hands koelkast kost niet veel. De sensor die temp. meet hang je onder een sponsje (isoleert) tegen je gistvat mbv tape of spanbandje.

middelaersch

Citaat van: Ed1973 op 19-06-2019  11:38 uik zou natuurlijk de kleinste ruimte kunnen benutten voor de gisting, en daar de airco constant aan hebben staan.

Dat kost hopeloos veel stroom.

Voor een paar tientjes koop je een tweedehands koelkast. En een Inkbird regelaar ongeveer drie tientjes.

BertusBeensteen

Koelkast is de makkelijkste optie, dit is het simpelste dat goed koelt.
Voor de temperatuur regeling zijn er meerdere opties, van indrukken en gaan tot zelfbouw en alles er tussenin.

Zelf gebruik ik een inbouwkoelkast die in mijn schuur staat welke ik destijds gratis heb opgehaald. De temperatuur regeling gebeurt door een brewpiless,  daarmee word middels een PID regeling de temperatuur in de koelkast zo afgestemd dat dit de temperatuur van het wort rond setpoint blijft. Boel is voorzien van wifi, dus op afstand te volgen wat de temperatuur doet en of de boel koelt of verwarmt. Dit is wel een zelf knutsel oplossing. Alternatieven zijn hierboven al genoemd.

En hoe rekening met de binnenmaten van de koelkast wanneer je een gist at aanschaft.

Dirtbag

Ik zou aanraden om meteen voor een manshoge koelkast te gaan, zonder vriesvak. Sommigen hebben succesvol een vriesvak kunnen verwijderen echter vaak lukt dat niet.

Het voordeel van een zo groot mogelijke koelkast is, is dat je dan niet nogmaals een grotere hoeft te halen als je een keer wat meer wilt brouwen.

Tevens is een gistkoelkast ook handig met verjaardagen en feestjes en dergelijke. Brouwplanning aanpassen dat die dan leeg is, en alle taart, bier, frisdrank etc etc kun je er zo inschuiven.

db

Haagse Wouter

Citaat van: Ansius op 19-06-2019  12:48 uWie raadt dat aan?

Inderdaad, ik ga juist hoger voor de nagisting  ;D.

Jeroen76

Advies, gebruik even de zoekfunctie met de term ' vergistingskast'.

Er is namelijk al heel veel over geschreven hier op het forum en om nu weer een nieuw topic over dezelfde materie te beginnen is wat zonde.

Gr. Jeroen


Ed1973

Heb inmiddels een tweedehands koelkast voor 20 Euro gekocht en voor 20 Euro een brouwvat van 31 L gekocht die er perfect in past.
Vanavond ga ik bij iemand een STC-1000 temperatuur controller halen en vandaag een thermowell van SS Brewtech kopen. Hopelijk is het plastic niet te dik voor het schroefdraad.

Hieronder een foto:


emiel1

Citaat van: Ed1973 op 21-06-2019  10:30 uHeb inmiddels een tweedehands koelkast voor 20 Euro gekocht en voor 20 Euro een brouwvat van 31 L gekocht die er perfect in past.
Vanavond ga ik bij iemand een STC-1000 temperatuur controller halen en vandaag een thermowell van SS Brewtech kopen. Hopelijk is het plastic niet te dik voor het schroefdraad.

Hieronder een foto:



Goed bezig! Een thermowell is handig, maar geen noodzaak (ik denk trouwens niet dat het plastic te dik zal zijn). Mij ervaring is zelfs dat als je de sensor helemaal tot achterin de thermowell steekt, de temperatuurschommelingen veel te heftig zijn en vrijwel niet ophouden. Nu ik de sensor er tot halverwege in steek ben ik wél tevreden, maar de temperatuursensor onder een schuursponsje aan de buitenkant van je vat vastplakken werkt ook goed.

SVB

Die thermowell heb ik in mijn brouwpan gestopt. Lijkt me stug dat het niet zou lukken met een gistvat

Jeroen76

Fijne koelkast en dat voor 20 euro? Koopje

Heb 2 iets grotere modellen van Liebherr ook de Premium en de Comfort.

Ken die thermowell niet, hoe werkt dat dan?

Gr. Jeroen

SVB

Het is een holle metalen pijpje welke dicht is aan 1 kant en open aan de andere. De dichte kant zit in je jongbier, vanaf de open kant stop je een temperatuursonde er in. Zo heb je een sonde in je gistvat, zonder dat deze open is.

Ed1973

@Ansius: de handleiding die bij het Arsegan pakket zit, daar staat dat. Ik zal later ff een foto maken hier en posten.
Ik heb het Vlaams Blond pakket gekocht bij Braumarkt in Almere, woon daar 8 minuten rijden vandaan, ideaal.

Vandaag de Thermowell 10 cm gekocht, ook nog samen met melkzuur en calciumsulfaat en net de STC-1000.

Vanavond eens inlezen welke mogelijkheden er zijn op gebied van meet- en regel mbt STC-1000.

hansHalberstadt

Citaat van: emiel1 op 21-06-2019  10:42 uMij ervaring is zelfs dat als je de sensor helemaal tot achterin de thermowell steekt, de temperatuurschommelingen veel te heftig zijn en vrijwel niet ophouden. Nu ik de sensor er tot halverwege in steek ben ik wél tevreden, maar de temperatuursensor onder een schuursponsje aan de buitenkant van je vat vastplakken werkt ook goed.
Dan bedoel je denk ik de temperatuurwisselingen in je gistingsruimte en niet binnen je gistingsvat. Dat klopt ook. die heftige reacties komen omdat je juist de temperatuur in je gistingsvat beter regelt en om snel bij te kunnen sturen heb je nu eenmaal grote temperatuur verschillen nodig tussen omgeving en inhoud van je vat en die krijg je dan ook. Maar als je in je vat zou meten dan zou je juist een beter constante temperatuur zien als je je sensor helemaal tot achterin de thermowell steekt. Maar als je dit doet heb je wel eisen aan je warmte/koelbron. die mag maar werken tot je een maximaal verschil hebt van bv +/- 10 graden tussen gistingskast en inhoud vat.   

Jacques

Citaat van: Ed1973 op 21-06-2019  16:46 u@Ansius: de handleiding die bij het Arsegan pakket zit, daar staat dat. Ik zal later ff een foto maken hier en posten.

Over de handleidingen die bij Arsegan pakketten zitten hebben het hier op het forum vaker gehad. Dat zijn niet de beste handleidingen en dan druk ik mij zwak uit...

Zie ook
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33250.msg505620.html

middelaersch

Ik snap sowieso niet dat mensen zo'n pakket kopen. In de boeken van Adrie en Jacques staan prima recepten. Bestel gewoon alle grondstoffen los en brouw aan de hand van zo'n recept, dan weet je wat je hebt en wat je aan het doen bent.

Ik heb één keer met zo'n pakket gebrouwen tijdens een cursus bij Brouwmarkt (verder niks negatiefs over die cursus overigens, kan het iedere beginner aanraden, veel geleerd), maar je weet helemaal niet wat de samenstelling van het pakket is. Welke mout, hoeveel, welke hop, hoeveel, geen idee. Als je hetzelfde bier nog een keer wil brouwen zul je weer zo'n pakket moeten kopen, en dat is natuurlijk precies de bedoeling.

Rob.Erto

Zo'n pakket is voor veel mensen een laagdrempelige manier om kennis te maken met het brouwen van bier. Een pakket bevat (doorgaans) alle essentiële benodigdheden om een bier te brouwen. Handig als je van bier houdt en wilt kijken of ook bierbrouwen een leuke hobby zou kunnen zijn. Zo'n pakket is ook een populair geschenk voor verjaardagen/vaderdag/ed. Mijn eigen ervaring is dat de hobby bevalt; en men dan in de loop der tijd de installatie opwaardeert en uitbreidt.

De handleiding die bij een brouwpakket zit, is vaak vrij summier. Men komt dan snel uit op dit forum voor aanvullende informatie.

Mark0411

Citaat van: Rob.Erto op 22-06-2019  07:43 uZo'n pakket is voor veel mensen een laagdrempelige manier om kennis te maken met het brouwen van bier. Een pakket bevat (doorgaans) alle essentiële benodigdheden om een bier te brouwen. Handig als je van bier houdt en wilt kijken of ook bierbrouwen een leuke hobby zou kunnen zijn. Zo'n pakket is ook een populair geschenk voor verjaardagen/vaderdag/ed. Mijn eigen ervaring is dat de hobby bevalt; en men dan in de loop der tijd de installatie opwaardeert en uitbreidt.

De handleiding die bij een brouwpakket zit, is vaak vrij summier. Men komt dan snel uit op dit forum voor aanvullende informatie.
Zo ben ik ook begonnen inderdaad. De eerste keer brouwen is zo wel makkelijk. Nog even niet meten en wegen met je ingrediënten. Zo kan iedere beginner zich eerst richten op het proces. Daarna ben ik meteen overgestapt op het bestellen van de losse ingrediënten om de bewezen recepten op dit forum te proberen.

middelaersch

Citaat van: Mark0411 op 24-06-2019  09:53 uZo ben ik ook begonnen inderdaad. De eerste keer brouwen is zo wel makkelijk. Nog even niet meten en wegen met je ingrediënten. Zo kan iedere beginner zich eerst richten op het proces. Daarna ben ik meteen overgestapt op het bestellen van de losse ingrediënten om de bewezen recepten op dit forum te proberen.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier om dingen te leren. Ik ben iemand die eerst gaat lezen en wil begrijpen hoe iets werkt. Een ander wil liever direct beginnen en zo snel mogelijk resultaat. Is ook niks mis mee.

Als je voor je eerste brouwsel een SMASH (Single Hop Single Malt / één mout en één hop) recept kiest, dan stelt dat afwegen weinig voor. Veel simpeler dan een ingewikkeld kant en klaar pakket met een gebrekkige handleiding lijkt me.

Het moeilijkste van het praktische brouwen vind ik persoonlijk om besmettingen te vookomen. Het automatisme aanleren om alles maar dan ook echt alles wat na het brouwen (koken) met het bier in aanraking komt te ontsmetten. Je ziet zo gemakkelijk iets over het hoofd... Is tot nog toe gelukkig nog steeds goed gegaan.  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.