Hoeveel groter kiezen gistingsvat?

Gestart door Ed1973, 18-06-2019 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ed1973

Hallo,

Ik ben nog net niet begonnen met bier brouwen en zit nog te twijfelen hoeveel groter het gistingsvat te kopen.

Ik heb gelezen dat het verstandig is om een vat te kiezen, welke 2x zo groot is als je hoeveelheid te vergisten wort.
Daarnaast heb ik van een medewerker van Braumarkt te horen gekregen dat dat eigenlijk niet nodig is, dat het slechts 50% groter hoeft te zijn.

Uiteraard is dit denk ik afhankelijk van hoe actief het gistingsproces aan de gang is. Wat is jullie advies?

Koen S

Hangt sterk af van de gist. Bijna altijd is 50% kopruimte voldoende, dus 150% voorzien.
Als je toch eens een gist hebt die eruit wil, kan je nog altijd een blow off installeren.
https://www.twortwat.nl/t-i/1406449304

Rob.Erto

Ik start altijd met een blowoff, omdat ik wel eens een overstroming heb gehad. En dat wil ik echt niet meer (en mijn vrouw trouwens ook niet).

Ed1973

Dank jullie wel, die blow off constructie lijkt me perfect.

Ik vroeg me tegelijkertijd ook af, is het niet mogelijk om de snelheid van vergisting af te remmen, door bijvoorbeeld druk op te voeren in het gistingsvat ?

Heb trouwens een Grainfather gekocht en zit nu dus ff rond te zoeken, wat een goede optie is:

- plastic (goedkoop) of RVS

Deze is natuurlijk prachtig:

https://www.braumarkt.com/ss-brewtech/ss-brewtech-chronical-fermenter-26-ltr-7-gal

Maar twijfel dus, of die 26 liter voldoende is. Voor 20 liter wort, dus niet.

seed7

Een "blow off" kan je heel wat gist kosten met uiteindelijk een matige gisting tot gevolg, gewoon 100% kopruimte. Dat dekt meer dan 80% van de gevallen en anders (b.v. met Westmalle) brouw je gewoon wat minder,

ingo

Jacques

Citaat van: Ed1973 op 18-06-2019  20:28 uIk vroeg me tegelijkertijd ook af, is het niet mogelijk om de snelheid van vergisting af te remmen, door bijvoorbeeld druk op te voeren in het gistingsvat?

Een hele makkelijke manier of de vergisting af te remmen is temperatuurgecontroleerd vergisten. Wanneer je de temperatuur verlaagt verloopt de vergisting minder snel en krijg je minder schuimvorming.

brouwerwaldonk

Citaat van: Koen S op 18-06-2019  18:00 uHangt sterk af van de gist. Bijna altijd is 50% kopruimte voldoende, dus 150% voorzien.
Als je toch eens een gist hebt die eruit wil, kan je nog altijd een blow off installeren.
https://www.twortwat.nl/t-i/1406449304
Ik heb een meno pan van 70 L als gistvat, en brouw 43 a 44 L bier. Met een opkweek starter van De Koninck gist uit de gistbank was het vat nog te klein want toen zat het schuim in het midden tot tegen het deksel van het gistvat wat gewoon omhoog geduwd werd door de gisting.

Bij dit brouwsel was de begin temperatuur 20°C. en het vat dreigde over te schuimen. Ik heb het overschuimen kunnen indijken door de eerste 2 dagen regelmatig gist af te scheppen met een schuimspaan.





Het vat enkele keren openen heeft geen infectie veroorzaakt, en het bier was super lekker.

Jaap W

Ik vergist 30 ltr wort in een 70 ltr menno pan. Dus kopruimte genoeg en mocht ik een keer 40 of 45 ltr willen gaan brouwen kan dat ook nog wel zonder een overstroming te krijgen.  :biersmile: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.