Professionele etiketten maken

Gestart door Sjoerd, 17-06-2019 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Beste allemaal,

Mogelijk dat ik binnenkort een keer een batch laat brouwen. Ik wil graag zelf mijn etiketten maken. Dat moet ik nu ook maar eens onder de knie krijgen. Dat geeft me een paar vragen:
- welk programma kan ik het beste voor ontwerpen gebruiken?
- welke etiketten kan ik het beste gebruiken en waar bestel je die?
- Welk apparaat kan ik het beste gebruiken voor het etiketteren van de flessen?

Ook andere tips mbt etiketteren zijn welkom!

Groet Sjoerd

Oscar

Citaat van: Sjoerd op 17-06-2019  22:01 uOok andere tips mbt etiketteren zijn welkom!

Informeer even bij de brouwerij waar je wilt gaan brouwen, en ook of er eisen zijn gesteld aan het formaat... ;)

bierinjisp

Denk vooral aan de verplichte informatie die op het etiket behoort te staan.

joerivang

Als je echt een aantrekkelijk label wil, zolang je er niet in thuis bent, laten ontwerpen. Dat zou mijn advies zijn, je wilt niet dat je bier straks niet verkoopt omdat het label niet aantrekkelijk is. Bieren die qua etiket of vormgeving eruit springen in een schap met 100 verschillende bieren krijgen als eerste mijn aandacht.

Oscar

Citaat van: bierinjisp op 18-06-2019  08:44 uDenk vooral aan de verplichte informatie die op het etiket behoort te staan.

Pfff... "verplicht"... Nog nooit over een controlerende instantie gehoord... ;)

Oscar

Citaat van: Sjoerd op 17-06-2019  22:01 u- Welk apparaat kan ik het beste gebruiken voor het etiketteren van de flessen?

Je wilt zelf met het handje gaan plakken?  :nut: :nut: ;D ;D ;D

EBC

Citaat van: Oscar op 18-06-2019  09:00 uPfff... "verplicht"... Nog nooit over een controlerende instantie gehoord... ;)

Bij mij komen ze toch minstens 1x per jaar de brouwerij van top tot teen controleren. En ook mijn etiketten worden daarbij nooit ontzien. Ik had eens 'THT' geschreven in plaats van  'ten minste houdbaar tot' voluit, dat leverde een aantekening op het rapport op. Bij de volgende controle moet het dan verbeterd zijn. Is het dan nog niet ok, dan moet je flink praten, anders is het gedaan met de pret.

Maar gelukkig hoeft er niet heel veel verplicht op te staan.

Maran van Brakel

Citaat van: Sjoerd op 17-06-2019  22:01 u- welk programma kan ik het beste voor ontwerpen gebruiken?

Het meest professionele is Adobe Photoshop en/of Illustrator.
Dan zit je wel meteen aan een abonnement vast van € 30 per maand. (Er is een gratis demo)
Tutorials zijn er in ieder geval genoeg te vinden op o.a. YouTube.

Het duurt wel een tijdje voor dat je die programma's echt onder de knie hebt, dus wat joerivang al zei, lekker laten doen.
Desnoods maak je een schets en stuurt die naar iemand die er wat meer ervaring mee heeft.

Puck

Citaat van: Maran van Brakel op 18-06-2019  11:30 uHet meest professionele is Adobe Photoshop en/of Illustrator.
Dan zit je wel meteen aan een abonnement vast van € 30 per maand. (Er is een gratis demo)
Tutorials zijn er in ieder geval genoeg te vinden op o.a. YouTube.

Het duurt wel een tijdje voor dat je die programma's echt onder de knie hebt, dus wat joerivang al zei, lekker laten doen.
Desnoods maak je een schets en stuurt die naar iemand die er wat meer ervaring mee heeft.

Er zijn ook goede open-source alternatieven.

Sjoerd

Dank voor de reacties, welke opensource alternatieven zijn er? Welke labels gebruiken jullie? Welke printer kan je het beste gebruiken? Met welk apparaat breng je het beste labels aan? Dank weer!

Groet Sjoerd

Oscar

Citaat van: Sjoerd op 18-06-2019  13:14 uWelke printer kan je het beste gebruiken? Met welk apparaat breng je het beste labels aan?

En je wilt een commercieel bier op de markt brengen?  ::) :nut: Hoeveel? 100 liter?  ^-^ :)  Dan kun je dit wel handmatig doen, maar anders wil je zelf je etiketten gaan printen  :weetniet: :nut:  en gaan plakken?  :nut: :weetniet:

Sjoerd

500 liter, los van wel of niet commercieel, bij grote aantallen doe ik het vast niet zelf, maar wil wel graag zelf de expertise in huis en onder de knie hebben. Met zoveel ervaring hier op het forum zijn er vast goede tips in hoe en met welke spullen ik dat het beste kan doen.  Gr Sjoerd

Puck

Citaat van: Sjoerd op 18-06-2019  13:14 uDank voor de reacties, welke opensource alternatieven zijn er? Welke labels gebruiken jullie? Welke printer kan je het beste gebruiken? Met welk apparaat breng je het beste labels aan? Dank weer!

Groet Sjoerd

Een greep uit het aanbod:

https://www.getpaint.net/index.html
https://www.gimp.org/
https://inkscape.org/

Zo is er nog wel meer te vinden maar dan verwijs ik je graag door naar een hele bekende zoekmachine. Mijn labels zijn gewoon papier, uitgeprint met een gewone laserprinter, uitsnijden en melk als lijm. En dat doe ik alleen als het echt leuk moet zijn anders gewoon een nummer op de dop en verwerkt in een document in the cloud. Of gewoon afvullen op fust...

Rob.Erto

Ik label al mijn bieren en ontwerp de labels zelf in Photoshop Elements. Ik heb deze aangeschaft met een licentie (eenmalig, GEEN maandelijks abonnement). De labels print ik uit op een kleuren laserprinter. Met melk plak ik ze op de flesjes.

achterhoek

Ik heb éénmalig een label gemaakt met professionele software. Uiteindelijk heb ik dan een document, die je kunt gebruiken met gratis software. Waarmee ik als ik wil, elke keer het biernaam, de batchnummer, ingrediënten, alcoholpercentage en noem maar kan aanpassen. M.a.w. éénmalig etiket, altijd het content (niet het logo, en dergelijke, maar dat zou wel kunnen in beperkte mate) kan aanpassen en uitprinten. extern laten drukken zou volgens mij ook geen problemen opleveren. Maar dat zou overlegd moeten worden met de drukkerij. Ik heb dan wel een grafische achtergrond hierin. Dit etiket heeft internationaal een Design award gewonnen vanwege o.a. innovatie en vormgeving.

Voor professionele look: kleine batches (tot 500 stuks (scheelt bij drukkerij) advies: digitaal laten drukken, grotere oplages via offset.
Anders intern printen mocht deze mogelijkheid er zijn.

Maran van Brakel

Misschien ook een leuke manier om een beetje te klooien/oefenen/aanpassen:

https://www.photopea.com/

Kan ook gewoon Photoshop en Gimp bestanden openen.

joenedu

Citaat van: Maran van Brakel op 24-06-2019  08:33 uhttps://www.photopea.com/

Da's ook een mooie, thanks. Ik gebruik nog wel eens Pixlr.com.

Niels B.

Ik denk dat je je focus eerst moet verleggen naar het vinden van een brouwerij die voor jou wilt brouwen. Vaak hebben deze zelf al een leverancier voor etiketten. Van die leverancier weten ze dat de etiketten of stickers goed worden aangeleverd en werken op hun systeem.

Maran van Brakel

Citaat van: Niels B. op 24-06-2019  22:02 uIk denk dat je je focus eerst moet verleggen naar het vinden van een brouwerij die voor jou wilt brouwen. Vaak hebben deze zelf al een leverancier voor etiketten. Van die leverancier weten ze dat de etiketten of stickers goed worden aangeleverd en werken op hun systeem.

Je wilt toch ook wel een leuk ontwerp? Aanpassen aan het label/sticker formaat dat een brouwer al gebruikt moet ook wel lukken.
Zolang je maar niet met een korrelig jpg'tje aan komt zetten lukt het meestal wel   ;D

De WindMoaker

Ik maak mijn etiketten nog steeds in PowerPoint.

Het voordeel is dat je in PowerPoint gemakkelijk kunt editen. Voor mijn werkt PowerPoint goed, omdat ik start met een moodboard aanpak.
Eerst zoek ik plaatjes die ik leuk vind en ga daar vervolgens mee aan de slag. Ik laat het evolueren en gooi dus geen versies weg. Ik doe dat ook voor websites. Het voordeel is dat je gemakkelijk terug kunt kijken. Als er iemand eens meekijkt ziet hij de opbouw en kan dan gemakkelijk tips geven.
 

Trapkast

Ik blijf toch bij InDesign, heerlijke software.

Zeker met de integratie met Photoshop en Illustrator  8)

Ivar - Businesslabels

Ik zie veel interessants voorbij komen qua advies maar ik mis wel het e.e.a.

Een goed en volwaardig maar toch betaalbaar alternatief van Adobe illustrator is Affinity Designer, kan ongeveer 99% van wat Adobe Illustrator kan maar dan voor iets van € 50,00 eenmalig (zie website van "affinity punt serif punt com"

Regelmatig aantallen printen in hoogwaardige kwaliteit kan prima zelf en zonder drukker maar vraagt om een investering in een goede printer een dergelijke printer kost meer dan € 1.000 dus is echt een investering maar geeft wel de mogelijkheid tot personalisatie en kleine aantallen zo vaak en snel je wilt.
Kleine aantallen (relatief gezien dan  ;)  ), Epson TM-C3500, grotere aantallen Epson CW-C6000.

Offset drukker is pas vanaf 20.000 labels interessant en vanuit de drukker zit je sowieso vaak met batchnummers, THT datums, etc die je niet altijd kloppend variabel kan mee laten drukken.

Groetjes van Ivar (kijk gerust eens op Businesslabels)

Puck

Citaat van: Ivar - Businesslabels op 10-02-2021  14:52 uIk zie veel interessants voorbij komen qua advies maar ik mis wel het e.e.a.

Een goed en volwaardig maar toch betaalbaar alternatief van Adobe illustrator is Affinity Designer, kan ongeveer 99% van wat Adobe Illustrator kan maar dan voor iets van € 50,00 eenmalig (zie website van "affinity punt serif punt com"

Regelmatig aantallen printen in hoogwaardige kwaliteit kan prima zelf en zonder drukker maar vraagt om een investering in een goede printer een dergelijke printer kost meer dan € 1.000 dus is echt een investering maar geeft wel de mogelijkheid tot personalisatie en kleine aantallen zo vaak en snel je wilt.
Kleine aantallen (relatief gezien dan  ;)  ), Epson TM-C3500, grotere aantallen Epson CW-C6000.

Offset drukker is pas vanaf 20.000 labels interessant en vanuit de drukker zit je sowieso vaak met batchnummers, THT datums, etc die je niet altijd kloppend variabel kan mee laten drukken.

Groetjes van Ivar (kijk gerust eens op Businesslabels)

Oh kijk weer reclame op het forum in een niet daarvoor bestemde plek, zelfs je gebruikersnaam is reclame maar goed laat ik niet de beroerste zijn, mijn standpunt heb ik in een ander topic al vermeld hierover. Toch even een inhoudelijke reactie op bovenstaande. Voor wie het interressant vind Affinity is nu in de aanbieding op hun site met 50% korting op alle pakketten, weet niet voor hoe lang  want ze doen dit als lockdown actie. Ik zit nog te twijfelen of ik van open source afstap en naar Affinity switch. Ze hebben ook een trial versie om te proberen (tijdelijk 90 dagen geldig i.p.v. 30), echter heb ik nog geen tijd genomen hiervoor. Ik hoor er in ieder geval leuke dingen over. Corel Painter 2020 staat eventueel ook op mijn lijstje van potentieel software pakket, er zijn zoveel keuzes (Corel Painter 2020 is namelijk nog een paar dagen bij Humblebundle in de aanbieding). Maar er is nog zoveel meer leuks: https://www.creativebloq.com/advice/the-best-software-for-digital-artists

En dan even over batchnummers en THT datums erop drukken, dit zou ik doen bij het etiketteren. Rekening houden met design en etiketten met een leeg vak(jes) bestellen bij de drukker.

Ivar - Businesslabels

Citaat van: Puck op 11-02-2021  00:58 uOh kijk weer reclame op het forum in een niet daarvoor bestemde plek, zelfs je gebruikersnaam is reclame maar goed laat ik niet de beroerste zijn, mijn standpunt heb ik in een ander topic al vermeld hierover.

Puck, ik begrijp je opmerking echter probeer ik vooral inhoudelijk waardevolle informatie te geven. Mijn gebruikersnaam heb ik langgeleden al aangemaakt en kan ik helaas niet meer wijzigen (had ik anders met liefde gedaan). Lange tijd heb ik hier vooral vol bewondering gekeken hoe men hier de mooiste etiketten maakt en deelt. Mijn excuus als dit anders wordt ervaren.

Maar ik zal mij waar mogelijk weerhouden van reclame maken want dat is zeker niet de hoofdzaak waarom ik op dit forum kijk. Ik zit echter wel in de label wereld en deel hierbij graag mijn kennis en heb tevens een topic geopend om te vragen naar jullie kennis.

p.s. als mijn gebruikersnaam op 1 of andere manier toch gewijzigd kan worden dan doe ik dat graag.

tdp

Citaat van: Ivar - Businesslabels op 11-02-2021  09:17 u...
p.s. als mijn gebruikersnaam op 1 of andere manier toch gewijzigd kan worden dan doe ik dat graag.

Ga naar profiel, profiel wijzigen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.