Brew Monk tips voor bieren met dik beslag

Gestart door Eureka Brew, 17-06-2019 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eureka Brew

Wij zijn sinds kort begonnen met brouwen van bieren met een Brew Monk installatie.
We hebben geprobeerd een Triple te brouwen maar behaalden niet het gewenste rendement.
Nu hoorden we dat dit kan komen doordat het een dik beslag is geweest en het via de Brew Monk vaker lastig is om met een dik beslag het gewenste rendement te behalen.

We vragen ons af of er meer mensen zijn die hier mee te maken hebben gehad. Er zouden mogelijkheden zijn om dit dan op te lossen door het beslag over verschillende fases te verdelen waardoor je met een dunner beslag kunt werken. Wij weten niet hoe we dit dan aan moeten pakken en we zouden graag tips ontvangen om op deze manier een beter rendement te behalen met ons brouwsel. Andere tips om dit te verbeteren zijn uiteraard ook welkom   ;)

Dankjewel alvast

middelaersch

Misschien handig als je iets meer informatie geeft over wat je gedaan hebt: Recept, hoeveelheid maischwater en spoelwater etc, wat bedoel je met gewenst rendement. 70%, 90%, ...?
Anders is het lastig om er iets concreets over te zeggen.

Oscar

Citaat van: Eureka Brew op 17-06-2019  21:35 uNu hoorden we dat dit kan komen doordat het een dik beslag is geweest en het via de Brew Monk vaker lastig is om met een dik beslag het gewenste rendement te behalen.

Welkom in de wereld van de beperkte brouwinstallaties... :-\  :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Je zou er aan kunnen denken om de Brew Monk alleen als maischketel te gebruiken.
Maw maischen in de Brew Monk en dan het wort laten inkoken in een grote pan van een 40L op gas.
Vervolgens start je weer met maischen in de Brew Monk met het het laatste restje spoelwater, is toch weer 1020.
Met 3x maischen kun je dan bijna 20 kg mout verwerken en eindig je met een 35L wort gereed voor de vergisting.
Als je ea voorbereid, lukt het vast wel in 8 รก 10 uur, gewoon 's morgens op tijd beginnen.
Denk bij aan op tijd beginnen aan 06.00!

BertusBeensteen

Je wordt beperkt door de hoeveelheid mout dat je kan storten en door de hoeveelheid water dat je kan spoelen omdat je al veel maischwater moet gebruiken ivm je beslagdikte.

Nu heb je bij de Brew Monk al een deadspace van 7 L onder je moutpijp.
Het is misschien een idee om deze ruimte gedeeltelijk op te vullen met bijvoorbeeld knikkers, ook al zal dat vast wel weer nieuwe problemen met zich meebrengen. Op die manier kun je meer spoelwater gebruiken en dus meer suimers uitspoelen.

Ik moet mijn eerste tripel/ris nog maken met de Brew Monk, maar zal eerst proberen wat minder te brouwen voordat ik experimenteel ga doen.

Dubbel maischen kan ook nog trouwens, dat staat ook vast wel ergens omschreven.

ExPeteriment

Citaat van: BertusBeensteen op 18-06-2019  22:02 uNu heb je bij de Brew Monk al een deadspace van 7 L onder je moutpijp.
Het is misschien een idee om deze ruimte gedeeltelijk op te vullen met bijvoorbeeld knikkers, ook al zal dat vast wel weer nieuwe problemen met zich meebrengen. Op die manier kun je meer spoelwater gebruiken en dus meer suimers uitspoelen.
Iets om daarbij op te letten: eerder aanbranden als je te hard rondpompt.

Dantel

Citaat van: Eureka Brew op 17-06-2019  21:35 uWij zijn sinds kort begonnen met brouwen van bieren met een Brew Monk installatie.
We hebben geprobeerd een Tripel te brouwen maar behaalden niet het gewenste rendement.
Nu hoorden we dat dit kan komen doordat het een dik beslag is geweest en het via de Brew Monk vaker lastig is om met een dik beslag het gewenste rendement te behalen.

We vragen ons af of er meer mensen zijn die hier mee te maken hebben gehad. Er zouden mogelijkheden zijn om dit dan op te lossen door het beslag over verschillende fases te verdelen waardoor je met een dunner beslag kunt werken. Wij weten niet hoe we dit dan aan moeten pakken en we zouden graag tips ontvangen om op deze manier een beter rendement te behalen met ons brouwsel. Andere tips om dit te verbeteren zijn uiteraard ook welkom   ;)

Dankjewel alvast


Ik heb al een aantal jaren een Brew Monk en ook al verschillende Tripels  gebrouwen.
Mijn ervaring inmiddels is dat je je beslagdikte  niet alleen van mout haalt, je kunt tenslotte maar 8 kg mout in je moutpijp kwijt.
Daarom gebruik ik vaak ook nog moutextract.
Daarbij gebruik ik het bovenste rooster niet meer, maar heb me een tweede Bazooka filter genomen en die zet ik altijd op de overloop. Voordeel is dat je je beslag kunt roeren en je rendement veel hoger is .
Ja ik weet het het is wat meer  werk, maar bij mij functioneert het goed.

Hoop dat je er wat aan hebt .

Robert1968

Bekijk de tips eens onder het topic Easybrew 30. Vergelijkbare ketels veronderstel ik.

Mijn ervaring: fijn maar klam schroten, af en toe beslag roeren, maar vooral langzaam spoelen door de bostel aan te drukken met de bovenste filterplaat. Zonodig langer maischen, als je meet dat je SG hierdoor nog flink stijgt.

Enne, een Tripel haalt een groot deel van de suikers van toegevoegde suiker, zoals kristalsuiker en niet vanuit de mout.

Arjen1969

Klinkt herkenbaar. Voordat ik met mijn Brew Monk brouwde deed ik het in een grote pan waarin ik zelf roerde tijdens het maischen. Daar haalde ik een behoorlijk hoog rendement mee, wat inzakte toen ik met de Brew Monk ben gaan brouwen. Ik hield aanvankelijk vast aan mijn eerder gemaakte recepten toen ik ging brouwen met de Brew Monk. Die waren eigenlijk allemaal gebaseerd op maischen met 15 liter maischwater en 10 liter spoelwater op ca. 5-6 kg mout bij de zwaardere bieren. Ik kwam er al snel achter dat je dan eigenlijk niet meer goed kunt rondpompen met dergelijke volautomaten. Ik heb mijn recepten nu aangepast als het zwaardere bieren betreft, en start met 20 liter maischwater en 5 liter spoelwater. Hierdoor kan ik op volle kracht blijven rondpompen tijdens het maischen waar ik voorheen het kraantje voor de rondpomp altijd behoorlijk moest knijpen om een stabiele rondpomp situatie te krijgen tijdens het maischen.

Door de 5 liter extra water tijdens het maischen is dit probleem bij mij weg en is ook mijn rendement met ca. 10% omhoog gegaan voor zwaardere bieren. Ik schroot nog met een schrootmolen en heb het vermoeden dat die er ook voor zorgt dat je een compacter filterbed krijgt waardoor rondpompen tijdens maischen minder goed gaat, binnenkort stap ik over op een walsenmolen en hoop ook daar nog een paar procent te pakken.

Mijn tip in deze is in elk geval even te kijken naar je verhouding maischwater/spoelwater en die eventueel aan te passen. Bij mij heeft het zeker geholpen.

Robert1968

Wat heeft het op volle kracht rondpompen voor zin, als het meerdere toch overstroomt via de binnenpijp?

Vervanging van de schijvenmolen door een walsenmolen leidde bij mij tot een paar procent meer rendement.

Ik hanteer altijd 2/3 deel maischwater, 1/3 deel spoelwater, ongeacht het begin-SG. Voldoende spoelwater is mijn inziens nodig om de restsuikers uit de bostel te krijgen.

Nog een tip: gebruik de inhoud van je ketel zoveel mogelijk om naar verhouding meer maischwater boven de onderste fiterplaat te hebben. Dit vanwege het "dode volume" onder de filterplaat.

Arjen1969

Citaat van: Robert1968 op 23-12-2019  11:50 uWat heeft het op volle kracht rondpompen voor zin, als het meerdere toch overstroomt via de binnenpijp?


Hoe vaker je het rondpompt des te beter is de extractie van de suikers uit de mout. Als het direct via de binnenpijp overstroomt ziet je wort de mout amper.

Op de Fles

Ik brouw (nog) zonder BrouwHulp of iets dergelijks en weet niet wat mijn rendement is na het brouwen.
Ik brouw vaak een quadrupel met een beslagdikte van 11 kilo mout op 33,5 liter water.
Nooit last van een dicht filterbed, en na het spoelen met 8 liter en 90 minuten koken houd ik 29 liter over voor de eerste vergisting.
Ben best wel tevreden met de Brew Monk  :)

middelaersch

Citaat van: Op de Fles op 24-12-2019  08:26 uIk brouw (nog) zonder BrouwHulp of iets dergelijks en weet niet wat mijn rendement is na het brouwen.
Ik brouw vaak een quadrupel met een beslagdikte van 11 kilo mout op 33,5 liter water.
Nooit last van een dicht filterbed, en na het spoelen met 8 liter en 90 minuten koken houd ik 29 liter over voor de eerste vergisting.
Ben best wel tevreden met de Brew Monk  :)

Heb je de 30 liter versie?

Robert1968

CiteerHoe vaker je het rondpompt des te beter is de extractie van de suikers uit de mout. Als het direct via de binnenpijp overstroomt ziet je wort de mout amper.

Logisch, maar geldt alleen voor het wort die door de bostel zakt en niet via de overloop/binnenpijp overstroomt. Je kunt de pomp net zo goed zover knijpen tot het wort net niet overstroomt.

Hay

Citaat van: middelaersch op 24-12-2019  12:10 uHeb je de 30 liter versie?
Vroeg ik mij ook af maar gaat volgens mij niet passen.
Mijn laatste brouwsel was een pannepot met 10% suiker in de stort, ik had uiteindelijk 22 l in het vergistingsvat met een sg van 1097. En dit was echt de max voor mijn ketel.
En een rendement van 75%.
Ik had nadat ik mijn maischwater had genomen maar 4 liter over om te spoelen.
Maar ik heb daar 5 liter meer van gemaakt en deze 5 liter heb ik apart in een ketel ingekookt tot een dikkere massa.
En later weer toegevoegd ging echt prima met een heel goed resultaat.
Dus het is niet zo dat als je rond de 20 liter brouwt je beperkingen hebt met deze ketel.
En al zeker niet voor een tripel.

Op de Fles

Citaat van: middelaersch op 24-12-2019  12:10 uHeb je de 30 liter versie?

Nee de 50 liter variant.

DavyDK

Ik heb het topic van de easybrew 30 volledig gelezen en nog enkele andere. Vaak denk ik toch bij mezelf dat de 50 liter meer comfort geeft om te brouwen als je tegen de limiet van je moutstort zit.

Ik ga weliswaar maar 20-23 liter batches brouwen. Maar soms hoor ik dat het toch nog nipt kan worden. Dan twijfel ik weer. Want ik ga meestal zwaardere bieren brouwen. Ben er nog altijd niet over uit. Maar zolang de brouwketels niet in voorraad zijn heb ik nog tijd om te twijfelen.  :)

beermenke

Stof tot nadenken
Verschil van maischdikte of roeren in pan of brouwautomaat
Stel ik start beiden met 15 liter en 5 kg mout
Mijn maischdikte is toch veel dikker in de automaat omdat de 5 kg mout in een kleinere binnenketel zit en dus ook minder maischwater?

Snelbier

Zeker stof tot nadenken.. Easybrew en Brewmong-gelijken hebben 7 L water onder de moutkorf, noem het maar 'dode ruimte'.
Met 15 L water in de ketel zwerft je mout dus in 15-7=8 L water.
Maischdikte in de KORF komt dan rond 1: 1,5.  Dikker gaat niet, dan staat de mout droog.
Idee is dat je daardoor in ieder geval langer moet maischen, maar misschien speelt er meer.
Ik ben er nog niet uit, heb alleen ervaring met Brewmonk en niet met maischen in 'gewone' ketel.

hobbybob

Citaat van: DavyDK op 09-01-2020  13:01 uIk heb het topic van de easybrew 30 volledig gelezen en nog enkele andere. Vaak denk ik toch bij mezelf dat de 50 liter meer comfort geeft om te brouwen als je tegen de limiet van je moutstort zit.

Ik ga weliswaar maar 20-23 liter batches brouwen. Maar soms hoor ik dat het toch nog nipt kan worden. Dan twijfel ik weer. Want ik ga meestal zwaardere bieren brouwen. Ben er nog altijd niet over uit. Maar zolang de brouwketels niet in voorraad zijn heb ik nog tijd om te twijfelen.  :)
Inderdaad om die reden heb ik de Easybrew 50 geeft je meer vrijheid.
Een zwaarder bier en 20 liter is een illusie in de Easybrew 30.

GekkeGwuido

Citaat van: hobbybob op 10-01-2020  14:55 uEen zwaarder bier en 20 liter is een illusie in de Easybrew 30.
Iemand uit ervaring een goed idee wat wel een haalbare batch-grootte is voor een zwaarder bier op de Brew Monk 30 / Easybrew 30?
Ik overweeg toch nog steeds om tegen de spreekwoordelijke muur te lopen en de grenzen van de Brew Monk 30 te testen...
Maar langs de andere kant wil ik me ook weer de 'frustratie' van een foutlopende brouwdag besparen:   :engel: vs  >:D

hobbybob

Easybrew 30 is max 8 kg mout bij 1:3 is dat 24 liter maischwater, probeer maar eens rond te pompen dan.

Het niveau staat al gelijk tot aan de overloop.

Zelf getest in een Easybrew 30.

Mijn favoriete Quad recept gaat uit van 7,7 kg mout voor 20 liter, dat ging (net) niet in een Easybrew 30.

Hay

Ik had 7.8 kg mout en had als uiteindelijk resultaat 22 l in het gistvat. Zij het met een foefje maar ook zonder dat foefje was 20 l gelukt.
Dus het kan maar ik heb toen wel mijn overlooppijp verlengd en waren de gaten in de moutkorf mijn beperking.
En even over de beperkingen van een automaat. We moesten met 3 man ieder 20 l pannepot brouwen om een 60 l vat te vullen.
2 daarvan met een automaat en een op traditionele wijze (en dit is niet cynisch of sarcastisch bedoeld naar die persoon) en net bij die is het mis gegaan.
 

DavyDK

Dit is wat ik te horen kreeg op mijn vragen tussen de brewmonk 30 en de magnus betreffende de sg's. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

De maximale stort van de 30 L versie 8 kg. Bij 20 L haal je met 1x maischen ongeveer een SG van 1.090 (60 min koken en rendement van 75%).

Wil je hoger uitkomen dan zou je een dubbele maisch kunnen doen.

 

De maximale stort van de magnus is 12 kg. Het SG is dan ca. 1.130.

Ik weet alleen even niet wat het minimale te brouwen volume van de magnus is, maar 20L lijkt me wel te kunnen.

hobbybob

20 liter gaat prima, ik brouw meestal batches van 20 a 24 liter in mijn Easybrew 50.

Als je op de grens van de installatie gaat zitten dan vraag je om problemen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.